geheugen iMac uitbreiden

Ik ben van plan om mijn macje een beetje extra geheugen te geven. nu gaat het mij even te ver om alles gelijk om te bouwen dus ik wil er gewoon een module bij plaatsen. Nu heb ik ooit eens begrepen dat je het beste een gelijke module kan bij plaatsen dus eigenlijkde vraag.

Ik heb nu iMac 1Ghz FP met 256Mb

256 of 512 bij paatsen??

Hangt er vanaf wat je er mee doen wilt. Voor gewoon huis-tuin-en-keuken gebruik is 512 MB prima.

Het verhaal dat je er hetzelfde in moet doen qua hoeveelheid omdat dat beter zou zijn heb ik nog niet eerder gehoord, en lijkt me eerlijk gezegd onzin.

Gooi er wel een beetje kwaliteitsgeheugen in, maar geen Apple geheugen tenzij je geld teveel hebt. Kingston kan bijvoorbeeld prima. De betere mac-dealer kan je sowieso vertellen welk geheugen geschikt is of niet.

Ik heb extra geheugen voor mijn PB 12" direct bij aankoop aangeschaft bij de nieuwe macwinkel in Amsterdam en de prijs was heel redelijk (iets van 90 euro voor 256 MB SO-DIMM DDR).

Succes!

P.S. op de Apple support page’s kun je vinden hoe je het geheugen moet plaatsen. Ik heb hiervoor een iMac gehad, en het was een eitje!

Ik heb er zelf 512 bij gezet, het ligt er natuulijk aan hoeveel je wilt uitgeven, maar als je wat meer wilt uitgeven dan zou ik gewoon voor de 512 gaan. :wink:

oh ja, het geheugen er in zetten is super gemakkelijk, gewoon je iMac openschoeven aan de onderkant, in een hoek van 30? de module erin plaatsen en voorzichtig omlaag duwen totdat ie vastgeklikt zit, en dan gewoon weer dichtschroeven.

8) Je 'kan' 512 inzetten erbij dus, alleen was mijn advies van een tijdje terug gebaseerd op een techneut-kennis met het bekende verhaal. : 2x gelijke mb's van gelijk merk werkt beter/sneller in jou geval zou je er allang 256 bij gezet kunnen hebben. Zoek even op de Apple support site, dan kan je het nog zelf ook. Mail maar dan krijg je het email-adres van de kennis wel.

In de PowerMac G5 is het voor bepaalde modellen noodzakelijk om de geheugen modules altijd in sets van 2 gelijken uit te breiden. In de oudere PowerMacs (uit het 7500 tijdperk) kon je op deze manier performance winst behalen. Maar voor de iMac geldt dit (helaas) niet. Je kunt dus bijprikken wat je wilt.

Waar je wel op moet letten is dat je maar 1 vrij slot hebt in je iMac.
Dus zet je daar nu 256 MB bij en later blijkt dat je toch meer nodig hebt, dan moet je die 256 MB vervangen door 512 MB.
Daarom is het beter om meteen 512 MB aan te schaffen.

Thanx a lot!!! Hier heb ik echt wat aan.

pppfff wat zou ik toch zonder jullie allemaal moeten.

Overigens voor iedereen een mooi en applefull 2004!![b:43ce835f41][/b:43ce835f41]

Zet er nu 512 bij en spaar even door dan kan je er 2x 512 in hebben en loopt de iMac-zaak als een speer. Hup manneke even doordouwen...ha ha ha ! :wink:

Om die 2e 512 MB erbij te prikken moet de iMac helemaal uit elkaar. Dan krijg je te maken met het verversen van koelpasta enzo. Geen klusje voor een beginnende Nico ;)

Maar met 768 MB loopt die iMac ook als een zonnetje.
Heb er hier een zo draaien en kom nooit in de geheugen problemen.

Zelf kun je dat controleren door MenuMeters te installeren.
Daarmee zie je in je menubalk o.a. hoeveel geheugen je op dit moment gebruikt.

Ikzelf zou ook wat in mn iMac 17 willen bijsteken, maar heb totaal geen idee van geheugen. Komt zoiets bijvoorbeeld in aanmerking: (heb maar iets van een computersite gehaald) Geheugen Dimm 512 MB / 66 - 133 Mhz autom.