GEIL geheugen in PowerMac G5

Ik ben sinds afgelopen vrijdag (19 augustus) in het bezit van een PowerMac G5 dual 2.0, mijn eerste Apple trouwens (als je het doet...)

De afgelopen weken ben ik al door jullie forum aan het ‘bladeren’ en vandaag heb ik mij maar even geregistreerd. Omdat ik hier veel nuttige informatie heb kunnen vinden (als Windows gebruiker) leek het me tijd om iets nuttigs terug ‘te posten’.

512MB Geheugen in een PowerMac, ‘daar kan meer bij’ dacht ik. Nu heb ik al wat research vooraf gedaan en voor zover ik kan opmaken volgt Apple de JEDEC standaard nauwkeurig. Dus als je geheugen hebt waarin de CL3 timing die Apple gebruikt zit, zou het moeten werken.

Ik heb mijn [color=blue:d2a372e1c3]GEIL 2.5 Value Dual-Channel setje van 2x512MB [/color:d2a372e1c3]uit mijn Athlon 64 systeem gehaald en in de PowerMac gezet. Dit werk! :smiley:

Voor zover ik heb kunnen achterhalen, als het systeem de juiste timings niet in de SPD tegenkomt zal het systeem niet booten.

Ik ga deze week lekker met mijn MAC ‘spelen’ en hou het geheugen er gewoon bij in. Mocht ik nog problemen tegenkomen post ik dit nog wel, maar ik verwacht het niet.

Laagste prijs die ik momenteel voor het Dual-Channel kitje van [b:d2a372e1c3]1GB[/b:d2a372e1c3] kan vinden is [b:d2a372e1c3]105,-[/b:d2a372e1c3]

http://www.tweakers.net/pricewatch/79685

Natuurlijk kan ik niets garanderen en gezien ze voorzien zijn van heatspreaders verwacht ik niet dat ze in een iMac zullen passen. Maar ik post het toch even voor mensen die dit een interessante optie vinden.

Welkom bij de club, leuke post. Aardige startersmachine ook, alsof je leert autorijden in een Ferrari. Veel plezier.

Het is inderdaad mogelijk om gewoon PC-geheugen in de Mac te stoppen, mits dit geheugen exact voldoet aan de eisen qua snelheid enzo. Gefeliciteerd in ieder geval met je machine.... puik apparaatje en dat extra geheugen daar gaat OSX een stuk beter van lopen.

Gefeliciteerd een welkom op het forum. Ik hoop dat je er goed aan doet maar ik heb daar niet zo'n verstand van, maar dat je een G5 hebt gekocht daar krijg je echt nooit spijt van en ik kan het weten!! :wink:

Welcome on board. Zeer zeer lekker instapsysteem, je zal er zeker en vast geen spijt van hebben.

Geniet ervan !

Toen ik de topic las dacht ik... WTF? Maar ik vind dat Apple vanaf nu ook standaard geil-geheugen moet gebruiken!

Thanks all!

Mijn vriendin dacht dat ik een ‘schattige Mac Mini’ voor bij haar thuis zou kopen… Dat was ook mijn eerste uitgangs-punt, later werd dat een iMac G5 20" en toen MacHouse die niet op voorraad had (heb niet altijd evenveel geduld) klonk een Dual G5 mij wel heel goed in de oren.

Nu wil ze niet zo’n grote kast in haar huis, hehehh, dus komt hij gewoon bij mij thuis te staan en koop ik waarschijnlijk alsnog een Mac Mini voor bij haar… Het werkt heerlijk iniedergeval dat Mac OS X Tiger.

[quote:2e154becd1="Mc Erik"]Welkom bij de club, leuke post. Aardige startersmachine ook, alsof je leert autorijden in een Ferrari. Veel plezier.[/quote:2e154becd1] k denk zo'n beetje de beste startmachine, k wou dat IK zo switchte !! :D ;)

geil...

[quote:b4df5f350f="rondje"]Thanks all!

Mijn vriendin dacht dat ik een ‘schattige Mac Mini’ voor bij haar thuis zou kopen… Dat was ook mijn eerste uitgangs-punt, later werd dat een iMac G5 20" en toen MacHouse die niet op voorraad had (heb niet altijd evenveel geduld) klonk een Dual G5 mij wel heel goed in de oren.

