gezocht: degelijke freeware virusscanners

Hallo, mijn imac (DV, 400) werkt niet meer naar behoren. Hij crasht al de hele dag en heeft al drie maal de boodschap gegeven dat ik moet herstarten met de resettoets. Het begint allemaal als ik een attachment in mijn (yahoo)mail laad, dan begint het cirkeltje te draaien dat tijdsverloop aangeeft. Het blijft draaien en weg is mijn computer. Ik heb de indruk dat browser firefox iets stabieler draait dan mijn favoriet Safari. Ondertussen stel ik bvb. vast dat mijn klok linksboven niet op netwerktiid zit.

Enfin, ik heb het gevoel dat er een beestje in mijn machine zit, kan iemand me helpen een goede virusscanner? idee waar ik terecht kan?

Merci!

virex 7.5 demo, maar de kans dat je een virus hebt is buitengewoon klein probeer schijf EHBO eens

Idd zou me sterk verwonderen. Dus hulpprogramma's/schijfhulpprogramma/herstel bevoegdheden (van je HD uiteraard). Kan erg lang duren als je het nog nooit gedraaid hebt,maar je mac kan er een nieuwe mee worden.

Je kan dat automatiseren met enkele handige tooltjes zoals: Macaroni - SystemOptimiser - Onyx, of het zwaardere geschut: Diskwarrior, Drive 10, Techtool. (Je moet ze niet ineens allemaal instaleren, zoek en lees het artikel eens op op op deze site [url]http://www.macosx.nl/?p=tips-reparatie[/url] of beter nog dit artikel [url]http://www.macosx.nl/?p=tips-spoken[/url]

allemaal al heel hard bedankt, ik ga dat zo meteen eens doen

Geen virus hoor! Wat voor extentie heeft de bijlage die je wilde openen?

Met de tips boven kom je al een heel eind, toch een paar vragen: Hoeveel RAM heb je? Welk systeem draai je precies? Heb je iets met de Fonts gedaan?

Overigens zou ik de Demo van Virex 7.5 niet installeren. Op zich ziet het er goed uit en het werkt ook behoorlijk, maar er zijn nog wat bugs en het vertraagd enorm. Mijn iMac G4 is bijna 2 keer zo langzaam geworden, onder andere met opstarten en even simpel uninstallen is er niet bij, alleen met Desinstaller, maar het lijkt mij veiliger om het dan maar gewoon niet te installeren, of pas wanneer het uit de Beta is… Trouwens mocht je een antivirus willen, bedenk dan wel dat het je Mac in ieder geval een beetje zal vertragen en zolang je geen Office of Classic draait, heb je vooralsnog niets te vrezen. Er zijn geen freeware antivirusprogramma’s voor Mac OS X.

P.s. Goed Angorawol, dat je verwijst naar de Tips en truuks pagina, dat wordt nog te weinig gedaan op het forum. 8)

de bijlages waren een imovie (mov) en een word document. Ik heb dus wel office. Ik heb 320 mb ramgeheugen. Ik heb een tijdje geleden fonts geïnstalleerd die me toelaten om in fonetisch schrift te schrijven (nodig voor mijn studies Germaanse).

Oei, fonts geïnstalleerd. Als je even op het forum zoekt, dan zul je zien dat daardoor al heel wat problemen zijn veroorzaakt. Kijk daar dus eerst eens naar, zou ik zeggen.

Trouwens, als jij je klok linksboven hebt, dan draait je systeem volgens mij in spiegelbeeld. :wink: :innocent:

Ik heb de schijf-ehbo laten lopen, hij heeft een heleboel dingen gedaan waar ik niets van snap, maar het probleem is niet opgelost. Meteen erna heb ik geprobeerd om nog eens een attachment te laden, maar na 60 sec meldt de mail me dat hij dat niet kan. Ik heb dan maar eens willen herstarten, maar hij wou zelf niet meer uitschakelen omdat ondertussen mijn 'systeemvoorkeuren' vastgelopen was. Ik moet nonstop programma's geforceerd verlaten.

