geheugen toewijzen

kan iemand mij vertellen hoe ik geheugen aan een programma moet toewijzen. ik heb nu 576 mb wekgeheugen erin zitten en internet explorer geeft een melding dat ik wat meer geheugen eraan moet toewijzen maar hoe??????????

Klik 1 keer op het icoon van het programma, dan appeltje + i en dan geheugen aanklikken. Daar kan je instellen hoeveel je max. wil..

S6
KOen76

aanvullende opmerking:

dit kan natuurlijk alleen als het programma UIT staat.

BIEG

Toen ik nog met OS 9 werkte heb ik het idd meerdere malen gehad met internet exploiter...

Gelukkig heeft OS X een hele andere manier van om gaan met geheugen. Upgraden naar OS X is de beste tip die ik je wat dit betreft kan geven. Bovendien kan je dan Safari draaien. Als dat niet werkt is er ook nog Camino…

Het eerste wat je moet doen voordat je meer geheugen kunt toewijzen is het virtuele geheugen uitzetten.!

Ehm, nee hoor Torz, hier ben ik het niet mee eens. Virtueel geheugen moet juist altijd aan staan (ook al is het maar 1 Mb). De uitzondering hierop is wanneer je bijvoorbeeld veel met Photoshop werkt. Voor o.a. ons dus :wink:

Maar je kan in ieder geval wel meer ram toekennen terwijl virtueel geheugen aan staat. En in de meeste gevallen is dit nog verstandig ook. Ik heb laatst een heel gesprek gehad met mensen van MacSupport hierover. Deze info komt dus eigenlijk van hun…

Trouwens, Torz, aan jou hebben ze in ieder geval genoeg ram toegekend, nietwaar? :stuck_out_tongue:

Loop over van de Ram,te vol ervan :wink:

Maar als je 576 MB ram hebt kun je het virtueel geheugen wel uitzetten en zelf een goeie verdeling maken.In 9 heb ik het altijd uitgezet.

Volgens MacSupport, gaan veel dingen sneller wanneer virtueel geheugen aan staat. O.a. veel handelingen in de Finder. Maar ook andere dingen...

Ten eerste zou je dat in OS 9 kunnen oplossen door het geheugen te 'purgen' (zoals je in een browser de cache kunt legen of hoe je in Photoshop zelfs verschillende delen van het werkgeheugen kunt wissen). Als er geen mogelijkheid tot purgen op zit, kan je het doen door het programma opnieuw op te starten. Wel een raar verhaal trouwens. Lijkt me erg on-Apple...

Maar het lijkt me dat het in OS X heel anders moet zijn omdat het werkgeheugen een dynamisch geheel is geworden onder OS X. Maar zelf werk ik ook niet met AppleWorks. Ik vind het geen lekker programma.

Virtueel geheugen is niets anders dan het gebruik van de harde schijf als extra Ram.Als voor een draaiend programma de hoeveel echte ram op is gaat de Mac de harde schijf gebruiken.het schrijven/en lezen van bits naar/en terug van de harde schijf kost meer tijd als direct van de cpu naar het geheugen.In de systeemarchitectuur komt de harde schijf na de cpu en na het ramgeheugen.Dus bij kleinere applicaties die weinig geheugen vreten(daar valt ook de finder onder)is virtueel geheugen misschien snel,omdat die harde schijf niet gebruikt wordt.Bij zwaardere programma's is het onherroepelijk langzamer als de hoeveelheid geheugen niet voldoende is en er een beroep wordt gedaan op de harde schijf. Apple adviseerde om in de Memory/panel de built-in-memory in te stellen ls: hoeveelheid ram + 1mb extra.bij virtual memory aan. Overigens geeft mijn enige machine met OS9 aan:To much memory to enable V(irtual) M(emory).(bij 1024MB).Zou mijn computer langzamer zijn omdat het VM uit is?Lijkt me niet. In OSX zou dit geen problemen moeten geven.OSX kent zelf het gebruik toe.Wil je zien hoe het verdeeld is.Open terminal en type : top

Ik heb altijd begrepen dat de programma's in osX net zoveel geheugen pakken als ze nodig hebben. Maar waarom kun je in bijv. Photoshop toch nog geheugen instellen onder appeltje-i ?? wat kun je hiermee?

PS 7 is ook nog te gebruiken onder OS9, vandaar de mogelijkheid om RAM toe te kennen :D

ok, maar als ik een melding krijg dat er te weinig geheugen is dan moet ik dus gewoon gaan prikken!?

Xtra bijprikken is altijd goed :D Krijg je die melding in X of 9?

OsX

zal wel aan het bestand liggen ofzo.
ik ga even rebooten :?