Onder Leopard was het ook zelden dat de Finder onder de 100 MB bleef bij mij.
Inactief geheugen kun je ook als vrij rekenen, als het nodig is, wordt dat gewoon overschreven, lees dit maar eens door.
Ik kan dit er wel meteen bij zetten trouwens, die goeie ouwe unSOUND 
[quote:3208835ca3=“unSOUND”][quote:3208835ca3=“gepeterd”]Maar wanneer ik het programma afsluit, komt het geheugen maar beperkt terug. Waardoor ik uiteindelijk maar met een MB of 20 a 30 vrij geheugen rondfiets. Hierdoor wordt mijn mac erg traag. [/quote:3208835ca3]
Dat jouw Mac trager wordt heeft vrijwel zeker niet met die 30 MB vrij te maken. Er is meer geheugen beschikbaar, maar dat wordt pas vrijgemaakt wanneer dat nodig is, niet eerder. Het heeft immers weinig zin als je 4 GB Ram hebt waarvan je maar de helft gebruikt…
[quote:3208835ca3=“gepeterd”]Zijn er oplossingen voor?[/quote:3208835ca3]
Nee, want er gaat niks mis aan de kant van OS X. Wat er mis gaat, is dat men niet snapt hoe OS X met Ram om gaat en vervolgens DENKT dat er iets mis gaat. Een probleem puur als gevolg van iemand die zich met het systeem wil bemoeien zonder echt te snappen hoe het werkt… ( Dit is verder niet lullig bedoeld hoor, maar het laat zien hoe vaak mensen denken dat er een probleem is, zonder dat ze echt reden hebben om te denken dat er een probleem is )
[b:3208835ca3]Een paar simpele weetjes:[/b:3208835ca3]
• OS X probeert altijd om al je Ram te verdelen. Dat je bijna niks over hebt is dus niet vreemd. Ram wordt continu verdeeld, omdat dit in de praktijk efficiënter werkt dan Ram steeds leeg maken. Waarom staat hieronder:
• Men heeft vaak slechts een aantal programma’s die hij/zij gebruikt, dus wordt het geheugen van dat programma bewaard, ook al sluit je de software af. Dit is om te zorgen dat als je die software na het afsluiten toch weer besluit op te starten, die gelijk het geheugen weer kan aanspreken waardoor het sneller werkt. Start Safari maar eens op na een reboot, en sluit het af. De tweede keer dat je het opstart zal het sneller opstarten.
• Mocht het zo zijn dat het geheugen helemaal verdeeld is, en je nieuwe software opstart die Ram nodig heeft, dan zal OS X wat van het bewaarde geheugen vrijmaken voor dat nieuwe programma. Het is dus niet zo dat dat nieuwe programma enkel virtueel geheugen moet gaan gebruiken omdat het “echte” geheugen nog toegekend is aan een programma wat je al afgesloten hebt.
• Ieder stukje software gebruikt echt geheugen en virtueel geheugen. Dit is niet omdat je te weinig Ram hebt, maar omdat OS X alleen echt Ram toewijst aan zaken die snel geladen moeten worden. Zaken die minder snel geladen hoeven te worden gaan naar het virtuele geheugen, zodat meer Ram overblijft om aan andere software te geven.[/quote:3208835ca3]