Gelijktijdig printen (TCP/IP) en ADSL (PPP)-modemverbinding?

In OS 9 was het eenvoudig: gelijktijdig internetten via PPP, printen via Appletalk.

In OS X is dat kennelijk onmogelijk geworden. Bij PPP is Appletalk namelijk disabled.

Wie weet een oplossing voor deze probleemstelling:

Ik heb een internetverbinding via een USB ADSL-modem. Het IP-adres is weliswaar vast, maar wordt toegekend via PPP.

Daarnaast heb ik een Lexmark laserprinter, die via een aantal protocollen kan printen, waaronder Appletalk en TCP/IP. Deze printer is via Ethernet aan mijn Mac gekoppeld.

Via een telnetsessie heb ik het IP adres van de printer in dezelfde range gezet als het toegewezen adres van mijn Mac. Zonder een online internetverbinding kan ik dan prima printen via TCP/IP.
Zodra ik de internetverbinding in de lucht breng, lukt dat niet meer… logisch, want nu probeert PrintMonitor de verbinding via de router van mijn provider te maken.

Is het bijv. mogelijk om op mijn Mac gebruik te maken van ingebouwde routersoftware? Of zijn er andere interessante opties, waardoor ik ook bij online internet “normaal” naar mijn netwerkprinter kan printen?

Alvast heel erg bedankt :slight_smile:

Volgens mij had je in jouw geval moeten kiezen voor een ethernetmodem dat je in je netwerk kan gebruiken met tcp/ip...

Ward

Zou je niet anders twee locations kunnen maken waarvan in het ene geval allebei en in het andere geval alleen de printer werkt ? Overigens lijkt me dat als je toch adsl hebt, dat je dan gewoon altijd online bent.