Geluid bij opstarten

Ik luister meestal naar muziek als ik op mijn geliefkoosde mac werk...het volume staat dan redelijk hoog. Als ik dan mijn computer later weer eens opstart krijg ik een KEIHARDE dooingggg- opstartgeluid te horen.

Zou je dan kunnen regelen dat telkens bij het opstarten, of mss beter bij het afsluiten het volume automatisch laag wordt gezet?

Ik weet het 't is mss stom…ma soms ligt iedereen hier al te slapen of zo en dan is da wel heeeeeel luid.

't zou tof zijn.

Greetz

En als er een oplossing is, niet te ingewikkeld he :wink: lol

hee die is simpel! je mac op je versterker aansluiten of anders het geluid van itunes lager instellen.

[quote:423b3a0803="boelie"]hee die is simpel! je mac op je versterker aansluiten of anders het geluid van itunes lager instellen.[/quote:423b3a0803]

itunes hoger instellen

ja ma wa ist nu...

door dat je iTunes harder zet kan je het systeem geluid zachter zetten, simple as that

Voordat je de Mac aanzet of herstart even een koptelefoontje inpluggen. Dan wordt het ingebouwde speakertje uitgeschakeld nl.

Was het in theorie ook niet mogelijk om een scriptje te gebruiken wat bij afsluiten het geluid uit zet en weer aan bij opstarten? Meen het ergens gelezen te hebben, maar waar..

Ja Dennis dat was naar aanleiding van een vraag van mij. Iemand reageerde dat hij wellicht een scriptje zou schrijven, maar daar is het niet meer van gekomen. Mijn vraag was toen precies hetzelfde... :?

Het blijft jammer dat je het volume van de ‘Chime’ niet apart zachter kan zetten…

De enige manieren zijn het inpluggen van een koptelefoontje, doe ik steeds, omdat anders de hele flat weet dat ik mijn Mac aanzet… :roll:

Maar ik ga eens proberen hoe het klinkt met systeemgeluid zachter en iTunes op maximaal… :finderoud:

[quote:ed2c37d8d0="JeePee"]Iemand reageerde dat hij wellicht een scriptje zou schrijven, maar daar is het niet meer van gekomen.[/quote:ed2c37d8d0]

Volgens mij gaat dat niet werken hoor. Dat “boing” gedoe komt toch al uit de “firmware” of iets dergelijks en volgens mij gaat een script pas werken als OS X aan het laden is, dan is die “boing” al lang geweest.

ik dacht al bij het lezen "waar heb ik dat ook alweer..." gelukkig voor jullie heb ik het gevonden :) op http://www.atpm.com/9.02/personalizing.shtml kan je 't volgende lezen:

[b:072e731768][size=18:072e731768]Bring on the Noise[/size:072e731768][/b:072e731768]
When we bought our Power Mac 6500 I scared my wife half to death. I left a self-playing startup sound of an explosion in the System Folder with the volume cranked to full. I had also added several other sounds to the system. Until recently, I have missed that ability in OS X.

[b:072e731768]Startup Sounds[/b:072e731768]
When I migrated to OS X one of the things that I missed most was the ability to add new startup sounds to the system. In the past, most startup sounds played as system extensions were loading. Under OS X this is no longer true and until recently I was unaware of an easy way to solve this problem. Now thanks to some ingenious Mac users there are some easy solutions. Here are the tools you need and the steps to take.

First you will need the right tool for the job. I have tested both Classic Startup Sound and Quick Startup Sound on my G4, and both programs seem to work well without any adverse effect on the system. Quick Startup Sound is freeware and Classic Startup Sound is donationware. Both programs install in the same way, operate in the same way, and support a variety of sound file formats.

Now that you have got the right tool, install it anywhere on your hard drive that you find convenient. While you are here, go ahead and put your new startup sound in the same folder as the program. The sound file must be in this location for either program to work correctly.

Now that we have gotten this far we are halfway home. The next step is to rename your new startup sound “defaultsound”. The filename must be one word with no quotation marks around it. Do not include the file extension (mp3, snd, etc.) as part of the filename.

