Gestoord opstartscherm iMac (Intel)

Hoi,

Op mijn iMac (Intel) heb ik al sinds ik hem gekocht heb iedere keer 's ochtends bij de koude start een erg gestoord opstart scherm. Soms is het zo erg, dat hij niet eens doorstart, want het blauwe laad-balkje van Mac OS-X gaat niet verder dan ca. 10% (dat kan ik door de storing heen wel waarnemen)

Is er iemand die dit ook heeft, en weet hoe dit op te lossen is? Ik heb Mac OS X 10.4.5

Ik kan er op google weinig over vinden. Ik kwam wel iemand tegen die het ook had, maar zonder replies of oplossingen, dus dat schoot niet op.

Het lastige is ook dat als hij eenmaal een keer opgestart is, hij dit probleem niet meer vertoont. Pas de volgende ochtend weer…

Ik vind het vervelend om m’n iMac 2x te moeten opstarten 's ochtends, maar gelukkig doet hij het na die 2e start wel… dus verder merk ik niets van dit probleem.

Zou het kunnen komen doordat het hier 's nachts in dit hok ca. 10 graden is? Lijkt me toch nog niet echt HEEL erg koud, maar goed…

Bedankt,
Marius

Als je met appeltje-v ingedrukt opstart zie je de hele opstartroutine in tekst langskomen. Wellicht zie je daar direct waar hij op blijft hangen.

Ik geloof niet dat het een erg gebruikelijk probleem is.

Ik ben bang dat dat niets gaat oplossen :(

Ik heb dat net even gedaan (lastig testen als het probleem zich slechts 1 keer per dag voordoet) maar het gestoorde scherm is er al op het moment dat ik de computer aanzet.

Waarschijnlijk kan ik de tekst morgenochtend niet eens lezen, want ik vermoed dat de storing ook gewoon door de tekst heengaat.

Het ziet er uit als ‘digitale sneeuw’ op een TV maar dan met kleur. Dus:

1. ik zet in een vrij koele ruimte de iMac aan
  2. ik krijg METEEN beeld: sneeuw achtig …
  3. ik zie geen wit scherm met een appeltje, storing gaat gewoon door op het scherm
  4. het inlog scherm met het blauwe laad-balkje zie ik wel door d estoring heen. het balkje gaat niet verder dan ca. 10% en de apple blijft hangen.

Raar.
Marius

p.s. toen ik de apple kocht hadden ze bij Machouse in Woerden nogal heel erge haast. Kennelijk ging er veel mis, en hebben ze in een soort spoedklus mijn extra geheugen erin gedaan. Zou het kunnen zijn dat je NA een upgrade nog iets moet doen op de Mac, wat ze wellicht vergeten zijn te doen? Iemand had het bijvoobeeld over het resetten van de VRAM oid… zou dat kunnen? Ik durf het niet zo goed te doen, omdat ik bang ben dat hij daarna helemaal niet meer opstart.

De enige weg is de weg terug naar Machouse in Woerden...

Je moet met geen enkele mac die nieuw uit de doos komt dit soort problemen hebben. Nooit.

Ja Marius, direkt terug naar de winkel. Foute boel voor een nieuw apparaat.

Ik heb ze al gemaild.

Eerst kijken hoe ze reageren.

Ik baal wel als een stekker, als er echt wat mee is. Het aankopen van deze machine ging al zo raar, ik ben iig niet van plan om een net 1 week oude computer in te leveren ter reparatie, om er dan vervolgens weken niets meer van te horen…

Dus ik ben benieuwd of de MacHouse Woerden kan tonen dat ze service kunnen bieden aan de klanten.

Dit heb ik gemaild:

[i:8e70c068f9]Beste Machouse,

Toen ik vorige week mijn nieuw gekochte iMac Intel 20" (1GB) aanzette kreeg ik meteen een raar scherm… een soort sneeuw erop. Na een reboot was het over. Ik dacht: zal wel zo horen.

Maar de daarop volgende dagen had ik dit steeds weer. Er komt geen wit scherm met een grijs appeltje, maar een hoop storing, de OS X desktop komt ook de ene keer niet, de andere keer wel.

Lastig is het probleem te lokaliseren, omdat de computer dit euvel alleen bij de eerste start, na een paar uur achtereenvolgens uit te hebben gestaan, vertoont.

Nu heb ik heel wat op internet af lopen zoeken, en uiteindelijk ook forums geraadpleegd. Niemand kent dit probleem, en niemand heeft dat tot dusver met z’n iMac gehad.

Het lijkt dus op een defect. Hoe dan ook is het storend dat ik bij de eerste start 's morgens mijn computer dus 2 keer moet opstarten voor ik hem kan gebruiken.

Het is wel jammer dat ik dit nu met een nieuwe computer heb, dus ik hoop op een vlotte, en prettige afhandeling ervan.

Ik wacht uw reactie met belangstelling af,[/i:8e70c068f9]

Marius.

