Geheugenprobleem

Mijn iMac liep gisteren best wel heftig vast, dus ik start hem opnieuw op... en toen kreeg ik dus de 3 piepen en hij start niet verder op.... geheugenprobleem dus volgens het boekje.

Ik haal het klepje eraf en haal er een kaartje uit en start hem opnieuw op… en dat werkt dus, okay… omdat het mij dus stug leek dat ik meteen het kapotte kaartje eruit heb gehaald heb ik de andere ook even getest en die deed het dus ook gewoon, vervolgens allebei de kaartjes weer geprobeerd… en jawel, ook nu startte de iMac gewoon normaal op.

En vanmorgen ook weer geprobeerd, en ik had precies hetzelfde; ook weer de drie piepjes en dezelfde oplossing als gisteravond.

Het is een 2,4 Ghz 20" iMac met 2 gb geheugen, door apple er zelf ingezet.

Iemand die enig idee kan hebben wat er met mijn iMac aan de hand is?

Alvast bedankt.

Als er problemen zijn met het geheugen wil dit niet zeggen dat je met dit geheugen niet meer kan opstarten. Vaak loopt de Mac enkel vast wanneer het bepaalde segment van het geheugen dat defect is aangesporken wordt.

Ik heb zelf ook een geheugen probleem gehad. De manier dat ik heb gevonden welke van de 2 kapot was, was om heel veel applicaties tegelijk te openen en enkele zware bewerkingen laten uitvoeren.Hierdoor wordt het geheugen maximaal gebruikt, als er dan een defect segment is in het geheugen dat op dat moment in je Mac zit zal dit ook snel leiden tot een crash van een of meerdere van de applicaties, of de Mac zelf in het ergste geval.

memtest86 of hoe heet het ook alweer, dat boot-cdtje met daarop een test programma voor je geheugen...

grr kan er niet op komen… frustrerend!

memtest ja :P

Link:http://www.memtestosx.org/
succes :wink:

leuk dat memtest, mar jammer dat je ervoor moet betalen via PayPal en ik geen creditcard heb :p.

Probeer dan eens [url=http://www.kelleycomputing.net:16080/rember/]Rember[/url].

Ik heb dus ook een probleem met mijn geheugen.

Ik wilde nieuw geheugen gaan kopen en haalde dus mijn oude er uit om precies te zien wat er in zat. Nu krijg ik ze niet meer terug, althans ik hoor geen klik als ik ze er in duw zo als het boekje zegt.

Als ik alles er weer in zet (dus die l vormige balk en de batterij) dan geeft hij ook die 3 piepjes. Ik heb de uitsparing aan de goede kant zitten en zo en weet dus niet waarom ze er niet in gaan.

Zou iemand mij kunnen helpen? Ik heb een MacBook.

(als iemand een foto kan plaatsen van hoe ver ze er in horen te zitten zou dit ook fijn zij (: )

Als het goed is, staat er op je originele installatie DVD een programma "hardware test". Met die DVD kun je opstarten en een hardware test uitvoeren. Je hebt een korte en een lange test. De uitgebreide (lange) test duurt wel heel lang, maar laat wel de problemen zien. Hij geeft dan een bepaalde code. Als het een probleem met het geheugen is, dan geeft de hardware test een adrescode op van de betreffende geheugenbank. Even googlen op het type mac zodat je weet welke geheugenslot het is.

Succes!

Ik had dit laatst met de macbookpro, bij het opstarten (wit scherm) 2 piepjes, pauze en daarna 3 piepjes dat zich bleef herhalen. Het bleek dat 1 van de 2 geheugen modules deffect was. Gewoon 1 van de 2 eruit halen en kijken of je mac opstart én een geheugentest daarna laten draaien. Als je dan geen fouten hebt de andere geheugen module erin doen en de gene die "werkt" eruit halen en dan weer testen. Als de mac dan fouten geeft dan blijkt het dus dat dat geheugen stuk is, lijkt me duidelijk ;). Je kan ook testen of het slot waar je je geheugen in zet niet kapot is (wisselen van slot dus).

Als je de 'd' toets inhoud kun je ook in een test komen tijdens het opstarten volges mij.

Oke ik ga dit proberen. Maar zoals ik al zij, als ik de geheurgen modules er in stop dan hoor je geen klik. Dit moet volgens het boekje wel te horen zijn als je ze er goed in plaats.

Wat ik dan nu dus heb, ik weet niet of dit hoord of niet, is dat als ik ze er in plaats en dat L-vormige stuk er nog niet voor plaats en mijn macbook kantel ze er uit vallen. Ze zitten dus niet vast, hoord dit en is die L-vormige balk er dan voor om ze tegen te houden?

Edit: Oké het is me gelukt om hem aan de praat tekrijgen. Wat ik hier boven zij, dat ze niet vast zitten en die L-balk dus is om ze tegen te houden klopt dus. Bedankt. (: het betekend wel dat er nu een van de 2 kapot is en hij dus erg traag is. :confused:

[quote:b364a9bde7="sndr06"]Ik heb dus ook een probleem met mijn geheugen.

Ik wilde nieuw geheugen gaan kopen en haalde dus mijn oude er uit om precies te zien wat er in zat. Nu krijg ik ze niet meer terug, althans ik hoor geen klik als ik ze er in duw zo als het boekje zegt.

Als ik alles er weer in zet (dus die l vormige balk en de batterij) dan geeft hij ook die 3 piepjes. Ik heb de uitsparing aan de goede kant zitten en zo en weet dus niet waarom ze er niet in gaan.

Zou iemand mij kunnen helpen? Ik heb een MacBook.

(als iemand een foto kan plaatsen van hoe ver ze er in horen te zitten zou dit ook fijn zij (: )[/quote:b364a9bde7]

Je moet soms flink wat kracht zetten, de pennetjes moeten er om beide kanten omheen geklemd zitten. Je mag wat geweld gebruiken, ze kunnen heel wat hebben.

Je had onderdaad gelijk, ik moest flink wat kracht zetten. Ik heb nu een nieuwe ram module van 1 GB en dan die van apple (512) er in zitten en alles doet het nu gewoon. Je hoort die klik dus wel te horen.

Maar niks is dus kapot (:

Bedankt.