Geluid LaCie D2 bij schrijven normaal?

ik heb nu sindskort een LaCie schijf, was compleet leeg dus ik meteen even 50 gb er naar over gezet.

Viel me op dat de schijf wel wat geluid(ratelt wat) maakt, ik zit natuurlijk wel in een rustige omgeving en de schijf staat op het buro ernaast.
Maak gebruik van FireWire 800

Als ik de disk check met de diskutility zegt ie dat ie prima is.

Wat is nu de hoeveelheid geluid die zon ding mag maken of is het normaal dat ie ratelt?

Vrijwel elke schijf maakt wel wat geluid als hij aangesproken wordt. Dus zodra je files er op of er af haalt dan hoor je inderdaad geratel. Meer dan de schijven die intern zitten.

Maar het is ook erg afhankelijk van het merk HD dat er in zit.
De twee die ik heb zit een seagate in en die zijn behoorlijk stil. Ik heb ook nog een oude IBM liggen en daarvan kun je goed denken dat er iets mis is, gezien het gratel…

Okey dan zal het dat wel zijn.

Valt me wel op dat er nog wel activiteit is op de schijf (lampje gaat wat aan en uit) terwijl de schijf niet in gebruik is, komt dit door Tiger?

Als ik de schijf wil uitwerpen geeft ie aan dat ie in gebruik is… terwijl ik niks gedaan heb behalve hem aanzetten.

Het lijkt erop dat iets je externe HD gebruikt om cachefiles op te slaan, dat zou voor beide verschijnselen de reden kunnen zijn.

is het ook mogelijk om dit dan uit te schakelen?

nee, wel om ze elders te laten zetten

Draait je systeem op die externe HD??

neej puur als backup schijf waar ik handmatig dingen naar toe stuur

nu ben ik weer een groot aantal gigs aan het sturen,
gaat rustig, af en toe een geluid en dan ineens heel veel geluid/activiteit (verschuiven van de kop van de schijf??) zou ratel kunnen zijn

het zijn overigens bestanden van zon 1mb… hele fotocatalogus van 15gb

geluidstukje, kort, gaat om het eerste gedeelte, geluid is wel wat zacht opgenomen maar krijg het voor nu niet beter
http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/vervo200/banaan/lacie.mp3