Ghost in the Machine

Ik heb een e-Mac G4 1 GHz, 1 GB SDRAM, 60 GB Hardeschijf in twee partities met 3GB vrij op de opstart schijf. Ik draai Tiger 10.4.1. engels

Sinds vorige week had ik een probleem met het legen van de(map van 460 mb) prullenmand namelijk naar een paar uur en een draaiend gekleurde bal moest ik aan de nood rem trekken. Daarna opnieuw geprobeerd maar hetzelfde probleem zelfs “alt-apple-esc” gaaf geen solais.

Maar sinds die tijd heb ik steeds problemen met het starten van bepaalde programma bijv.
• Entourage X
• Netscape 7.0
• Explorer 5.2
• Fetch 4.0.3
• QuarkXpress 6.5
Bij alle programma’s hier boven moet ik de volgende werkwijze hanteren om ze aan te praat te krijgen. 1. Bij de eerste finder foutmelding klik ik op Heropen
2. Bij de tweede finder foutmelding klik ik op Probeer opnieuw.
3. Dan werkt de programma wel
4. Bij het afsluiting van de programma krijg ik de melding om de nieuwe voorkeur te bewaren.

Elke keer dat ik de computer opstart vind ik een map in de prullenmand “Recovered Files” met daarin een bestaand " TempRes16807".

Alle apple programma’s werken zonder probleem

Ik heb de volgende dingen gedaan.
• Geheugen getest met MemTest (geen problemen gevonden)
• Schijf gecontroleerd met Schijfhulpprogramma (geen problemen gevonden)
• Diskimage gemaakt van de opstart schijf. Schijf geformarteerd image terug gezet.

Weet iemand misschien wat voor spoken deze zijn.

Kan een upgrade probleempje zijn naar Tiger toe. Ik zou de slecht werkende progjes weghalen en opnieuw installeren. Mocht dit niet kunnen doordat de prullemand niet te legen is dan wijzig je gewoon de naam van het progje in iets anders en plaats het alsnog in de prullemand. Het pad kan dan niet meer worden gevonden. Probeer dan de instal, voor de progjes opnieuw

ik had eerst ook een upgrade naar Tiger gedaan (eerst een backup gemaakt). Ik liep daarna ook tegen de meest vreemde zaken aan. Vervolgens heb ik een clean-install gedaan (en mijn data terug gezet) en alles werkte naar behoren (afgezien van de apps die ueberhaupt nog niet onder Tiger werken).