Nu wil ze niet zo’n grote kast in haar huis, hehehh, dus komt hij gewoon bij mij thuis te staan en koop ik waarschijnlijk alsnog een Mac Mini voor bij haar… Het werkt heerlijk iniedergeval dat Mac OS X Tiger.[/quote:b4df5f350f]

Klinkt als… “Hallo, ik kom een fiets kopen”. Verkoper: “Die zijn helaas uitverkocht, mijnheer’”. “Nou, doet u mij dan maar een Porsche”. Verkoper wederom: “Die zijn helaas ook uitverkocht”. “Hmm… tja… doet u mij die Gulfstream V dan maar.” 8)

[quote:d4e39be357="rondje"]Natuurlijk kan ik niets garanderen en gezien ze voorzien zijn van heatspreaders verwacht ik niet dat ze in een iMac zullen passen. [/quote:d4e39be357] Wat zijn precies die heatspreaders ? Heb je daar een plaatje van ?

Wow... unSOUND... fucking depressieve avatar, dude.

[quote:2f47326f1d="unSOUND"][quote:2f47326f1d="rondje"]Natuurlijk kan ik niets garanderen en gezien ze voorzien zijn van heatspreaders verwacht ik niet dat ze in een iMac zullen passen. [/quote:2f47326f1d] Wat zijn precies die heatspreaders ? Heb je daar een plaatje van ?[/quote:2f47326f1d]

Heatspreaders zijn stukjes metaal die over de chips zijn gezet (soms geplakt!) en die ‘voor een betere hitte spreiding zorgen’… Meer hype dan nuttig in de meeste gevallen. Het maakt de DIMMs iniedergeval dikker. Gezien in de iMac de sloten zijn gekanteld ben ik bang dat je bij 2-modules ze er niet in krijgt.

Ik moet nu toch nieuw geheugen hebben, zal waarschijnlijk OCZs worden zonder Heatspreader. Mocht ik die binnen hebben probeer ik ze wel in de PM, als het werkt post ik het.

Hier een andere GeIL module met heatspreader, voor het idee http://www.geilusa.com/proddetail.asp?linenumber=66

Goh, zie net ook dat ze ‘Apple series’ hebben, wat grappig :slight_smile:

http://www.geilusa.com/proddetail.asp?linenumber=45[/img]

Oeps.. stond nog /img

http://www.geilusa.com/proddetail.asp?linenumber=45

ja, GEILgeheugen is het helemaal, net als HARDdisks en HOTfolders !

Ik was al een beetje aan het zoeken gegaan, zag ook Ram modules met heatspreaders met leds op de smalle kant, zag er ook wel komisch uit... aangezien ik nu ook al leds in mijn G5 heb zitten...

:stuck_out_tongue:

[quote:1e8c39f3fe="unSOUND"]Ik was al een beetje aan het zoeken gegaan, zag ook Ram modules met heatspreaders met leds op de smalle kant, zag er ook wel komisch uit... aangezien ik nu ook al leds in mijn G5 heb zitten...

:P[/quote:1e8c39f3fe]

Haha, ja wat ze tegenwoordig wel niet ‘uitvinden’ om hip te zijn

Maar het is iets m te onthouden, die heatsinks voor Ram modules.

Ik wil eerdaags ook een dual G5 kopen, heb nu nog een single, en daar moet ander Ram in, dus ik moet opnieuw modules kopen… dus ik zat al een tijdje te denken wat ik zou nemen, maar die Apple series van GeIL ziet er wel leuk uit… Maareh, kwanta kosta ?

[quote:19f7ca89a1="unSOUND"]Maar het is iets m te onthouden, die heatsinks voor Ram modules.

Ik wil eerdaags ook een dual G5 kopen, heb nu nog een single, en daar moet ander Ram in, dus ik moet opnieuw modules kopen… dus ik zat al een tijdje te denken wat ik zou nemen, maar die Apple series van GeIL ziet er wel leuk uit… Maareh, kwanta kosta ?[/quote:19f7ca89a1]

Ik kan de 400 DDR (PC3200’s) nog niet vinden van de GeIL Apple series. Maar wel al PC2700 van 512MB (83 euro) en laptop geheugen voor iBook en PowerBook zo te zien:

http://www.fhgcomputers.nl/catalog/default.php?cPath=22&sort=4a&filter_id=19&osCsid=11400ba3ffdf2b70314e841783dc2092

* schop *

Door dit topic kwam ik op het idee om eens GEIL Ram te gaan kopen. Inmiddels is de nieuwe PowerMac besteld, en de modules die daar in moeten zitten in het assortiment van GEIL, dus heb ik een dual-channel kit besteld ( 2 modules van 1 GB )

Inmiddels zijn de modules binnen, nu de PowerMac nog… Dan plaats ik meer info.

[img:ee7553c232]http://home.versatel.nl/heukelum42/geil.jpg[/img:ee7553c232]