GEIL geheugen in PowerMac G5

En bij deze nog een late update.

De combinatie van deze modules met mijn PowerMac was geen beste. Ondanks dat de modules exact volgens de specs waren die Apple noemt, werkten ze niet goed. Geregeld Kernel Panics, en uiteindelijk startte de PowerMac niet meer op, maar liet hij enkel 3 pieps horen ( Ramcheck failure ).

Hmmmm, da's balen zeg... :(

Nog een update.

Ik heb de modules vandaag kunnen omruilen voor eenzelfde set, want ze dachten dat een van de modules kapot was. Helaas ging het ook dit keer fout, zo fout zelfs dat de harde schijf met OS X erop in 1 klap niet meer leesbaar was. Ben blij dat ik gisteren nog een back-up gemaakt heb.

Wat me overigens opviel, was dat de originele modules PC4200 zijn, en de GEIL modules PC4300. Maar gek genoeg zijn beide modules 533 mhz, en ook Google kan geen duidelijk antwoord geven over wat de reden van deze kleine afwijking in de naam is.

1 ding is duidelijk: ik ga deze zo snel mogelijk terugbrengen,
en ik ga weer gewoon Ram kopen bij mail-a-mac.

Bij [url=http://www.macstuff.nl] macstuff [/url] hebben ze nu een aanbieding:

Lifetime
Geheugenmolude 1 Gb (type: PC3200 DDR400 sdram)

Voor: € 79.00 ex. BTW
€ 94.01 incl. BTW

Geschikt voor:

• Alle iMac G5 modellen
  • Alle G5 modellen
  • Mac mini
    Ook geschikt voor PowerMacs die origineel 184pins PC2100 of PC2700 geheugenmodules gebruiken.

Misschien is dit wel wat voor je![/url]

^^ Alle G5 modellen kan niet want de dual Powermac moet PC4200 DDR533 ram geheugen hebben. Ik heb er van Corsair en die werken geweldig. En deze waren ook nog eens super goedkoop. Voor 2gig (4x512mb) kostte het mij maar 160 euro. Terwijl ik anders bij itpro 400 euro zou moeten hebben betallen voor juist hetzelfde!

En BTW het geheugen die standaard in de powermacs zitten (dual core) zijn nu ook wel geen super goede/dure hoor, zijn eigenlijk heel goedkoop bij Forcom Express.
[size=9:86414d80cb][color=orange:86414d80cb]DeXoN[/color:86414d80cb][/size:86414d80cb]

In de dualcores zit standaard Samsung Ram.

Ik heb de modules vandaag weer ingeleverd, en een
setje Kingstons mee gekregen… ga ze zo plaatsen.

Jah weet ik, die zijn zeer goedkoop die kosten maar 20 euro voor een latje van 256. Dus het moet niet ltijd duur zijn hé :lol: [size=9:378969c3a9][color=orange:378969c3a9]DeXoN[/color:378969c3a9][/size:378969c3a9]

Ik had standaard 2 latjes van 512 MB ( Samsung ), en nu nog eens 2 latjes van 1 GB ( Kingston ).

De Kingstons lijken het goed te doen, ondanks een slechte start. De eerste keer werden ze niet herkend, 2 keer werden ze als incompatible bestempeld, de 3e keer pakte de G5 ze wel, en sindsdien doen ze het goed… het lijkt erop dat de dual-core G5’s erg kieskeurig zijn…

Hier alleen Kingston. Nooit ellende mee, werkt altijd,.. amper duurder dan ramsh-geheugen'.

:stuck_out_tongue:

Bij mij niet, direct herkent dus nog geen problemen enkel met mijn scherm maar dat heeft neits te maken met het ram geheugen. [size=9:0741ce829a][color=orange:0741ce829a]DeXoN[/color:0741ce829a][/size:0741ce829a]

Hm ... mijn dual-core komt één der deze dagen en ik vroeg me af waar ik "goedkoop" geheugen kan kopen voor de 2.0?! Ik heb er standaard 512 MB in laten zetten omdat de prijzen bij Apple veels te hoog zijn ... maar nu zie ik ook dat Mail-a-Mac niet veel goedkoper is! Iemand een suggestie?

Toch Mail-a-Mac doen. en hun prijzen vallen erg mee vind ik, ik heb deze week al 3 setjes "goedkoop" geheugen terug gebracht omdat ze mijn G5 lieten crashen. Met zo'n machine moet je dus absoluut NIET gaan bezuinigen op zoiets cruciaals als Ram.

Oké ... dit zou dan moeten werken? Dan koop ik binnenkort 2 van onderstaande latjes! [i:a5a139095c]Premium Quality 512MB module DDR2 PC4200 voor iMac G5 en PowerMac G5 Dual Core[/i:a5a139095c] € 76,10

Ik kan btw ook geen merknaam terugvinden?!

Dat zijn waarschijnlijk Crucial's of Kingston's... weet het niet zeker.

[quote:f41c29cf6a="unSOUND"]Dat zijn waarschijnlijk Crucial's of Kingston's... weet het niet zeker.[/quote:f41c29cf6a] Maar ik neem aan dat ze wel in de G5 DC kunnen ... anders staan ze er niet?! :P

Ja, het zijn de goeie, ik twijfel alleen over welke van de 2 merken het waarschijnlijk is...

Oké ... zojuist 2 latjes van 1024MB via Mail-a-Mac aangeschaft! Nu de PowerMac nog! :P

Ik vermoed Kingston. Maar Crucial is zeker ook erg goed.

@ unSOUND: ik zou bijna gaan denken dat het ergens anders aan ligt.

Memtest al eens gedraaid?

Nog niet. Alleen de hardware test laten draaien met de GEIL modules erin, gaf al snel een geheugen-fout aan. Met de Kingston's erin heb ik nog niet getest.

Ik ben benieuwd...