Geheugen Powermac G5 1.6GHz niet goed herkend

Hallo,

Een tijd geleden heb ik 2x512MB extra geheugen in mijn Powermac G5 1.6GHz gestoken (waar 2x 128MB standaard in zit). In het begin werd dit echter herkend als 2x256MB, maar toen ik de latjes van 512 met die van 128 verwisselde, werd alles goed herkend.
Vorige week merkte ik dat mijn G5 een stuk trager reageerde en inderdaad werd de 2x512 nu als 2x256 herkend. Zomaar, uit het niets. Ik heb ze nu weer verwisseld en in andere variaties bij elkaar gestoken, maar niets helpt.
Op het forum las ik dat iemand dat in het verleden al met een G3 heeft meegemaakt. Heeft iemand echter dezelfde ervaring als ik met een G5?
Wat is er aan te doen behalve proberen om te steken? Waar kan het probleem zitten dat het nu plotseling gebeurd is?

Ik heb hetzelfde probleem. ik heb heb gekocht met 2x 256 en later zelf 2x 512 erbij gezet. Powermac g5 herkende het geheugen maar ik kreeg error's Bij een hardware check zei ie de ene keer wel dat het in orde is , en soms weer niet. Programma's quiten plotseling.

Ik heb me (extra)geheugen eruit moeten halen anders draait ie onstabiel,

Dus geheugen kopen voor je powermac g5 moet heleaas bij Apple ben ik bang…
Anders heb ik nog wel een gig voor je liggen :frowning:

[quote:9b81c58f3b="Caddy"] ...Dus geheugen kopen voor je powermac g5 moet heleaas bij Apple ben ik bang...[/quote:9b81c58f3b]

Dus als je geheugen bij Apple koopt is het goed? - Dan treden er geen fouten op?

De modules die Apple inkoopt worden strenger gecontroleerd dan de goedkope merken. That's it. Dus ook die zijn fijlbaar, maar de kans is wat kleiner. Ikzelf heb mijn geheugen bij Mail-a-Mac gekocht. Niet de goedkoopste, maar goedkoper dan Apple, en hun service is gewoon erg goed.

Ik heb een setje van Kingston (2x 512) gekocht voor mijn iMac G5. Geen enkel probleem in de afgelopen 7 maanden... :?

Het is wel belangrijk dat de modules van het juiste type (unbufferd was belangrijk dacht ik…) zijn. Niet alle PC-latjes kunnen er zomaar in.

Het vreemde is dat de latjes aanvankelijk wel goed herkend werden en pas sinds een week of 2 is het misgegaan. Aan de kwaliteit van de latjes twijfel ik dus niet zozeer. Ik las elders dat Apple in het verleden wel eens officieus heeft toegegeven dat er geheugenproblemen konden optreden na een OS-upgrade. Toevallig schoot me te binnen dat er een paar weken geleden een upgrade naar OS 10.3.9 is geweest. Misschien heeft het daar wat mee te maken gehad... Ik kan dat helaas niet meer traceren. Hopelijk brengt Tiger uitkomst.