Geluids niveau van de G4's - Mensen zeuren altijd... of?

Hallo mensen,

Op de officiele Apple discussie boarden wordt er wat afgezeurd (of gemopperd) over de mega harde geluiden die de Mac G4 zou maken. Sommige hebben het over het geluid van een stofzuiger, over dat ze het ding drie kamers verder nog horen…

Wat vinden jullie eigenlijk van het geluid die de machine maakt? Ik heb er zelf een (dual 867) en moet zeggen dat ik er nog geen 1% last van heb. Het beestje is inderdaad vrij geluidsrijk, maar daar heb ik geen last van. Ik heb vaak ook nog eens een muziekje aanstaan, en dan hoor je het helemaal niet meer.

Ik ben benieuwd of ik nou gewoon (oost-Indisch) doof ben en dat er een heleboel gestressde mensen rond die wat gezoem niet kunnen verdragen OF maakt het ding inderdaad te veel herrie voor een computer? (het is inderdaad de meest geluidsruchtige computer die ik ooit heb gehoord. Hij schijnt ook nog eens in een hogere versnelling te kicken bij zwaar grafisch werk)

Er is niet een "de machine" Elke G4 maakt meer of minder geluid.Dat is volledig afhankelijk van wat er in zit. De allerstilste machine is de I mac van Amsterdam,zonder ingewanden. Er zijn luidruchtige en fluisterstille schijven,zo ook CPU koelingen en andere koelingen.De nieuwste grafische kaarten maken ook meer lawaai omdat er een fan/koeling op gemonteerd zit.Sinds ik een nieuwe grafische kaart heb met koeling is mijn G4 ook een stuk luidruchtiger geworden. Er zijn sites met literatuur over het geluidsarm maken van de computer. Ik weet niet precies meer waar maar dat moet te vinden zijn

Het ligt eraan welke Powermac G4 je hebt. Tegenwoordig kun je eigenlijk niet meer spreken over G4 want overal zit bijna een G4 processor in.

Deze discussies gaan over de Powermac G4 Quicksilver. De eerste oplage van deze waren zeer luidruchtig. Mijn G4 AGP maakt ook totaal geen geluid. Zitten net een paar versies tussen die zeer veel lawaai maken. Je kunt er dan beter gewoon een andere ventilator in zetten die warmtegevoelig is. Heb ooit een mac gezien die dat had en daar hoorde je ook zeer weinig lawaai.

Ik krijg als het goed is maandag mijn nieuwe Power Mac G4 binnen. Ik heb ook de verhalen gehoord over de "ongelovelijke" geluidshinder die dat ding maakt. Maar sprak laatst met iemand die ook net de nieuwe Power Mac G4 heeft besteld, deze zei dat het geluid erg mee viel.

Laten we het hopen. Het kan ook zijn dat er inmiddels al een nieuwe serie Power Macs zijn waarbij dit verholpen is.

Het geluid komt overigens doordat een nieuw soort voeding gebruikt is (rechthoekig en heel dun).

Adriaan

Ik vondt mijn G4 af fabriek veel te veel herrie maken, maar na een paar modificaties is het te doen. (oa fan ophangen in rubber zo dat niet al het metaal in de kast het geluid"versterkt") Inmiddels staat een suskast (geluidsdicht met afzuiging) klaar voor gebruik, en hoor ik helemaal niets meer, handig als je audio-opnames niet standaard van g4-geluid wil voorzien:-)

Jammer dat jullie geen Cube hebben  :p

Mijn g4 was ook stil zoals die van Igor,tot dat snerpende fannetje op de radeon.Is hier nog iets aan te doen?? :(

Ik vind mijn G4 redelijk stil enkel mijn nieuwe Maxctor zuigt qua geluid

Ik maak zelf veel meer herrie dan al mijn Macs samen  ;)

[quote:post_uid0="MacAttack"]....Maxctor zuigt qua geluid[/quote:post_uid0] geluid dat zuigt??

Sound that sucks maybe?

Mja zo zeg je dat toch in het nederlands.  :p

in vlaanderen is die uitdrukking letterlijk vertaald.

Wat klinkt nou mooier, "it sucks" of "het zuigt"?  ;)

[quote:post_uid0="franswilco"]Hallo mensen,

Op de officiele Apple discussie boarden wordt er wat afgezeurd (of gemopperd) over de mega harde geluiden die de Mac G4 zou maken. Sommige hebben het over het geluid van een stofzuiger, over dat ze het ding drie kamers verder nog horen…

Wat vinden jullie eigenlijk van het geluid die de machine maakt? Ik heb er zelf een (dual 867) en moet zeggen dat ik er nog geen 1% last van heb. Het beestje is inderdaad vrij geluidsrijk, maar daar heb ik geen last van. Ik heb vaak ook nog eens een muziekje aanstaan, en dan hoor je het helemaal niet meer.[/quote:post_uid0]
Er wordt inderdaad HEEL VEEL op gemopperd. Vooral bij gebruik onder OS9. OSX kan de meest irritante van de drie fans (de processor fan) goed besturen. OS9 niet. Gezien het aantal posts moeten we dit voor het grote aantal OS9 gebruikers toch niet onderschatten! Nog lang niet alle apps zijn er voor OSX. Apple heeft misschien binnen 2 weken een firmware update om 'wat meer rust in de tent te geven'
http://discussions.info.apple.com/WebX?12…bbaf764

[quote:post_uid0="Torz"][quote:post_uid0="MacAttack"]....Maxctor zuigt qua geluid[/quote:post_uid0] geluid dat zuigt??

