Geheugen bijprikken!!

Kan iemand me vertellen of het moeilijk is wat RAM geheugen in mijn iBook te prikken of dat ik dat beter kan laten doen door MacHouse ofzo?

Alvast bedankt voor een advies…

:mrgreen:

Het is opzich vrij simpel...

Sterker nog, het staat in de ‘gebruiksaanwijzing’ van je iBook.
Maar, mocht je het ter plekke kopen bij MacHouse (dus niet via internet) dan zou ik het zeker door hun laten doen, als het dan verkeerd gaat heb jij het niet gedaan :wink:

ow ja, check ook ff dit draadje:
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=20745

en deze

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=21294

[quote:71c9e882a9="robertalbert"]...of het moeilijk is wat RAM geheugen in mijn iBook te prikken.[/quote:71c9e882a9] Nee. Je hebt alleen een mini schroevendraaiertje nodig. (en een iBook natuurlijk :wink: )

Ben een beetje onbekend op dit gebied...ik heb een iBook 800 Mhz...nog van vorig jaar. Standaard zat er 128 in maar ik wil er gewoon wat bij omdat ik er nu ook daadwerkelijk op ga werken. Heb je een advies welke DIMM erin moet?

Ik ga anders wel gewoon naar MAcHouse, die hebben er wel verstand van toch?

thnx

Is het een G4 iBook??

Denk et haast wel…
De serie van vorig jaar heeft volgens mij niet zoveel problemen met PC2100 als de huidige serie.

Ik zou er dus (minimaal) 256 MB bijprikken, liefst 512.
Dus 512MB PC2100 geheugen, ongeveer 120 euro.

Dit soort vragen kun je beantwoord zien op de site van Apple. Kijk bij support, kies je computer en bekijk wat je allemaal kunt doen. Zoeken via 'AppleCare' onder 'Sherlock' levert ook altijd veel op:

Support pagina: http://www.apple.com/support/ibook/doityourself/
PDF’je en zelfs een filmpje: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=50031

Thanx

Ik denk dat het zelfs nog een G3 is, aangezien hij vrij cheap was. Ik had toen nog niet zoveel centjes al nu :smiley: . En aangezien ik liever internet op een Mac, wil ik wat RAM omdat hij zooooo f***cking traag is nu…

Ik ga wel naar de MacHouse…

Bijprikken is niet zo moeilijk, waar je uitleg hierover kunt vinden staat hierboven. Alleen 1 opmerking: zoals iemand al zei, als je langs de winkel gaat om het op te halen laat hun het er dan meteen inprikken. Zij hebben er ervaring mee en als er iets verkeerd gaat is het hun fout. Ik heb zelf bij mijn 15" TFT imac 512 Mb bijgestoken. Bij het plaatsen brak een van de pootjes af die het geheugen op zijn plaats moest houden. Ik dacht dat mijn maag omdraaide. Pootje terug vastgeplakt en het geheugen blijft nu op zijn plaats, maar echt gerust was ik er toch niet in.

Ander vraagje.

Wat is nu prijs/kwaliteit de beste verhouding van geheugen?
Kbedoel hoeveel moet je erbij steken dat het effektief ook het geld nog waard is.
Het beste is waarschijnlijk het meeste bijstekken maar dit is ook het duurste. ( €770 )

hey,

t/m een gigabyte merk je het echt, daarboven alleen bij specifieke apps

greetzz

Als je niet megazware apps gaat draaien (met bestanden van 100+ MB) dan is 768MB wel zat denk ik.

Heb het er hier ook inzitten en met wat ik doe geen problemen.
Heb vaak Fotosjop, Dreamweaver aanstaan, iTunes op achtergrond en alles draait nog supersnel.
In t begin met de standaard 256 was dat wel anders… Zelfs op zo’n snelle G4.

Mijn advies: pleur er zoveel geheugen in als dat je budget toestaat!

ga zo mijn geheugen stripje ophalen, dan hoop ik dat mijn ibookje wat soepeler loopt als ik itunes gebruik in samenwerking met photoshop of dreamweaver. nu alleen nog een mogelijkheid om die indexering van mail in 10.2.8 soepel te laten lopen.

daan.

Tipje:

Update (indien mogelijk) naar 10.3 (.4)

Dit scheelt ook weer enorm in performance.

@ lovebug: waar haal jij je geheugen? 770 euro lijkt mij nogal veel, zelfs voor 2 latjes van 512 Mb. Apple vraagt voor 512 Mb ongeveer 220 euro en zij zijn over het algemeen een pak duurder dan bv. I-T-Pro.

En mail-a-mac vraagt 95 euro voor een 512 mb module.... :wink:

Anders had ik natuurlijk nooit 2 Gb in mijn G5 gedaan…

[quote:6586bd48e8="barbar25"]@ lovebug: waar haal jij je geheugen? 770 euro lijkt mij nogal veel, zelfs voor 2 latjes van 512 Mb. Apple vraagt voor 512 Mb ongeveer 220 euro en zij zijn over het algemeen een pak duurder dan bv. I-T-Pro.[/quote:6586bd48e8]

Da stond zo op de site van Apple.
Als je een iBook koopt en je wilt er 1Gb ram bijhebben dan kost het je zoveel.

heb net een kleine upgrade gedaan naar 384 Mb. want voor alleen internetten heb ik niet meer nodig. Kostte met 63 euro incl. btw en inbouw.

:mrgreen: voorlopig happy

zou ie echt sneller zijn???

Het zal zeker merkbaar sneller zijn...

Toch jammer dat je geen 512 gedaan hebt, dan merk je het pas echt goed!

waar kan je een lijst vinden van geschikt geheugen voor de ibook g3? heb nml geheugen gekocht, maar die krijg ik er niet in. de oude gaat er makkelijk in en die nieuwe gaat er heel moeilijk in en daarna krijg ik dat reset scherm en daarna doet ie niets meer. ga denk ik maar dinsdag langs bij de winkel waar ik het gekocht heb met mijn ibook, mischien willen ze het er voor mij inzetten.

daan.

had de hoek niet goed gedaan en dus zat het geheugen niet goed vast. pffffieuujjj.

daan.