Geheugen

Op aanraden van velen zet ik 's nachts mijn PowerBook niet meer uit. In plaats daarvan zet ik hem in de slaapstand.

Er is echter een probleem met dit geheel en dat is dat er hierdoor steeds minder geheugen beschikbaar is op mijn Mac. Terwijl ik evenveel programma’s open heb staan als normaal is het geheugen beschikbaar drastisch verminderd. Dit is voornamelijk te weiten aan het feit dat het inactieve geheugen een steeds groter deel van mijn geheugen in beslag gaat nemen.

Nu weet ik dat ik hier wat aan kan doen door even uit te loggen en direct weer in te loggen, maar dat lost het probleem niet op. Het inactieve geheugen bedraagt nog steeds 222MB, mijn gebruike geheugen (met finder, terminal, mail, ichat, icq, msn, safari en itunes geopend) is ruim 485MB!! Ook dit lijkt me erg stug, aangezien na een verse opstart die paar programmas niet meer dan 100MB in beslag nemen.

Mijn vraag is dus, kan ik dit geheugen op een of andere manier schonen, ofterwijl, alles wat niet meer gebruikt wordt weer aan het vrije geheugen toekennen. Als ik namelijk nu photoshop er bij ga openen dan zit die hele machine gelijk op zijn gat, terwijl dit normaal niet het geval zou zijn.

Graag hulp!

Als je i / Powerbook in slaap stand staat, doet ie ook niet zo veel. Het UNIX programmatje 'cron' draait op de achtergrond en voert uit wat er in het bestandje crontab staat. Dit gebeurt onder UNIX standaard altijd snachts. UNIX machines draaiden altijd (Vroegâh). Maar NU draait UNIX op een apple i/powerbook en daar hebben ze nog geen rekening mee gehouden :)

Je kan het aanpassen. Dit vindt de instellingen in het bestandje crontab (in de /etc directory) hierin staan de tijden wanneer er geschoond gaat worden.
Ik heb die van mijn al aangepast.
De eerste cijfer is de minuten, tweede de uren.

Run daily/weekly/monthly jobs.

15 11 * * * root periodic daily
30 11 * * 6 root periodic weekly
30 12 1 * * root periodic monthly

Je kan het veranderen als je root rechten hebt met:
sudo pico /etc/crontab

OF

Je download macjanitor, die ‘schoont’ je systeem. Die doet het zelfde, alleen dan wanneer jij dat wil. Doe het regelmatig want je merkt het wel.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10491

Andre

het niet uitzetten kun je oplossen door 1 keer in de week eens te rebooten, dat doe ik ook met m'n iBook

Dat rebooten helpt je geheugen leeg te maken snap ik, maar helpt macjanitor daar ook voor?

macjanitor schoont je logfiles.... logfiles worden extreem groot.

Macjanitor draai ik elke ochtend eventjes. Hierdoor wordt het ram geheugen echter niet geschoond en dat is juist waar het mij om gaat...

[quote:955b9f763e="meneer de koekepeer"]Het inactieve geheugen bedraagt nog steeds 222MB[/quote:955b9f763e]

Inactief geheugen is geheugen dat in gebruik is geweest, maar al een tijdje niet meer is gebruikt. Heeft de Mac geheugen nodig, dan wordt eerst vrij geheugen gebruikt en vervolgens inactief. Je mag dit dus als vrij geheugen beschouwen.

[quote:955b9f763e=“meneer de koekepeer”]mijn gebruike geheugen (met finder, terminal, mail, ichat, icq, msn, safari en itunes geopend) is ruim 485MB!! Ook dit lijkt me erg stug, aangezien na een verse opstart die paar programmas niet meer dan 100MB in beslag nemen.[/quote:955b9f763e]

Ik heb ergens gelezen dat Safari een geheugen vreter is. Bij mij staat Safari ook bovenaan in de lijst van geheugengebruik. Herstarten van Safari kan dan hulp bieden en het geheugen opschonen.

Heb je misschien ook nog de Classic omgeving gestart en niet meer nodig? Dan kun je die handmatig nog stoppen om weer wat geheugen vrij te krijgen.

Mooi. Is het unused memory probleem ook weer opgelost.

Dank voor de uitleg :slight_smile: