Geheugen iBook G4

Gisteren op de Appledag even 512MB bijgeprikt in mn nieuwe iBook 14" 1,2Ghz.

Er hoort PC2100 geheugen in, dus dat gekocht en erin gedaan.
Tot 3x toe die dag een kernel panic gehad, dus ik terug naar de geheugenboer.

Blijkt dat PC2100 geheugen voor sommige iBooks te traag is.
Waar het aan ligt is onbekend, het is namelijk model onafhankelijk.
In de ene iBook werkt het wel, de andere werkt het niet.

In mijn iBook werkte het dus niet.
De PC 2100 module is vervangen door een PC2700 module (333Mhz ipv 266Mhz) en nu werkt het perfect.

Dus mocht je een nieuwe iBook hebben en problemen hebben met PC2100 geheugen, gewoon teruggaan en PC2700 geheugen erin gooien.

Grote kans (99%) dat het dan perfect werkt :slight_smile:

Lees net dit verhaal en voor de zekerheid even gekeken in System Profiler en bij mijn hebben ze er ook PC2700 ingezet. Het Ram is er in gezet toen ik hem kocht dus wist niet wel soort het was, dacht natuurlijk PC2100 maar toch niet. Verder werkt het prima. Misschien is het gewoon verstandigere als je een iBook G4 hebt om PC2700 te gebruiken Just in Case.

Dan zit je altijd goed.

Greetz

Dit was ook al bekend van de PowerBooks. Daar is vaker PC2100 geheugen als oorzaak van kernel panics aangewezen.

Xie nu ook waar het probleem ligt..

Mn bus loopt op 134mHz…
Aangezien geheugen op 2x bussnelheid moet lopen, zou het geheugen op 268mHz moeten lopen.
Maar het loopt op 266mHz, dus kom je idd met timing problemen.

Heb je dan geheugen op 333mHz dan wordt het omlaag geschroefd naar de benodigde 268mHz :slight_smile:

[quote:09469385d3="maceddy"]Xie nu ook waar het probleem ligt..

Mn bus loopt op 134mHz…
Aangezien geheugen op 2x bussnelheid moet lopen, zou het geheugen op 268mHz moeten lopen.
Maar het loopt op 266mHz, dus kom je idd met timing problemen.

Heb je dan geheugen op 333mHz dan wordt het omlaag geschroefd naar de benodigde 268mHz :)[/quote:09469385d3]

Het geheugen heeft geen interne klok. Het gebruikt de klokpulsen op de snelheid die de bus aanbied voor zn timing. ~133MHz dus. De snelheid op het geheugen is de maximale snelheid waarop het KAN draaien.
Als het geheugen niet op 0.8% hogere snelheid kan lopen dan waar het voor gemaakt is is het wel heel erg brak geheugen.
Maar het is vooral het hardware geheugenmanagement van apple dat veel te kritisch is. Het is een goede verkoop truuc om iedereen vooral geheugen met apple erop te kopen aangezien de kans anders te groot is dat het niet werkt.

Ik heb een nieuwe iBook (van april dit jaar), met 512 mb extra geheugen, van het type PC2100. Dat rieden ze me bij mailamac aan, en het draait als een tierelier. Het kan dus wel.

Dan heb je net mazzel denk ik..

Verschilt weer per iBook. Best kans dat PC2100 van een ander merk het in mn iBook ook prima doet…
Naja, dan maar geen PC2100… Als ie maar lekker loopt :smiley:

@ Eddy: waar zag jij staan dat je bus op 134 Mhz liep ? het systeemprofiel geeft 133 Mhz aan, wellicht kijk jij ergens anders...

Ik ben nu wel benieuwd naar mijn iBook, die wil ik
namelijk ook wat extra RAM geven… maar ik weet
niet welke is dan moet hebben, de 2100 of de 2700.

Dit werd bij mij aangegeven in [url=http://www.macupdate.com/info.php/id/10081]Xbench[/url].

[img:182db2bae2]http://www.madeddy.nl/publish/134mhz.jpg[/img:182db2bae2]

Maar k zou zoiezo voor PC2700 geheugen gaan…

je probleem zal vermoedelijk gelegen hebben bij de kwaliteit van het geheugen, je zal geheugen hebben gehad waarschijnlijk met een CAS latency van 2.5 of in het slechtste geval zelfs 3 mss als je geheugen had met een CAS latency van 2 het probleem niet had