geluidsniveau verschillen

Hoi,

Bij het afspelen van muziek met mijn ipod heb ik vaak enkele nummers die luider en andere die heel zacht worden afgespeeld. Heeft er iemand tips om dit probleem te verhelpen???

THX

In het menu van iTunes en je iPod geluidscontrole aanzetten...

Afhankelijk van je muziekverzameling (m.n. variatie in dynamiek), kan de iTunes Geluidscontrole ook een averechts effect hebben. In mijn ervaring worden luide nummers teveel afgezwakt en zachte nummers teveel versterkt. Dit laatste leidt dan vaak zelfs tot vervoming als het nummer ook maar enige dynamiek bevat.

Een hulpprogramma als iVolume 2 geeft een vele malen beter resultaat i.c.m. Geluidscontrole. Nadeel is wel, dat nummers gekocht in de iTMS niet verwerkt kunnen worden.

Een andere mogelijkheid is om iTunes Geluidscontrole niet te gebruiken, alle nummers vanaf CD in (verliesvrij) WAV formaat in te lezen en dan hulpprogramma’s als Wavegain of normalize te gebruiken om het volumeniveau aan te passen en tenslotte de WAV bestanden to converteren naar het gewenste gecomprimeerde formaat. Met deze methode wordt het volume van het bronmateriaal definitief aangepast en moet je iTunes Geluidscontrole dan ook niet meer gebruiken. Ook hier vallen echter iTMS nummers weer buiten de boot, en het is een stuk bewerkelijker.

Ik heb zelfs de indruk dat die geluidscontrole in iTunes voor sommige nummers helemaal niet werkt. Ook al staat het aangevinkt, dan nog zijn er nummers die stiller spelen dan andere.

Ik vind dit inderdaad nog 1 van de kleine ontberingen in iTunes. Het zou mooi zijn als je in iTunes direct nurmers kunt 'normalizen' ofzo, zodat alle nummers op 1 standaard volume staan. Nu ben je nog aangewezen op appjes van derden om dit te kunnen doen.....