Gemaakt in InDesign? Post hier je vermoedens...

Het leek me een leuk idee om hier wat "gespotte" InDesign ontwerpen te posten. Het doel is om zoveel mogelijk ID ontwerpen te tonen en zo te laten zien dat ID aan een opmars is. ID is vaak gemakkelijk te herkennen aan het gebruik van tranparantie, vrije kaders, geplaatste PSD's en verfijnde typografie. (Anything goes, zolang het gedrukt of geprint is. Hoe bekender, hoe beter).

[i:97f0b88b64]Voorbeeld:[/i:97f0b88b64]

• De voorpagina van het standaard ANWB-blad bevat een transparante PSD van een onregelmatige landkaart met wegen op een dynamische ondergrond. Of de hele voorgrond (inclusief tekst) is gemaakt in Photoshop óf de ontwerpers gebruikten InDesign.

Wie “spotte” er meer?

[quote:1e78a202cd="WOZ"]Het leek me een leuk idee om hier wat "gespotte" InDesign ontwerpen te posten. Het doel is om zoveel mogelijk ID ontwerpen te tonen en zo te laten zien dat ID aan een opmars is. ID is vaak gemakkelijk te herkennen aan het gebruik van tranparantie, vrije kaders, geplaatste PSD's en verfijnde typografie. (Anything goes, zolang het gedrukt of geprint is. Hoe bekender, hoe beter).

[i:1e78a202cd]Voorbeeld:[/i:1e78a202cd]

• De voorpagina van het standaard ANWB-blad bevat een transparante PSD van een onregelmatige landkaart met wegen op een dynamische ondergrond. [b:1e78a202cd]Of de hele voorgrond (inclusief tekst) is gemaakt in Photoshop óf de ontwerpers gebruikten InDesign. [/b:1e78a202cd]

Wie “spotte” er meer?[/quote:1e78a202cd]

uiteindelijk weten we dus nog steeds niks…
En wat bedoel je precies met verfijnde typografie?

... optisch uitlijnen bijvoorbeeld ...

[quote:21575a1469="R_van_Heukelum"]... optisch uitlijnen bijvoorbeeld ...[/quote:21575a1469]

Dat kan ook in quarkXpress

[quote:c0cbae52df]uiteindelijk weten we dus nog steeds niks.... [/quote:c0cbae52df] Het is het idee dat je [i:c0cbae52df]zelf[/i:c0cbae52df] een reactie post met ID artwork van bekende magazines ed. Kan xpress ook de aanhalingstekens [i:c0cbae52df]buiten[/i:c0cbae52df] de kolom tekst plaatsen? Dacht het niet... ID kan ook niet met transparantie werken. Maar het is nadrukkelijk geen xpress-vs -ID draadje. Gewoon een post ID ontwerpen hier draadje. OK?

[quote:3a6416b5ce="WOZ"] Kan xpress ook de aanhalingstekens [i:3a6416b5ce]buiten[/i:3a6416b5ce] de kolom tekst plaatsen? Dacht het niet... ID kan ook niet met transparantie werken. Maar het is nadrukkelijk geen xpress-vs -ID draadje. Gewoon een post ID ontwerpen hier draadje. OK?[/quote:3a6416b5ce]

Ik snap wat je bedoeld, en ook dat het geen quark versus indesign is en dat hoeft ook helemaal niet, maar waar het mij om gaat is dat je voor hetzelfde resultaat ook andere progs kan gebruiken. Om op jouw voorbeeld verder te gaan in xpress zul je dan 2 tekstkaders zetten, dit betekend dat je dit niet op de print terugziet. Kortom ik kan niet met zekerheid zeggen dat het in ID is gemaakt, vemoedens wel…

Bruno, niks is ooit zeker. Maar als je een ontwerp ziet dat voldoet aan veel of alle bovengenoemde technische specs, dan is de kans groot dat je naar een ID ontwerp zit te kijken. [i:140b747d06]After all: "If it walks like a a duck, talks like a duck and flies like a duck, it probably is a duck!"[/i:140b747d06] En als je twijfels hebt, er komen hier genoeg ontwerpers en DTP'ers. Misschien is het van hun hand en hoor je er meer over...

Ik zal even met je mee denken. Ik kan ten eerste al zeggen dat wij geen update meer kopen voor Quark. Ik werk al twee jaar voor 95% in Indesign en kan niet meer zonder.

leuke topic… en ik zal even wat opsparen!

Items kopieren met alt. :wink:

[quote:b0c926b702="WOZ"]Bruno, niks is ooit zeker. Maar als je een ontwerp ziet dat voldoet aan veel of alle bovengenoemde technische specs, dan is de kans groot dat je naar een ID ontwerp zit te kijken. [i:b0c926b702]After all: "If it walks like a a duck, talks like a duck and flies like a duck, it probably is a duck!"[/i:b0c926b702] [/quote:b0c926b702]

Bovenstaande klopt niet, alles wat je als criteria aandraagt kan op verschillende manieren ook zonder indesign bewerkstelligt worden, en wordt ook al jaren toegepast. Het is niet zo dat met indesign ineens verfijnde typografie of transparantie ten tonele zijn verschenen. Verder is het zeker bij tijdschriften op het moment in 90% van de gevallen nog steeds zo dat je naar een quark opmaak zit te kijken.

Ik weet niet of je (Daan) zelf een Indesign gebruiker bent? Maar ik zie wel degelijk het verschil tussen een Quark en een Indesign bestand.

