Geheugen lekt weg

Beste mensen,

ik zit met een probleem dat het lijkt alsof de geheugenruimte van mijn G4 met OS X 10.2.3 lijkt weg te lekken. Wat moet ik doen/uitschakelen om dit te voorkomen.

Kun je verder de grootte van je partities aanpassen zonder meteen alle data kwijt te raken?

Het zijn misschien ontzettend domme vragen, maar je zult er als leek maar mee zitten.

Rob

Wat bedoel je precies met geheugen dat weglekt? Heb je het over de hoeveelheid RAM die gedurende het gebruik van de computer minder wordt, of juist schijfruimte?

In het geval van RAM kan het zo zijn dat je een applicatie hebt draaien met een memory leak, oftewel een geheugenlek, waarbij het programma wel geheugen aanvraagt, maar vergeet vrij te geven. Naarmate dit programma langer draait zal er dus steeds minder geheugen over blijven voor andere programma’s. Dit is een probleem dat je vooral bij beta-releases en ‘hobby-projecten’ weleens tegenkomt.

Welke programma's draai je??? bij kwam het door een klein programmatje (ben de naam ff kwijt) dat ik altijd draaide en dat iedere minuut keek of ik mail had.

Wat ik zie gebeuren is dat de hoeveelheid Mb die beschikbaar is voortdurend vermindert. De enige beta die ik geinstallerd had was Safari, maar die heb ik inmiddels weer verwijderd (denk ik).

Kan het iets met de printer te maken te hebben?

Ja! Dat kan! Heb je een HP printer?

Je raadt het nooit, ik heb een hp 1220c Deskjet.

Inmiddels zie ik op system.log om de ongeveer 30 seconden een grote serie meldingen verschijnen. Elke nieuwe serie gaat gepaard met een kort geluid van mijn USB-modem. De enige progs die ik in het dock actief heb zijn Finder, MSN en Internet Explorer. Probeert eentje daarvan iets wat mB's vraagt?

Ik weet niet of ik een oplossing hen voor jouw type printer maar zoek even in de forums naar HP of HP ellende. Ik heb de de laatste software geinstalleerd maar een van de bestanden vervangen door een bestand uit de voorige versie. Ik ben nu van het probleem af! Er zijn nog andere oplossingen maar die werken naar mijn smaak slecht! Als je een en ander niet kunt achterhalen laat het me dan even weten ok?

Sorry voor de fouten. Had even haast!

Ben ik weer! Het gaat als ik het mij goed herinner om het bestand IOUSB.kext.

Deze moet vervangen worden door de voorlaatste versie.

Suc6

Zou inderdaad de printer lunnen wezen: ik probeer net een PDF-file te printen en dan zie je de MB's letterlijk in rook opgaan (een nachtje aan laten staan heeft trouwens wel wonderen verricht op dat gebied).

Wat moet ik precies doen om dat ene bestandje te vervangen door een ouder exemplaar?

Dat nachtje aan laten staan doet wonderen? Draai eens MacJanitor en Schijfhulpprogramma > herstellen volumebevoegdheden. Doet iets snellere wonderen...

Wat dat bestandje betreft, niet gewoon met de zoekfunctie?

De voorlaatste versie van je printersoftware installeren. Daar het bestand IOUSB.kext uithalen en bewaren. Vervolgens de-installeren en de nieuwe software downloaden. Het nieuwe bestand IOUSB.kext vervangen door het oude!

Zie ook andere artikelen in de verschillende forums!

Volgens mij heeft dit probleem niets te maken met bevoegdheden of iets dergelijks. Het is echt een HP probleem!

ik heb even op een aantal forums gekeken. Daaruit begreep ik dat het vervangen van dat ene bestandje niet een kwestie is van slepen en klikken, maar dat zoiets moet plaatsvinden via een actie in de root. Ik ben bang dat ik daarmee de grenzen van mijn capaciteiten ruimschoots overschreid en in mijn onschuld allerlei ellende veroorzaak waardoor ik weeer een vraag op dit forum moet plaatsen etc. Ik wacht even op deskundige begeleiding bij een dergelijke actie. Maar bedankt voor het meedenken.

Zit ik nog steeds met die USB-modem die om de 20-30 seconden naar iets op zoek lijkt waar ik niet actief aanleiding voor geef.

En als laatste: is een partitie hezelfde als een volume? En kun je de groottes van die volumes onderling verplaatsen (bv 1 gB van het ene volume naar het andere) zonder data kwijt te raken?

Ik kan mij niet herinneren dat ik iets in Terminal gedaan heb of zo. Ik heb wel als root ingelogd en toen het bestand gekopieerd en even op mijn desktop gezet. Daarna gewoon weer terugzetten in de juiste map en overschrijven.

Toch wacht ik even tot er een deskundig oog over mijn schouder meekijkt. Maar ik ga het zeker doen!

Ok! Ik kan je geen ongelijk geven! Succes ermee!