Kun je ipv te mailen niet beter langsgaan met je mac onder de arm om te eisen dat ze je een nieuwe meegeven??

Morgen ga ik langs.

Voor de belangstellenden heb ik even 2 foto’s gemaakt van het probleem.

http://www.marius-muziek.nl/applescherm.jpg

http://www.marius-muziek.nl/applescherm2.jpg

Pikant detail is nog wel, dat ik door alle storing heen (zie picture 2) toch de hardware test net aan kon lezen, die dus GEEN FOUT vond. Des te meer reden tot bezorgdheid lijkt me.

Ik hou jullie op de hoogte.
Marius

p.s. voor de mensen die alleen [i:5933cac8f1]dit[/i:5933cac8f1] bericht lezen. Dit probleem doet zich dus voor bij de 1e start van de apple nadat hij een nacht heeft uigestaan. De laagst gemeten temperatuur in mijn kamer was vannacht 16 graden Celcius. De temperatuur in de kamer toen ik de apple vanmorgen aanzetten (met weer het probleem) was maar liefst 20,5 graden celcius. Zou toch geen probleem meer mogen zijn lijkt me.

Ongeacht de temperatuur hoort hij dit absoluut niet te doen. Terug dat ding!

[quote:9d60bb8af9="Marius1976"]Morgen ga ik langs.

Voor de belangstellenden heb ik even 2 foto’s gemaakt van het probleem.

http://www.marius-muziek.nl/applescherm.jpg

http://www.marius-muziek.nl/applescherm2.jpg

Pikant detail is nog wel, dat ik door alle storing heen (zie picture 2) toch de hardware test net aan kon lezen, die dus GEEN FOUT vond. Des te meer reden tot bezorgdheid lijkt me.

Ik hou jullie op de hoogte.
Marius

p.s. voor de mensen die alleen [i:9d60bb8af9]dit[/i:9d60bb8af9] bericht lezen. Dit probleem doet zich dus voor bij de 1e start van de apple nadat hij een nacht heeft uigestaan. De laagst gemeten temperatuur in mijn kamer was vannacht 16 graden Celcius. De temperatuur in de kamer toen ik de apple vanmorgen aanzetten (met weer het probleem) was maar liefst 20,5 graden celcius. Zou toch geen probleem meer mogen zijn lijkt me.[/quote:9d60bb8af9]

Hallo Marius ! Dat is een beetje pech. Ik had dit vorig jaar bij m’n iMac G5 20" en toen werd achtereenvolgens het scherm en het moederbord vervangen.

Prima service.

Ik kon zo omruilen, geen probleem.

Ik heb overigens ervoor gekozen (sommige zullen dit dom vinden, anderen weer begrijpelijk) om te ruilen met een G5 en meer geheugen. Ik ben enorm afgeknapt op die intel iMac. 't Zal over een jaar vast interessanter zijn, maar op dit moment is het echt geen goede keuze. Dat is natuurlijk persoonlijk, en afhankelijk van de software die je op je mac wilt gebruiken, maar als 95% daarvan powerpc toepassingen zijn, dan is de G5 je vriend :slight_smile:

Hoe dan ook… ik ben weer happy, en ik hoop nu meer en langer lol van m’n mac te hebben.

Groet,
en bedankt voor jullie morele support,
maar nogmaals: goeie service die Machouse Woerden.

Marius

Het zag er volgens mij uit alsof er iets met de videokaart aan de hand was..... in ieder geval heeft het probleem niets te maken met de Intel processor... Omruilen voor een G5 Mac was dan ook niet nodig geweest. Ik vind dat een verkoper met kennis van zaken in zulk geval uitleg moet geven. Een klant die uit angst terug grijpt naar een eerder model is niet goed. Dus ik vind die service van MacHouse niet zo goed.

Natuurlijk snap ik je reactie, maar zo ging het niet:

Ik ben niet vanwege het schermprobleem teruggegaan naar de G5. Ik had ook een Intel ervoor terug kunnen krijgen. Die wilde ik alleen niet!

Ik heb een week met de ‘defecte’ Intel iMac gewerkt. Als hij opgestart was, was het graphics probleem voorbij, en kon ik ermee werken. Ik heb toen gemerkt dat echte powerpc programma’s lang niet zo lekker lopen als men beweert. Verder was er een aantal toepassingen dat helemaal incompatible was met Rosetta, en tot slot: het was mijn eigen verzoek, waar ze wel aan mee wilde werken.

Tuurlijk: de op de Intel iMac toegesneden software loopt vast en zeker vlotter op die Intel, maar daar heb ik geen belangstelling voor, althans op dit moment. Wellicht over een paar jaar.

Hoe dan ook: ik ben er blij mee, dus voor mij persoonlijk was het een prima oplossing zo.
groetjes,
Marius

Je hebt met je G5 iMac een top-machine, da's het probleem niet. Sommige apps draaien niet lekker onder Rosetta, ook dat is bekend. Maar verder is de Intel imac een mooie machine.

Maar goed, het belangrijkste is dat jij tevreden bent.