Gemakkelijk door fonts scrollen

Ik werk bij een reclameburo en moet vaak op zoek naar lettertypes. Nu gebruiken we hier ATM en daar kun je niet lekker door lettertypes heen scrollen (ik bedoel waar je op een lekkere manier de fonts kan bekijken) Nu weet ik dat bij suitcase dit wel kan. Maar die geeft wat conflicten. Kent iemand een programma voor os 9 waarin je dit wel gemakkelijk kan?

[url=http://www.lemkesoft.com/en/fontbook.htm]FontBook[/url] van Lemkesoft is een toppertje. Zit ook vaak op de CD van Suitcase en wordt dan meegeïnstalleerd. Kijk dus maar even op je HD in de Suitcasemap. Geeft een overzicht, maar je kunt er ook een catalogus mee printen en keycards voor ornamental fonts zodat je kunt zien wat er onder de toetsen zit...

...OS 9 ?? :?

Ik verbaas mij steeds meer hoeveel reclameburo’s/studios nog steeds niet overstappen op OS X !
Fontbook zit standaard op de laatste versie van OS X (panther)

Ik snap dat het ff wennen is, maar na 3 dagen heb je OS X door!

Font Gander Pro vind ik echt super hiervoor omdat je de fonts niet aan hoeft te zetten in je ATM/Suitcase. Sleep gewoon je hele mapje met fonts op op het icoontje en je kan ze mooi previewen en ook uitprinten. http://www.macupdate.com/info.php/id/2762

Jawel OSX is beterder, stabielerder, leukerder, maar het is geen asfaltweg om de overschakeling van 9 naar X te doen. Er wordt nog heel wat afgehuiverd...

En Font Book van Panther is een nieuwe font activationtool (op z’n Nederlands) FontBook van Lemke is iets anders. Hij gebruikt de naam er al jaaaren voor en Graphic Converter (zijn bekendste werkstuk) is ook bij Apple zelf bekend en geliefd. Raar dus dat ze voor hun eigen app dezelfde naam hebben gekozen…

ik weet dat osx beter is, we hebben het ook staan op een G5, alleen er wordt gewacht met instaleren todat alles, dwz op het gebied van fonts , bugs , printers , rendereing, postscript etc etc, optimaal is met de configuraties die wij hier op het buro hebben. In de planning zit dat deze maand alles over gaat. dus laten we deze discussie a ub niet voeren

heb font book gedowwnload, volgens mij gaat het daar wel mee lukken tnxs

Wat een idee is, is om je pijltje helemaal onderaan het keuze-menu in de preview...werkt... zij het moeizaam...

Een wat praktischere oplossing is de funcvtie “Volgend Font” in QXP (versie 3 e.v.) Type een voorbeeldtekst (of de gewensde tekst) en selecteer deze. Tots dan opt+F9 en je krijgt het volgende (op alfabet) font… het ondhandige hieraan is wel dat je ALLE fonts (dus ook subfonts) te zien krijgt…

Mij lijkt het voor een reclamebureau trouwens ook handig om een font-catalogus op papier te maken… (hadden we in mijn drukkerij-tijd ook)

En een catalogus maken gaat met FontBook (van Thomas Lemke dus) weer met een druk op de knop. Keuze uit een handvol voorbeeldpagina's.

Jammer dat er nog steeds geen applicatie is waarmee je ALLE fonts op je computer snel kunt bekijken. Onder Windows had ik Bitstream Font Navigator, fantastisch programma. In het ene paneel stonden alle fonts die op je harddisk stonden, in het andere paneel stonden de geinstalleerde fonts. Met heen en weer slepen kon je ze installeren en weer deïnstalleren. Onderaan was een previewvenster waar je een voorbeeldzin kon bekijken, ook van niet-geïnstalleerde fonts.

Font Book van Panther is verschrikkelijk (langzaam), en ik heb al een keer geprobeerd om daar alle fotns in te zetten en dan op inactief te zetten, maar daarna duurde het een kwartier voordat Mac OS X 10.3 gestart was.

Wat dacht je trouwens gewoon om de preview in je fontmenu's aan te zetten... ATR (TypeReunion) heeft daar sneltoetsen voor...

(ATR is onderdeel van ATM)

[quote:1637c06485="Zerk"]Wat dacht je trouwens gewoon om de preview in je fontmenu's aan te zetten... ATR (TypeReunion) heeft daar sneltoetsen voor...

(ATR is onderdeel van ATM)[/quote:1637c06485]

Maar dat werkt dan nog steeds alleen maar met de fonts die je actief hebt staan…
FontBook, maar ook andere programma’s kunnen wel ook gewoon een niet-geïnstalleerd fontje in beeld brengen, maar die moet je dan wel eerst opzoeken en in het programma openen.

Dat wist ik niet, dat is precies wat ik nodig heb! :D Maar hoe laat je Font Book van Panther deze fonts previewen zonder te installeren? Het zijn er nogal wat, 500 MB.... kan Font Book dat aan? Het loopt echt heel erg traag op mijn iBook G3 900. Vast bedankt!

Ja, fijn is dat, twee programma's met een zelfde naam. Ik bedoel (en heb ik ook al een paar postjes eerder gezegd) Font Book van www.lemkesoft.com Een standalone programma om een fontcatalogus te printen of een keymap te maken. Of op scherm te zien wat er achter die diepzinnige fontnaam schuil gaat...

Erm... ATR neemt alle fonts uit de ATM-database over... En ATM werkt als een catalogus.... Je kan er fonts mee aan- en uitzetten en die fonts hoeven niet echt ergens geïnstalleerd te worden... In ATM zit een hele prettige previeuw, waar je willekeurig welke tekst in kan zetten. nandig, als je een logo wil maken...

Maar idd… de preview in de font-menu’s werkt alleen op de fonts die aanstaan.

Voor reclamebureau’'s raad ik evenwel toch een papiere voorbeeld-verzameling aan… Mijn ervaring is dat klanten een font pas vertrouwen, als het op papier staan (“kan je die even uitprinten?”) Nog een voordeel is dat je meteen merkt welke fonts het wel en niet doen…

Ik sluit me aan bij bovenstaande, maar papier? Tegenwoordig errug makkelijk om er een PDF van te maken, kun je nog snel in zoeken ook!

dat is alleen niet praktisch wanneer je ontwerpt. Je wil dan graag het woord dat je nodig hebt in een bepaald lettertype zien.

Maar zoals een wijs man zei: elk voordeel heb zn nadeel