Qua mogelijkheden RULES indesign zwaar. Maar als ik in Quark transparantie wil gebruiken dan vind ik daar wel een truuc voor. Desnoods maak ik in Photohop de gehele spread (beeld maken in Photoshop op formaat spread of blad) en zet ik daarna in Quark de layout erop.

Ik hoor van alle kanten dat de typografische mogelijkheden in Indesign vele malen beter zijn dan in Quark. Maar waar zitten die dan, en is dit in je ontwerp te zien? Zijn deze mogelijkheden van dien aard dat je layouts er (typografisch) beter uit gaan zien? Lijkt me sterk.

Maar al met al denk ik dat vooral magazines baat zullen hebben met Indesign. Ik hoop dan ook snel een voorbeeld te zien waarbij ook duidelijk is aangegeven is hoé dit dan precies is gedaan in Indesign.

Vaak kan je het al zien aan het optisch letterwit verdelen. Dat maakt een zin voor mij zoveel rustiger om naar te kijken. Eigenlijk kan ik in deze topic alleen maar over Indesign 2 praten. Helaas want ik heb al her en der leuke dingen over Indesign CS gehoord. Bijvoorbeeld de flatten image functie vanuit photoshop.

Het enige wat ik mis In indesign is een groep elementen in éénkeer iclusief fonts schalen. Ja ik weet dat het kan in Indesign maar niet zo mooi als in Quark.

[quote:3579fdb102="Lytstomke"]Ik weet niet of je (Daan) zelf een Indesign gebruiker bent? Maar ik zie wel degelijk het verschil tussen een Quark en een Indesign bestand.[/quote:3579fdb102]

en nu de print…

[quote:b33cdcbe25="MacBjorn"] Ik hoor van alle kanten dat de typografische mogelijkheden in Indesign vele malen beter zijn dan in Quark. Maar waar zitten die dan, en is dit in je ontwerp te zien? [/quote:b33cdcbe25]

Kijk eens naar de opties hierin

Daarbij zit typografie (vaak) in de details, dus als je kijkt naar ‘the big picture’ merk je niet veel verschil.

Maar als je het interessant vind, lees deze PDF (Hoofdstuk 4 uit Real World Indesign 2) van Olav Kvern en David Blatner eens, over Character formatting

Ik heb nu ff geen tijd maar zal dit weekend wel ff wat links posten waaruit e.e.a. blijkt. En natuurlijk kun je een magazine-cover in zijn geheel als photoshop maken, maar dat is geen doen als je ook met deadlines werkt. ;-) En in sommige gevallen ben je dan ook gedwongen de teksten in photoshop te doen. dat is al helemaal geen optie...

Indesign geeft ons veel gebruikers gemak. Wanneer we bv een sportkrantje hebben maken we na de eerste keer PDF bestanden van de Advertentie pagina's die we bij de volgende keer in het bestand zetten zodat we minder fonts hoeven te laten. En het print 10x zo znel. Ook zou je deze pagina's in contouren kunnen omzetten.

Bij ons maken we geen gebruik meer van films waar door ik een bepaald briefhoofd noet meer kon drukken (dit was op de film gemasker). Door dat ik in Indesign een een transparant Photoshop bestand kon plaatsen kon ik het maskeren simuleren in Indesign.

[b:9418f237a7]Conclusie: [/b:9418f237a7] Het kan allemaal met combi photoshop/Illustrator/xpress, maar gaat sneller met indesign.

Vandaar dat woz deze topic begon om vermoedelijk Indesign werk te traceren en te noteren waarom dat dan wel Indesign zou kunnen zijn.

[quote:8d21abffef=“WOZ”]Het leek me een leuk idee om hier wat “gespotte” InDesign ontwerpen te posten. Het doel is om zoveel mogelijk ID ontwerpen te tonen en zo te laten zien dat ID aan een opmars is.
ID is vaak gemakkelijk te herkennen aan het gebruik van tranparantie, vrije kaders, geplaatste PSD’s en verfijnde typografie. (Anything goes, zolang het gedrukt of geprint is. Hoe bekender, hoe beter).

[i:8d21abffef]Voorbeeld:[/i:8d21abffef]

• De voorpagina van het standaard ANWB-blad bevat een transparante PSD van een onregelmatige landkaart met wegen op een dynamische ondergrond. Of de hele voorgrond (inclusief tekst) is gemaakt in Photoshop óf de ontwerpers gebruikten InDesign.

Wie “spotte” er meer?[/quote:8d21abffef]

Ik wil ook vooral laten zien wat allemaal gemaakt wordt met ID en zo wat voorbeelden geven voor twijflende OS9-Xpress DieHards. Wat is er mooier dan bekende namen noemen? Goed voorbeeld doet volgen. In mijn regio (Groningen, Friesland, Drenthe) wordt er door bureau's massaal overgestapt naar ID, (vooral in combinatie met -eindelijk- nieuwere macs. ) Maar we werken voor een mulitnational ook wel samen met D'arcy, IMP (London), en zij waren in de tijd van Id1.5 al helemaal over. (Misschien heb je de mailing van Adobe indertijd gehad). ID geeft zoveel meer flexibiliteit en mogelijkheden. Ja, er zijn ook wel nadelen (zoals de transparantie-stijlen, dit moet verbeterd worden). Maar die wegen niet op tegen de voordelen! :wink:

Enhance text design with nested styles http://www.adobe.com/tips/idsn3nestedstyle/main.html

Designing text to flow around objects
http://www.adobe.com/tips/idsn3wrap/main.html

Voor de rest moet je ingelogd zijn met je Adobe ID. da’s gratis, maar ik ben het w.woord ff kwijt…