geluid van harddisk (17 '' powerbook)

ik heb een 17'' powerbook en wat me opvalt is dat de harddisk soms ineens gedurende korte tijd (bv 1 min) ineens heel veel herrie maakt, zonder dat ik iets bijzonders doe. Alsof hij enorm veel data aan het schrijven is ofzo.

Nu heb ik panther en heb ik eens ergens gelezen dat panther automatisch kleine bestanden defragmenteert. Klopt dit? En is dit misschien het geluid wat ik hoor?

Kun je dat automatisch defragmenterern ook uitzetten?

alvast bedankt!

als het erg luidruchtig wordt, als een koffiemolen, kan je mischien beter diskuttilties gebruiken om te controleren of er niet iets mis is.

daan.

Is het niet de fan?

ik weet niet waar de fan zit, maar het geluid zit linksboven onder het toetsenbord (dus onder de tab en capslock toets bv.

ik gebruik elke dag cocktail dus het heeft ieg niets met de permissies te maken

bij mijn ibook kwam daar dus een hels kabaal vadaan, koffiemolen of een opgevoerde stofzuiger geluid. na het gebruiken van norton disk doctor hield het op. er zaten aardig wat fouten op de harddisk.

daan.

het vreemde is dus dat ik dus verder geen enkel probleem heb. Ik gebruik elke dag cocktail om dingen in de gaten te houden. ik heb op dit forum al heel erg veel slechte verhalen gelezen over norton dus daar waag ik me maar niet aan. maar weet iemand hoe dat nu zit met dat automatisch fragmenteren?

Op die plaats zit idd een ventilator en geen harddisk. De harddisk zit voor naast het trackpad. Het geluid dat je hoort is dus ook de ventilator die gaat lopen om de procc. te koelen. 8)

[quote:13357868d4]Op die plaats zit idd een ventilator en geen harddisk. De harddisk zit voor naast het trackpad. Het geluid dat je hoort is dus ook de ventilator die gaat lopen om de procc. te koelen[/quote:13357868d4]

Juist. Dat gelul over fouten op de harde schijf etc. ook altijd…

OK,

ik vroeg me dus echt af wat het was, want het geluid gaat juist aan als ik bezig met cubase (audio-editing etc) , dus dan zal er wel veel processor-capaciteit nodig zijn.

bedankt!