There is only one step left to perform. Open your Login Items preference pane and add whichever program you are using to your login items. You now have a new startup sound that will play as the desktop loads

nu nog het huidige startup-sound-bestand vinden en kopiëren, even opendoen in een soundApp en beetje stiller zetten. Of 't zou moeten zijn dat je d’r creatief mee wil zijn natuurlijk, think different zeg ik altijd :slight_smile:
santé!
tost

:? is het eigenlijk wel ok om hier engelstalige teksten te posten, als citaat?

[quote:5f78d6fd30="tost"]nu nog het huidige startup-sound-bestand vinden en kopiëren...[/quote:5f78d6fd30]

Volgens mij zit dat ergens in een rommetje en niet in het OS. Als ik namelijk mijn Mac helemaal leeg maak om opnieuw te installeren heb ik nog steeds die “boing”. Kan dus nooit van de harde schijf komen volgens mij…

[quote:b036566909="tost"]:? is het eigenlijk wel ok om hier engelstalige teksten te posten, als citaat?[/quote:b036566909]

Tja, ik heb geen idee of daar regels over zijn eigenlijk. Persoonlijk heb IK er in elk geval totaal geen problemen mee. Je kan wel zeggen: “niet iedereen kan Engels lezen”, maar aan de andere kant is ook niet iedereen op de hoogte van alle technische termen die hier dagelijks over en weer vliegen over het forum dus dan zouden we daar ook wel een punt van kunnen gaan maken.

voila, dacht ik ook. en beter engelstalige oplossingen dan geen, niewaar :)

voor mensen met heimwee naar vroeger: ik heb een foldertje zitten met alle mac startupgeluiden van vroeger tot (de voorlaatste of) de laatste. zal ik ze posten?

Tuurlijk is altijd geinig! En over dat engel.

[i:b0d07dd80a] Inglish sjoet be no problem for dis forum, if it is -bed luk for dem [/i:b0d07dd80a]

:wink:

[quote:3d404b2d44="tost"]...ik heb een foldertje zitten met alle mac startupgeluiden van vroeger tot (de voorlaatste of) de laatste...[/quote:3d404b2d44]

Deze zijn ook terug te vinden in het programma Mactracker, ook wel leuk. Tesamen met nog veel meer “retro” info. :smiley:

tadaa.. alle mac crash en opstartgeluiden uit de tijd van toen :) [url=http://www.cure-yeux.com/tost/forum/MacSoundHistory.sit]MacSoundHistory.sit[/url] lalalalaaa... herinneringen..

Ik denk dat ik gewoon het koptelefoontje zal inpluggen. En zeggen dat er hier eentje voor mij ligt, stom da ik daar zelf nie opgekomen ben... :?

Tx

[quote:9588c7bdb4="iRuben"][quote:9588c7bdb4="JeePee"]Iemand reageerde dat hij wellicht een scriptje zou schrijven, maar daar is het niet meer van gekomen.[/quote:9588c7bdb4]

Volgens mij gaat dat niet werken hoor. Dat “boing” gedoe komt toch al uit de “firmware” of iets dergelijks en volgens mij gaat een script pas werken als OS X aan het laden is, dan is die “boing” al lang geweest.[/quote:9588c7bdb4]

Het ging dan ook om een scriptje dat bij het uitzetten van de Mac het geluid zacht of uitzette… :wink:

Ik start mn ibook-je en hou dan de 'F3' toets ingedrukt, werkt prima geen CHIME geluidje bij het opstarten. Ik heb de tip van[url]http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030314015727391[/url]

"Under OS X 10.2.4 (and earlier?), I can bypass the otherwise lovely and glorious sysyem startup chime sound if I first press and hold the F3 key (the “mute” button – the one with the speaker icon that has no “sound parentheses” to its right) for a few seconds while I press the power button per usual to boot up my GHz TiBook. Handy when the kids are napping or late at night. "

Bij de iBook is de F3 toets overigens de ‘mute’ knop