Wat doe ik nu best. Die ene font die ik geïnstalleerd heb verwijderen?
Trouwens, ik heb deze week een printer geïnstalleerd na verschrikkelijk veel moeite: ik had niet genoeg bevoegdheden om die in mijn bibliotheek onder printers te steken en heb handmatig een map moeten creëeren om de printer te installeren.

De printer er ook nog eens van gooien?

alvast veel dank, ik zie ertegen op om een diskwarrior te kopen of dergelijke, dat kost massa’s en voor studenten is dat niet altijd evident vind ik…

O ja, de klok staat toch nog rechtsboven hoor… :mrgreen:

Het enige wat ik denk dat ik nog kan doen, is herinstalleren... :cry:

nu heb ik daar een vraag bij. Ik ben begonnen met een os X,heb die met een updatecd-rom tot 10,1 gebracht en daarna met een update cd-rom tot 10,2.

Hoe pak ik het nu aan. Kan ik meteen de 10,2 gebruiken om heropstarten? OF de 10 basisinstallatiecd-roms inbrengen en gradueel tot 10,2 herinstalleren?

Het zal voor na het weekend zijn vrees ik tenzij een of ander wonder ondertussen mijn imac redt.

Ik neem aan dat je met schijfhulpprogramma je schijfbevoegdheden/permissies herstelt hebt en niet iets anders? Tja, zoals Gijs al zei: zoek eens op Fonts, er zijn veel problemen gemeld, die voor crashes zorgen.

Een DiskWarrior is zijn geld meer dan waard, dat zullen vele Mac- en forumgebruikers met me eens zijn, het is ook in staat veel problemen op te lossen en te voorkomen, toch is het in dit geval geen complete verzekering, aangezien je mogelijk Fontproblemen hebt.

Wat voor printer is het? Sinds wanneer heb je deze problemen? Is het ontstaan na het installeren van iets? Probeer eens een nieuwe gebruiker aan te maken en kijk of alles daar wel stabiel draait… Wil ook nog wel eens de boel oplossen.

Overigens is het altijd beter om vers te installeren, dan upgraden van 10.1 naar 10.2 en dan weer naar 10.3. Fris en vers is altijd beter. Mocht Panther 10.3 er vanaf kunnen, dan zou ik dat zeker doen. Draai je trouwens 10.2.8 of alleen 10.2.0?

maak eens een nieuwe gebuiker aan en kijk of die dezelfde problemen heeft, zo nee.. dan is er iets mis met je preferences files in je user folder, zo ja.. ligt het probleem niet daar ;)

[quote:4d5fbc1e05="addyboy"]maak eens een nieuwe gebuiker aan en kijk of die dezelfde problemen heeft[/quote:4d5fbc1e05] Dat zei ik ook al, vlak boven je... :P [quote:4d5fbc1e05="JeePee"]Probeer eens een nieuwe gebruiker aan te maken en kijk of alles daar wel stabiel draait... Wil ook nog wel eens de boel oplossen.[/quote:4d5fbc1e05] :D

[quote:70b00aaa30="JeePee"][quote:70b00aaa30="addyboy"]maak eens een nieuwe gebuiker aan en kijk of die dezelfde problemen heeft[/quote:70b00aaa30] Dat zei ik ook al, vlak boven je... :P [quote:70b00aaa30="JeePee"]Probeer eens een nieuwe gebruiker aan te maken en kijk of alles daar wel stabiel draait... Wil ook nog wel eens de boel oplossen.[/quote:70b00aaa30] :D[/quote:70b00aaa30]

whoops… en ik had dacht ik nog wel nagelezen of je dat had geschreven… :roll:

Ok, een nieuwe gebruiker maken zal niet lukken. Ik zit op een Virtual Private Network en moet een internetverbinding leggen via Terminal. Met een nieuwe account lukt het maken van een verbinding niet.

Nu nog die g**** font vinden. de naam in de lijst in appleworks en word vind ik niet terug in mijn library…

We blijven proberen