Gemiddelde levensduur LCD-Schermen?

Hoe lang gaat een cinema scherm bv mee?...en is dit uitzondering of regel?

een gewoon degelijk tft scherm zou een 5-6 jaar moeten meegaan, maar aangezien die van apple van hoge kwaliteit zijn (en daar betaal je ook voor) denk ik dat ze langer meegaan.

leuk dat onderschrift van je.... ik vraag me af hoe iemand die geen mac heeft hier al wel op 500nogwat berichtjes komt... aan het verlekkeren? :)

[edit] en ook gewoon bedankt voor je reactie overigens[/edit]

[quote:cc8b65dac8="Grisolda"]leuk dat onderschrift van je.... ik vraag me af hoe iemand die geen mac heeft hier al wel op 500nogwat berichtjes komt... aan het verlekkeren? :)

[/quote:cc8b65dac8]

Zie het bijschriftje boven z’n sterren… :evil:

euuuh … moesten we niet gaan slapen…?

hehehe...dat van gestoorde macfan of z'n registratiedatum?

In de mac cinema display zit een LG scherm. Dell verkoopt het zelfde scherm maar dan met andere backlight en ander framepje.

maar een jaar of 10 kan je wel vergeten dus qua levensduur?... wat gebeurt er eigenlijk met zo'n scherm als het verslechterd?

[quote:e3f76591c2="Van Cot"]een gewoon degelijk tft scherm zou een 5-6 jaar moeten meegaan, maar aangezien die van apple van hoge kwaliteit zijn (en daar betaal je ook voor) denk ik dat ze langer meegaan.[/quote:e3f76591c2]

Dan mag jij uitleggen waarom Apple één jaar garantie geeft, terwijl andere fabrikanten (HP, Dell) 3 jaar garantie durven geven. Apple’s [b:e3f76591c2]beeld[/b:e3f76591c2]kwaliteit is prima, maar dat zegt niet alles over de totaalkwaliteit.

Mijn Apple Studio display (een van de vroege LCD-schermen van Apple) begaf het na een jaar of drie. Ik heb wel 'ns ergens gelezen dat een levensduur van een jaar of 5-6 normaal is (maar je leest ook wel over 60.000 uur!). Tegen die tijd begeeft de backlight het, of geeft ie te weinig licht; in principe kan je scherm dan nog langer mee, maar is het niet meer de moeite om er nog een nieuwe backlight in te laten zetten…

't Hangt er natuurlijk ook wel vanaf hoe lang je een scherm nog “bruikbaar” noemt. Voor werk waarbij color management erg belangrijk is, zal dat veel korter zijn dan voor de opmaak van zwart-wit advertenties.

Ik veronderstel dat zo een LCD scherm minder lang meegaat dan een klassiek CRT-scherm. Is dat juist?

[quote:11d0172219="Grisolda"]leuk dat onderschrift van je.... ik vraag me af hoe iemand die geen mac heeft hier al wel op 500nogwat berichtjes komt... aan het verlekkeren? :)

Edit:

en ook gewoon bedankt voor je reactie overigens

euhm als je hier een paar weken binnen zit omdat je arm in de gips ligt heb je niet veel beters te doen dan achter de PC zitten en forum’s volposten.

Boeken lezen doe ik niet graag, mijn stripboeken heb ik allemaal al uit, en de goei films in huis heb ik ook al zowat gezien.

[quote:8cc6cd90e5="Van Cot"] euhm als je hier een paar weken binnen zit omdat je arm in de gips ligt heb je niet veel beters te doen dan achter de PC zitten en forum's volposten.

Boeken lezen doe ik niet graag, mijn stripboeken heb ik allemaal al uit, en de goei films in huis heb ik ook al zowat gezien.[/quote:8cc6cd90e5]

Hahaha, gelijk heb je… alvast veel plezier met je toekomstige Mac … enne… beterschap :slight_smile:

[quote:1e136bc017="Grisolda"][quote:1e136bc017="Van Cot"] euhm als je hier een paar weken binnen zit omdat je arm in de gips ligt heb je niet veel beters te doen dan achter de PC zitten en forum's volposten.

Boeken lezen doe ik niet graag, mijn stripboeken heb ik allemaal al uit, en de goei films in huis heb ik ook al zowat gezien.[/quote:1e136bc017]

Hahaha, gelijk heb je… alvast veel plezier met je toekomstige Mac … enne… beterschap :)[/quote:1e136bc017]

thx, vanaf den 20ste zijn julie toch een week van mij verlost :evil: dan zit ik in italië 8)
Als 't weer nu eens wa beter zou zijn dan kon ik met de gewone fiets al eens ergens naartoe, maar met die regen gaat dat slecht, want als die gis nat is duurt het een 24 uur eerdat het droog is, en da’s geen pretje.

BTW een stuk of 300 van mijn posts of meer zijn van die periode dat ik hier zit. Maar zora inhalen of achterna doen, dat zie ik niet zitten :stuck_out_tongue:

Die 60.000 uur zoals boven al gepost klopt gemiddeld wel. (meerdere malen 50.000 uur gelezen) De 1e generatie betaalbare LCD schermen werken over het algemeen nog prima. Dat zegt al veel.

Wat ik me wel altijd al afvraag is als je de helderheid van het scherm wat terugzet, of daarmee ook de levensduur (backlight?) wordt verlengd?

mvg,
Johan