Ik wil op mijn G5 power pc beter opnemen en heb ik een interface nodig. wat is de beste keuze : een pci geluidskaart of een externe interface(fire wire) Ik heb al een mixer en gebruik logic Pro als software. ik neem 1 instrument per keer op. en wil natuurlijk geen latency! oh ja ik ben geen pro.
Hahahaha latentie!!!!!
Je bedoelt zeker latency. Ik zou voor een externe geluidskaart gaan. Hier heb je in het algemeen meer controle over. Ook kun je iets sneller een gitaar of mic inprikken. Als je ooit naar een andere Mac overstapt kun je de externe geluidskaart gewoon meenemen.
hamvraag is toch altijd budget. Je kunt geluidskaarten kopen van een paar tientjes tot tienduizenden euro's. Dus om een antwoord te krijgen moet je toch een kader geven qua budget.
De doorvoer snelheid van PCI ligt wel wat hoger dan die van FW400. Maar ik weet niet wat je precies wilt opnemen. Als je gewoon 1 track opneemt dan maakt het niet zo heel veel uit, dan is het meer je budget dat een grote rol speelt. En mag ik vragen waarom je zorgen maakt om de latency (ik denk dat je dat bedoelt met latentie)? Aangezien je het toch opneemt en dus niet live werkt. Waar ik me dan meer zorgen over zou maken is de audiokwaliteit.
Maar ik zou dus zelf voor PCI gaan, en dan moet je maar een goed product uitzoeken aan de hand van je budget.
Met een externe geluidskaart heb je geen last van andere pci kaarten (interference). Bovendien is idd het inprikken van een instrument of wat dan ook wat makkelijker :)
Ik zou ook een externe kopen.
Een PCI geluidskaart wil niet altijd zeggen dat je geen externe connecties en controls hebt. Kijk maar naar bv. Apogee Symphony (duuuhuur) of de EMU 1616 PCI (beter betaalbaar).
Je bent natuurlijk wel afhankelijk van de Mac waar je de kaart in hebt zitten. Bij een USB of FW unit heb je daar minder last van, alleen de driver moet op de Mac staan.
Maar volgens mij zijn de PCI kaarten wel het meest stabiel, ze zijn dedicated voor de aangesloten unit, waar USB en Firewire gedeeld kunnen worden met allerlei andere apparaten.
[quote:6943c8c5c5="rogerpaolo"]hamvraag is toch altijd budget. Je kunt geluidskaarten kopen van een paar tientjes tot tienduizenden euro's. Dus om een antwoord te krijgen moet je toch een kader geven qua budget.[/quote:6943c8c5c5]
iets tussen de 200 en 300 euro’s.
ik neem alleen gitaar op maar moet wel luisteren naar de begeleiding die op Logic staat.
is 192 khz of 96 erg belangrijk? en hoorbaar?
iemand ervaring met: M-Audio Delta 66
tc elektronics schijnt ook niet slecht te zijn : desktop konnekt 6
heb hier ook al gepost naar ervaringen .
wel altijd eerst ff checken of ze compatibel (drivers ) zijn met leopard .
ik heb hier nog een uistekende m-audio usb duo pre-amp maar geen driver voor leopard .
als je niet op leopard zit mag je die hebben voor 100€ .
kay in die prijsrange kun je behoorlijk goed spul kopen, zeker gezien je beperkte I/O behoefte:
M-Audio Fast Track Ultra - erg goed beoordeeld in Future Music 201
Focusrite Saffire LE - Focusrite staat al jaren bekend om zijn hoge kwaliteit preamps. ook de audio interfaces zijn goed.
TC ELECTRONIC Konnekt 8 - al eerder genoemd. goed spul ook
Tascam Fire One - Stuk goedkoper, 129 euro, ook goed spul, met DAW control ingebouwd
Apogee DUET - beetje duurder, met mazzel voor 350. Apogee is de Bentley onder de interfaces
Ik werk zelf met RME, maar ik geloof niet dat die iets hebben in die prijsrange.
Bedankt het wordt extern. laatste vraag... usb of fire wire? ik heb het gevoel dat fire wire op mijn G5 stabieler is dan usb? Ik heb sowieso geen usb uitgang vrij en wel een fire wire! Fire wire 800 is toch sneller dan usb 2 ?
Firewire 800 is sneller dan USB 2.0 (480 MBit) maar de meeste FW interfaces hebben geen FW800 maar 400
hopelijk haalt apple binnenkort niet al de firepoorten weg , zoals nu al op sommige macbooks .
Heb de Tascam US-122L gekocht (135euro) ,goed geholpen bij Life Music in Arnhem. werkt goed maar de output voor de koptelefoon. is aan de zachte kant. USB er in ,gitaar er in en het werkt ! bedankt!