Gezoem uit mijn 12" 867 Mhz PowerBook

Sinds gisteravond komt er hevig gezoem uit mn PowerBook, als ik goed luister komt het ergenst links van de touchpad vandaan (waar de hdd zit me thinks). Het hevig gezoem is heel kort en gaat na een tijd weg, maar hoor wel steeds gezoem wat ik eerst nooit had. Lijkt wel of mn hdd langzaam dood gaat ofzo.. :(

Iemand anders ook hier problemen mee? (heb geloof ik wel een eerder draadje over gezoem gelezen maar stond niet specifiek waar het vandaan kwam.)
Ik probeer nu diskwarrior te downloaden om te kijken of die het fixen… maar dat denk het niet.

Is het duur om je HDD te vervangen van je PB en is dat makkelijk zelf te doen?
Ik heb mn PB nu iets meer dan een jaar en heb geen AppleCare genomen…

tijd om een backup te maken !!! :cry: en zal geen probleem zijn om er een ander HD erin te proppen....

sterkte… :oops:

het is niet zo moeilijk om te doen. Ga maar 's kijken naar laptop harde schijven op http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/336

neem een leuke 7200RPM 80Gb harde schijf en je zal merken dat je powerbook nog een stuk sneller wordt ook.

..niks bijzonders,... ik heb dat soort geluiden al jaren, vooral als er grote bestanden worden weggeschreven of geopend. Heerlijk! Het lijkt er meer op dat de klachten die hierop komen komen van mensen die opeens met hun machine aan het werk zijn gegaan.

:mrgreen:

Van een HD mag je een langere levensduur dan 1 jaar verwachten, hier zijn al meer topics over geweest. In ieder geval een backup maken, en contact opnemen met de leverancier.

Ok mn HDD is nu echt gaar na de reboot, bij het opbooten maakte hij heel rare geluiden.. Hij doet het nog wel maar bv een de Terminal launchen duurt heel lang en er komen gewoon enge geluiden eruit (sounds like something is grinding, en soms harde tikken) :( Ik heb hem maar weer snel uitgezet.

bedankt voor de snelle reacties, ik ga snel een nieuwe hdd bestellen denk ik… en hopen dat ik nog wat data kan backuppen.

Ok ik denk erover om deze te bestellen (informatique): "Hitachi Travelstar 7K60, 60Gb, 7200rpm, 2.5" 9.5mm 36": 215,00

is 7200 acceptabel kwa hitte vorming? anders neem ik gewoon een 5400 rpm…

Ok nu een ander vraag:
Volgens de reacties is het dus best makkelijk om je hdd te vervangen in je PB, maar welke tools (zoals type schroevendraaier) heb ik nodig en zijn er tutorials beschikbaar ergenst?

Tip om je data mogelijk nog te kunnen redden: zet een grote ventilator aan en blaas zoveel mogelijk koele lucht over de plaats waar de harddisk zit. En maak dan als de sodemieter een backup van je data.

Op die manier heb ik een 48Gb schijf die gecrasht was volledig kunnen backuppen.

@savvy. Die schroevendraaier heet een Torx. En kun je tegenwoordig bij de meeste DoeHetZelf zaken kopen.

beammeup

[quote:c685690c79="markclausing"]het is niet zo moeilijk om te doen. Ga maar 's kijken naar laptop harde schijven op http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/336

neem een leuke 7200RPM 80Gb harde schijf en je zal merken dat je powerbook nog een stuk sneller wordt ook.[/quote:c685690c79]

en binnen een uurtje is je accu leeg en je polsen verbrand :wink:

[quote:4b782638e8="beammeup"]@savvy. Die schroevendraaier heet een Torx. En kun je tegenwoordig bij de meeste DoeHetZelf zaken kopen.

beammeup[/quote:4b782638e8]

fout! is geen torx maar in mini-inbus sleutel!

is redelijk eenvoudig klusje, heb de mijne laatst uit elkaar gehaald door een onvoorzichtige beweging met een kopje koffie!

inbus + kruiskopje is voldoende.
ik heb een handleiding als je wil!

pieter

[quote="Pieter Floris"][quote:ba5aa35489="beammeup"]@savvy. inbus + kruiskopje is voldoende. ik heb een handleiding als je wil! pieter[/quote:ba5aa35489]

graag!

en ik kan dus beter een 5400 rpm nemen lees ik… :slight_smile:

[edit]removed my email addy[/edit]

ga hem voor je opzoeken en zet hem morgen online.

standaard zit er een 4200 rpm schijfje in, ook bij een 5400 zal het verbruik toenemen. Apple levert ze echter zelf ook, dus hier geen probleem mbt hitte (behalve dat je fan sneller zal aanslaan).

het is niet handig om je mailadres zo op een forum te posten. via een persoonlijk bericht is het veiliger.

daan.

Ik heb inderdaad hier vorige week ook een draadje aan gewijd. Ik heb een 17 inch powerbook en hij maakt van tijd tot tijd een ruisend geluid. komt bij mij uit de speakers vandaan heb ik het idee.

dus niet ventilator … en niet harddisk heb ik het idee … het houdt op gegeven moment ook gewoon op

en mijn gebruik is niet gewijzijgd … Een andere gebruiker had hetzelfde … en dacht dat het misschien met een bepaalde update van OSX te maken had …

anyway … veel wijzer zijn we dus nog niet …Persoonlijk zou ik hem niet zomaar gaan openschroeven … :o

[quote:2eac41298f="Hajinick"]Ik heb inderdaad hier vorige week ook een draadje aan gewijd. Ik heb een 17 inch powerbook en hij maakt van tijd tot tijd een ruisend geluid. komt bij mij uit de speakers vandaan heb ik het idee.

dus niet ventilator … en niet harddisk heb ik het idee … het houdt op gegeven moment ook gewoon op

en mijn gebruik is niet gewijzijgd … Een andere gebruiker had hetzelfde … en dacht dat het misschien met een bepaalde update van OSX te maken had …

anyway … veel wijzer zijn we dus nog niet …Persoonlijk zou ik hem niet zomaar gaan openschroeven … :o[/quote:2eac41298f]
en als je je geluid uitzet (mute)… komt er dan ook nog gezoem uit?

ja nog steeds ... nu doet hij het zachtjes .... het geluid verschilt dus van intensiteit

hier staan handleidingen van alle Apple computers met daarbij aangegeven welke onderdelen je zelf kunt vervangen. Bij de 867 staat niet dat je de hd zelf kan vervangen btw.

http://www.info.apple.com/usen/cip/

Erg jammer, wat ik wilde er zelf ook een snellere hd instoppen.

Heb van meeste machines de service manuals, stuur me een berichtje en kan hem naar je mailen

PB 12 inch manual is 2,4 Mb.