Geinstalleerd: Lyric T6 HomeKit thermostaat

Vandaag eindelijk het huis voorzien van een HomeKit thermostaat. Een keurige Honeywell Lyric T6. Verrassend voordelig geprijsd, 162,50 euro. Installatie leek lastig maar bleek eenvoudig. HomeKit werkt fantastisch, gebruik het hoofdzakelijk via de iOS 10 Control Center, af en toe met Siri. Met HomKit werkt alles ook gelijk voor het gezin, top.

Dat is inderdaad een goede prijs. Er wordt al flink meer in prijs gestunt dan b.v. het model van Tado.
Ik twijfel nog een beetje tussen de T6 en Tado.
Tado heeft als voordelen:

• goede support (ze zijn o.a. erg actief op het forum van tweakers.net)
  • eenvoudige(re) installatie (niet nodig om een apparaat aan te sluiten bij de ketel)
  • frequent firmware updates
  • werkt samen met de slimme radiatorknoppen
    Het grootste nadeel is van Tado vind ik de prijs (249 vs 162,50). Indien je bij Tado de starterset met 2 slimme radiatorknoppen koopt, kun je wel voor een schappelijk bedrag (129 euro) een losse slimme thermostaat aanschaffen (de bridge zit al in de starterset van de radiatorknoppen).
    Ik verwacht trouwens ook dat Honeywell minder aan support (zowel helpdesk als firmware updates) dan Tado.

Ik ben ook aan het wachten op de Tado. De Homekit versie van de Tado stond gepland voor release vandaag (15 oktober ) maar is uitgesteld. (1 november wordt genoemd). Het grote voordeel van de Tado boven de Honeywell is, dat de Tado, icm hun ‘slimme’ radiator knoppen een zone regeling mogelijk maakt. De T6 kan dat niet. Je kunt in de elke zones zelfs een extra thermostaat ophangen, zodat de bediening niet per se met de smartphone hoeft.

De doorslag om voor Tado te kiezen, is voor mij dat de homekit versie (V3) helemaal kan werken met een lokaal netwerk zonder internet verbinding en dus niet de servers van Tado nodig heeft, mits de homekit interface wordt gebruikt. Voor de liefhebbers van andere telefoons is er nog steeds de mogelijkheid de bediening via een Tado account op hun servers te laten lopen. Alleen tijdens de installatie is verbinding met verbinding met iCloud nodig. Daarmee verdwijnt het risico dat de stekker uit de servers gaat en het systeem niet meer werkt als Tado ooit mocht omvallen. Mocht Apple ooit de stekker uit Homekit trekken, dan houdt het uiteraard wel op, maar beter alleen van Apple afhankelijk dan van Apple én Tado.

De oude versie van de Tado (V2) is nu trouwens her en der in de aanbieding, maar werkt niet met homekit, maar alleen via de servers van Tado en hun app…

Het enige nadeel is dat alle knoppen en thermostaten die je ophangt van batterijen voorzien moeten zijn. Dat wordt dus wel permanent een klein voorraadje batterijen er op na houden voor al die radiator knoppen en thermostaat/bedienings kastjes.