Sound that sucks maybe?[/quote:post_uid0]
Het klonk voor mij in het begin als een heel fout anglicisme maar inmiddels ben ik er aan gewend. Ik heb het gewoonweg te vaak gehoord. Over twintig jaar staat het misschien wel in de dikke van Dale…

Heb sinds vrijdag 25 okt. mijn G4 1Mhz DP en inderdaad hij maakt heel veel lawaai. Bijna te vergelijken met oude PC's of met de Mac Plus of SE van 15 jaar terug (heb nog zo een SE).

Ik tracht objectief te blijven in mijn kritiek maar kan toch niet anders dan tot de conclusie komen dat ik zo een lawaai niet verwacht had.
Voor die prijs kan men toch voorzieningen treffen om het te verminderen.

Als je herstart in OS 9 is het precies of hij gaat opstijgen. De fan maakt dan zo'n hels geluid.

Moet deze week terug naar de verkoper, voor extra geheugen dat nog niet toegekomen was, en ga toch vragen wat hieraan verholpen kan worden.
Voor een nieuw toestel is het lawaai veel te hard.

Voor de rest ben ik prima tevreden, werkt zeer snel en in classic eveneens.

[quote:post_uid0="tiny"][quote:post_uid0="Torz"][quote:post_uid0="MacAttack"]....Maxctor zuigt qua geluid[/quote:post_uid0] geluid dat zuigt??

Sound that sucks maybe?[/quote:post_uid0]
Het klonk voor mij in het begin als een heel fout anglicisme maar inmiddels ben ik er aan gewend. Ik heb het gewoonweg te vaak gehoord. Over twintig jaar staat het misschien wel in de dikke van Dale…[/quote:post_uid0]
Dacht dat het een Belgicanisme was.Zoiets als een Macokasie.

[quote:post_uid0="Torz"]Mijn g4 was ook stil zoals die van Igor,tot dat snerpende fannetje op de radeon.Is hier nog iets aan te doen?? :([/quote:post_uid0] Dat heb ik ook gehad, mijn ATI begon opeens ontzettend irritant geluid te produceren, paar weken mee gewerk want 't ging niet weg. Daarna vol gespoten met siliconenolie en hij is nog stiller als nieuw!

Adriaan

[quote:post_uid0="Adriaan Mol"][quote:post_uid0="Torz"]Mijn g4 was ook stil zoals die van Igor,tot dat snerpende fannetje op de radeon.Is hier nog iets aan te doen?? :([/quote:post_uid0] Daarna vol gespoten met siliconenolie en hij is nog stiller als nieuw!

Adriaan[/quote:post_uid0]
Ik neem aan in het asje,ga ik eens proberen.Heb nog zo'n spray staan.

Ik heb een G4 Dual 1 Ghz (nieuw model). Na alle verhalen over stofzuiger geluiden viel het allemaal wel mee. Hij maakt bij normaal gebruik redelijk veel lawaai, maar na een tijdje went het wel. Bij lange na niet het geluid van een stofzuiger..... Totdat...... Jawel, hij was druk aan het rekenen, het was warm.... Toen begon de ventilator een stapje hoger te gaan.... Niet 1 stapje .... Zo ongeveer iedereen bij mij op kantoor kwam even kijken wat er aan de hand was. Een stofzuiger is nog voorzichtig uitgedrukt! Onze stofzuiger maakt zelfs minder lawaai dan wat ik toen uit de G4 heb horen komen. Ongelofelijk. En ik overdrijf dus echt niet! Gelukkig is het verder niet meer voorgekomen... Joris

Hallo Ik heb zo'n nieuwe MDD g4.Hij is even stabiel als de andere Macs hier in huis,maar spijtig genoeg veel luidruchtiger. Het geluid wat de Powersupply produceert irriteert maar went.(als het moet...) Er is echter nog een ventilatie die de processors koelt,deze kan bij iets warmer weer om de minuut aanslaan,wat zeer hinderlijk is. Geruchten doen de ronde dat er een firmware op weg is.Trouwens ik heb dit "probleem" in osX ,niet in 9 zoals de meeste.Ik vrees voorlopig echt voor de zomer ,wanneer de temperatuur wel 10 graden zal stijgen... Er is nog een 3de "blazer" die ik nog maar 1 keer gehoord heb,deze slaat enkel aan na uren CD's te rippen,maar overtreft de 2 andere ,ECHT LUID. Als je in de winkel wil testen voor je koopt:even (5-10 min)iTunes visuals full screen laten draaien.... Persoonlijk heb ik enkel problemen met de Processorventilatie,als deze iedere minuut aanslaat is dat heel vervelend om je te concentreren.De Superblower had ik totnogtoe 1 keer op 2 maand dus ik kan er wel mee leven.

Ik heb een nieuwe PM G4 Dual. Het geluid valt nog wel mee, alleen als het een beetje stil is, hoor je hem wel goed.. Bij mij is het vooral bij de fan van de processors. Wel irrtant majah... ff kijke wat ik er aan kan doen ^^