Geometrie van mijn iMac...

Hallo allemaal,

Ik zit met een vervelend en storend probleem. Toen ik maandag mijn iMac (Graphit DV SE) aanzette, merkte ik dat er niets niet in orde was met de geometrie van het beeldscherm. Om het even makkelijker uit te leggen,… ik had zwarte balken aan de zijkanten van mijn beeld van ong. 1.5 cm. Ik liet mijn mac een tijdje aanstaan, waarna het vreemde verschijnsel verdween. De volgende dag kwam dit echter alweer terug. En sindsdien veranderd mijn scherm regelmatig van breedte, en soms een beetje in lengte. Dit gaat echter zo langzaam, dat je het niet ziet gebeuren. Als je bijvoorbeeld om het uur even kijkt, zie je dat het beeld weer wat is verschoven. Ook al ga ik naar basis instellingen, en dan naar geometrie, en stel ik vervolgens mijn instellingen weer terug op de fabrieks-, dan maakt het nog niets uit, het probleem blijft zich voor doen. Ook viel het me maandag op, dat het klokje terug was gesprongen naar 1970?! Maar sinds ik die daarna weer heb teruggezet, geen vreemde dingen meer mee gemaakt met de tijd. Hoewel de beeldverhoudingen niet meer zo extreem veranderen, blijft het toch vreemd en storend. Weet iemand wat er met mijn iMac aan de hand is? En nog liever, hoe ik dit kan oplossen?

Mr. Macminded

Ik weet niet zeker of het met het vervelende beeld probleem heeft te maken. Maar waarschijnlijk is je batterijtje in je iMac leeg. Deze moet vervangen worden en is niet duur.

Probeer dat eens.

Adriaan

Tis een ideetje,kweet niet of het werkt,probeer je P-Ram eens te resetten?

Bedankt voor jullie tips, jongens! Het probleem doet zich nog steeds voor. Ik wil best eens proberen op mijn pram te resetten, alleen... wat is pram? :shock: wat doet het? wat gebeurd er als ik het reset? en hoe reset ik het?

Ik denk er trouwens ook aan om het cmos batterijtje te vervangen, want dat kan nooit kwaad, denk ik.

Heb dank,

Mr. Macminded :lol:

PRAM = Parameter RAM. Geheugen waarin enkele opstart-instellingen bewaard worden. Die kan je resetten door tijdens het opstarten de toetsen shift+command+p+r in te drukken en dit tot je 3x de opstartgong gehoord hebt.