[gezocht] letterypen: Collis

Wie heeft voor mij het lettertypen Collis?

Is voor een presentatie.

vast bedankt,

Joost

Fonts zijn veelal niet gratis. Ik heb even via Google gezocht op fonts en collis en kwam de volgende site als eerste tegen: http://www.teff.nl/fonts/collis/collis.html

Als je het font echt nodig hebt voor de presentatie kun je toch het beste even bij de opdrachtgever langs.

of je kan screendumps van de TEFF site gebruiken voor de presentatie

Erg mooi lettertype trouwens :D

Een mooi font is het zeker, maar heb je ook de prijzen gezien? Daar wordt je niet vrolijk van.

Voor kwaliteit en exclusiviteit moet je betalen ;-)

Dat begrijp ik, maar hoe berekenen ze zo'n bedrag dan?

∴ NA-NIL-IN ∴

@ Visualfreak01 Simpel gezegd: een 'gewicht' (bv regular, italic, bold) van een lettertype bestaat uit ongeveer tweehonderd tekeningetjes van letters en andere karakters. Een goed lettertype heeft vaak veel gewichten, dus moet er een veelvoud van die tekeningen gemaakt worden. Dat kost veel tijd, en dan ben je nog maar op de helft.

Ongeveer de andere helft van de tijd ben je bezig met de letters te stellen. Dat is zorgen dat alle combinaties van letters op dezelfde afstand van elkaar lijken te staan. Het doel is een zo regelmatig mogelijk tekstbeeld.

Een goed en uitgebreide letterfamilie ontwerpen kost dus veel tijd en dus veel geld.

Er zijn een paar manieren om dat terug te verdienen:

• lettertype in opdracht. Een bedrijf kan het alleenrecht op het gebruik van een lettertype kopen. Dan betaalt dat bedrijf alle kosten voor het lettertype.
  • een paar keer het lettertype voor veel geld verkopen. Dat lukt alleen met een kwaliteitsfont. De hoge prijs garandeert voor de koper wel een bepaalde exclusiviteit. TEFF is een voorbeeld van een letteruitgeverij die dat probeert.
  • heel veel keer een lettertype voor weinig verkopen. Dat doet bijvoorbeeld Fontshop.