Ghosting beeldscherm

Hallo,

Om een lang verhaal kort te maken ik heb een 24" iMac early 2008 (gekocht in maart '09).
Na 3 maanden is mijn iMac terug geweest voor reparatie omdat er “ghosting” op het beeldscherm was. Dit wil zeggen dat de lijnen van de windows zijn ingebrand.
Het beeldscherm is toen vervangen door een beeldscherm met 6 dode pixels. Hier ging ik natuurlijk niet mee akkoord dus heb ik deze weer laten vervangen.
Het beeldscherm wat er nu in zit begint weer lijnen te vertonen op het scherm :cry: .

Hoe kan dit?

Extra info:
Screensaver start na 5 minuten
En zoveel uur computeren zit er echt nog niet op, ook gaat de iMac elke keer na gebruik uit. dus hij gaat niet in slaapstand of iets.
Ik weet dat de schermen van een iMac wel is warm zijn maar af en toe is die van mij ook wel erg heet en dan is die alleen maar met Safari bezig…

Wat zou ik het beste kunnen doen? Ik heb wel AppleCare maar ik ben dan weer mijn iMac voor een week of 5 kwijt :(, en dat is iets wat nu totaal niet meer kan.

Lijnen in een lcd scherm gebrand? dat kan toch niet?

Tja dat dacht ik ook, maar het is nu voor de 2e keer al dat er grijze lijnen op het scherm staan :(. Erg goed te zien met de blauwe achtergrond.

Nou, dan maar weer terug... Jammer maar waar.

Dat heet overigens geen ghosting. Ghosting is wanneer de verversingssnelheid van je beeldscherm niet snel genoeg is voor hetgeen jij probeert te vertonen. Denk aan schietspelletjes of racespelletjes waarbij heel snel dingen over je beeldscherm bewegen. Heb je last van ghosting, dan zullen de beelden niet scherp zijn, maar wat wazig.

Wat jij beschrijft klinkt knap klote, maar is volgens mij geen ghosting in de strikte zin van het woord.

Oké deze naam gebruikt Apple voor het probleem, maar kan best wel zijn dat ghosting heel wat anders betekend. Ik heb toen die voor de tweede keer weg moest ergens gehoord, dat je bij 3x dezelfde reparatie een nieuwe krijgt.. Iets wat ik niet helemaal geloof maar is dit echt zo? Dat zou wel mooi zijn ipv weer zo lang wachten op de reparatie.

Nee, dat is geen gegeven. Je kan je wel boos maken bij Apple en in een verwoorde brief aangeven dat je de gang van zaken onacceptabel vindt. Dat wil ze soms tot actie aansporen. Helemaal als je de brief aan Steve richt op het bekende email adres.

En nee, inbranden is met een LCD/TFT paneel niet mogelijk. Wat wel kan is dat er pixels dood gaan of vast gaan zitten. Of, wat in jouw geval aannemelijker is, dat er een hele kolom aan pixels geen aansturing meer krijgt.

[quote:2c46d5f574="cailin coilleach"]En nee, inbranden is met een LCD/TFT paneel niet mogelijk. [/quote:2c46d5f574] [url=http://farm1.static.flickr.com/12/17171759_41e936e5d7.jpg]Blijkbaar [/url]dus wel. http://www.ronnypries.de/wp-content/uploads/2009/01/burnt-in-lcd.jpg

WTF...

Het heet in elk geval “image persistence” in dit geval. En Apple heeft er wat over geschreven, waaronder instructies om het te verwijderen of tegen te gaan.

Samenvatting:

1. Zet een nachtje je beeldscherm volledig op wit, al dan niet door de screensaver te vervangen met een wit scherm.
  2. Zet de brightness op 0 om de backlight te sparen.
  3. Bidden.

Het is ook wel te toevallig dat het nieuwe scherm ook al begint te 'ghosten' of 'persistencen', misschien dat er iets mis is met je videokaart. Ik noem maar wat, te veel brightness doorgeven? Of misschien dat niet je scherm aan het ghosten is, maar je videokaart een soort ghost doorgeeft? (ATI Medium Char Edition?) En verder laat hen extra naar die warmte ontwikkeling kijken, misschien is er wel een fannetje kapot.

De instructies van Apple heb ik al wel eens uitgevoerd maar dit heeft geen resultaat. Ook het rare advies wat ik van de Apple Care medewerker kreeg om de iMac 3 dagen uit te laten staan en daarna weer 3 dagen aan, werkte ook niet..

@chatsmit ik vindt het ook raar dat het nu weer gebeurd :frowning: toen ik vorige keer bij MacHouse Rotterdam aangaf dat misschien de fan wel kapot was, werd daar gezegd dat daar niet naar gekeken hoefde te worden omdat het beeldscherm altijd warm hoort te zijn (natuurlijk hoort die warm te zijn maar niet heet:S)

Zo zag het er ongeveer een maand geleden uit. (foto iPhone kwaliteit)
https://dl.dropbox.com/u/1246906/IMG_0895.JPG

Nu staat er ook verticaal strepen over het scherm die dus wel erg storend zijn. Met die twee streepjes op de foto had ik best mee kunnen leven maar nu er meer strepen staan begint het weer aardig storend te worden…
Misschien extra info de iMac staat per dag niet meer aan dan 8 uur… Volgens mij iets wat makkelijk zou moeten kunnen met een screensaver en wisselende vensters.

De iMac van m'n vriendin staat al jaren dag en nacht aan, wel met beeldscherm sluimerstand. Nooit problemen mee (iig niet met schermproblemen die erdoor zouden ontstaan). Ik kan me niet voorstellen dat de nieuwere iMac's dat niet kunnen.

@chatsmit oké ja dan moet dat bij mij het ook wel normaal blijven doen.. Zal maar is een mail naar Steve Jobs proberen, want weer bij MacHouse brengen zit ik nu nog even niet op te wachten om een maand geen computer te hebben :o

Iedereen in ieder geval al bedankt voor de reacties :wink:

Vandaag email gehad van een assistent van Steve Jobs ofzo. Ben wel benieuwd of ze me nadat ik mijn telefoonnummer heb gestuurd en nog een keer extra er bijgezet heb dat ik uit Nederland kom mij morgen of volgende week zullen bellen.

Hello Robert,

Thank you for your email to Steve Jobs. Your correspondence concerns an issue that we feel would be best handled in a phone conversation. Unfortunately, your phone number was not included in your email. If you have not yet resolved the issue, please contact me at the free phone number below, Monday through Friday between 9am and 5pm, or you may want to send me an email including your telepone number and a preferred time of contact.

I look forward to speaking with you.

Kind regards
C.

aangepast

Haal aub even die contact gegevens en haar volledige naam weg. Dat is nergens goed voor om hier neer te zetten. Bovendien nodigt dat spam uit naar haar email adres.