Geweldige TIP als je een Exchange mail-account en een nieuwe iPhone hebt!

Hallo,

Ik ben afgelopen weekend meer dan 10 uur bezig geweest met het proberen mijn gegevens van mijn oude Apple iPhone 3GS over te zetten naar een nieuwe Apple iPhone 4S. Het lukte me steeds niet doordat ik, nadat ik de gegevens via iTunes of iCloud (beide mogelijkheden verschillende malen geprobeerd), steeds het 'codeslot' van mijn nieuwe iPhone om een code vroeg. Ik heb toen talloze malen gebrobeerd om met de bij mij bekende inlogcode van mijn oude 3GS het codeslot te unlocken, maar vergeefs.

Wat blijkt nu, na het overzetten van de oude iPhone gegevens (via iTunes of iCloud dat maakt verder niet uit) naar de nieuwe iPhone wordt op enig moment gevraagd om bepaalde wachtwoorden weer op te geven voor bijvoorbeeld je mail accounts. Als je, net als ik, een bedrijfs Exchange e-mail account hebt wordt je bovendien gevraagd om een 'sterke beveiligingscode' op te geven. Daar zit nu juist de valkuil, want ik heb toen telkens een nieuwe veiligheidscode opgegeven in plaats van dezelfde als die voor het codeslot te gebruiken. Ingewikkeld misschien, daarom even een voorbeeld:

De Microsoft Exchange server dwingt op basis van de door het bedrijf ingestelde 'security policies' af dat mobiele gebruikers van hun Exchange mail-account een aparte 'security code' (meestal minimaal 6 karakters) opgeven die als gevolg heeft dat de gebruiker van zijn of haar iPhone niet meer kan kiezen wel of geen gebruik te maken van het 'codeslot' van de iPhone (zelfs al had je dat er vanaf gehaald tijdens de nieuwe installatie). Het bedrijf dwingt de gebruiker van zijn of haar mobiele telefoon dus om een 'codeslot' te gebruiken, je kunt dat niet meer 'uitzetten' tenzij je het Exchange mail-account van je iPhone verwijdert.

Nu even het voorbeeld; tijdens de installatie procedure van de nieuwe iPhone wordt dus op enig moment bijvoorbeeld gevraagd om wachtwoorden voor je mail accounts, waaronder je Exchange account. Je geeft dan bijvoorbeeld als code op '103050'. Deze code (dus 103050) wordt nu, zonder dat je daar naar wordt gevraagd, de code die je zodadelijk nodig hebt om je nieuwe iPhone te ontgrendelen. Het vergrendelen van je nieuwe iPhone gebeurd dus op basis van de door jouw opgegeven 'veiligheidscode' voor jouw Microsoft Exchange mail-account (ook al wordt dat er dus niet bij verteld) en vindt plaats na respectievelijk 1, 2, 3, 4 of 5 minuten, dat kun je overigens nog wel instellen).

Wees dus gewaarschuwd als je een Exchange mail account hebt en je wordt tijdens het installeren gevraagd naar een 'sterke veiligheidscode', dat dit de code is die je nodig hebt om voortaan je iPhone te kunnen 'ontgrendelen'.

Bovengenoemd probleem heeft me in totaal wel 10 uur gekost om er achter te komen, want op het internet vindt je hier helaas niets over.

Groeten,
Marco

Zo is er nog een leuke. Via de security policies kan je systeembeheerder afdwingen dat je iPhone automatisch op slot moet na maximaal 5 minuten. De optie "Auto-Lock never" is dan verdwenen. Heel onhandig als je de iPhone ook als TomTom gebruikt.

Alhoewel ik heel tevreden was met mijn (zakelijke) BlackBerry was die ontgrendelingscode een van de belangrijkste redenen om over te schakelen naar een iPhone. Ik werd hoor-en-dol van die ontgrendelingscode. 50x per dag is niets...

Gelukkig heeft het bedrijf dit (nog) niet ingesteld voor iPhones en mocht het toch komen dan lever hem ik hem in, onwerkbaar!!!

Wat mij betreft mag de 'Slide to unlock' zelfs verdwijnen, wat heeft dat voor zin?

Veiligheidscode is standaard sinds Exchange 2007, 2010.
Dat kan een systeembeheerder uitschakelen in de Exchange Management Console, is een simpel vinkje voor Activesync.