[gezocht] programma om fonts te bekijken

Ik ben op zoek naar een programma waarin je kan zien hoe verschillende fonts eruit zien, [b:05f8fa28cf]zonder dat ze geladen zijn![/b:05f8fa28cf] Zoiets als MacFont, helaas is dat programma alleen voor classic..

Iemand een idee? Heb tot op heden nog niks kunnen vinden! :frowning:

Met iView Media Pro kun je fonts bekijken.

Heb je daar meer info over? Hoe werkt dat precies? Op hun site zie ik alleen maar informatie over afbeeldingen.... :?

Kan ik daarin mijn map met 5000 fonts gooien en dan een soort overzicht krijgen? (die evt. ook te printen is…)

Er zijn een heleboel van die fontviewertjes, even zoeken op VT of Macupdate, maar de mooiste is Fontcatalog. Die sorteert je fonts op stijlen zoals schreef/schreefloos, kopletters, fantasie enz. enz. http://www.macupdate.com/info.php/id/12716 Overigens is de ingebouwde fontbrowser van FontagentPro als je die als fontmanager gebruikt ook lang niet slecht.

Weet niet of je iView een beetje kent? iView kan niet alle fonts lezen, volgens het schermpje media importers: FFIL ffil tfil DFNT TTF TTC SFNT OTF. Je sleept gewoon een font op het programma en je kunt die dan bekijken. Maakt niet uit waar dat font op dat moment staat. Of iView geschikt is voor professioneel fonts te bekijken, weet ik niet. Ik denk dat Deskman daar meer van weet. die is ook fanatiek iView gebruiker.

thanx so far! Dat Fontcatalog ga ik zo es even op mn gemakje bekijken! Klinkt goed!

En Deskie zal ik wel even stalken over iView… :wink:

[img:4ac7528a58]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=7053[/img:4ac7528a58]

Heb er even een mapje fonts opgegooid, je kunt ook voor een lijstview kiezen, met alle beschikbare karakters.

Bij suitcase is normaal Font book geleverd.... en als je zoekt naar "Font viewer" op www.versiontracker.com krijg je verschillende hits.

@wjgmspeedy Cool! 8) ziet er goed uit! Oeh! ik heb wat te doen thuis straks... :P

danku! :smiley:

[quote:8e6dae5222="wobbie"]Bij suitcase is normaal Font book geleverd.... en als je zoekt naar "Font viewer" op www.versiontracker.com krijg je verschillende hits.[/quote:8e6dae5222]

dat is wel waar…maar zeer weinig tot geen hits die ook fonts kunnen laten zien die NIET geladen zijn…die dus nog gewoon ergens in een mapje staan…

Fontbook is ook alleen voor reeds geladen fonts…

toch bedankt voor het meedenken! :slight_smile:

In lettertypebybliotheek van het systeem kun je toch ook gewoon de uitgeschakelde fonts bekijken? Of is dat te simpel?

[quote:998ad9e79e]In lettertypebybliotheek van het systeem kun je toch ook gewoon de uitgeschakelde fonts bekijken? Of is dat te simpel?[/quote:998ad9e79e]

Ik neem aan dat je het programma Lettertypecatalogus bedoeld (standaard in os x). Vanaf 10.4 werkt dit niet verkeerd. Fonts kun je bekijken zonder te openen en ik moet bekennen met een snelheid die ik bij Suitcase / Fontagent etc. nog niet heb meegemaakt. Suitcase werkte bij mij niet meer (goed) in 10.4 dus werk ik nu noodgedwongen met Lettertypecatalogus, maar ik weet niet of ik Suitcase nog terugneem. Eigenlijk werkt alles beter zonder te crashen of mijn fonts zogenaamd te beschadigen. Het enige dat ik mis is de auto-activatie. (Maar meestal werk je toch voor 80% met dezelfde basis-set fonts).

hint: wel de fonts in een bibliotheek plaatsen (boven de lijn), niet in een set (onder de lijn).