Ghosting op 23" alu display

Hallo,

Ik heb een 23" alu acd, die ik nu ongeveer een 10 tal maand heb. Er zijn redelijk wat problemen gemeld geweest, ook op dit forum hier, over roze tinten, gele randen etc. Nu valt dit bij mijn scherm nog allemaal mee, ik kan er nog mee leven, maar de laatste tijd valt mij de ghosting meer en meer op.

Vooral op achtergronden uit 1 kleurvlak, kan ik nog bijna de omlijningen van de graphics zien als ik een webpagina heb laten staan op m’n scherm en die dan sluit. Dat kan toch niet normaal zijn.

Ik kan verstaan dat sommige pixels sneller switchen dan andere, maar een webpagina die 1 min ongeveer nog steeds niet wegzijn. Dat noem ik toch wel iets meer dan een trage omschakeling van de pixel…

Ik heb 2 foto’s genomen, die je op de onderstaande links kunt zien, 1 met dit scherm op, en dan 1 met de webpagina geminimaliseerd. Daar zie je volgens mij duidelijk het ghosting effect, die ik herhaal, niet weggaat na een paar seconden te wachten, je moet echt een lange tijd wachten. Een beetje erger en je zou de tekst kunnen lezen die ik geschreven heb…

scherm met webpagina
scherm met webpagina verdwenen, maar ghosting zichtbaar

Ik veronderstel dat anderen dit ook kunnen zien, gelieve dit te melden, want ik denk niet dat mijn ogen mij voor de gek houden…

Nu heb ik wel Applecare, en m’n scherm is er ook door gedekt (zelfde factuur), maar toch ben ik weigerachtig tegen het omruilen met eenzelfde scherm, aangezien er zovele mensen zijn die na een 4de keer nog steeds problemen ondervinden. Zou dan beter een ruil vragen voor 2x20", die zijn qua prijs toch ongeveer hetzelfde, en aangezien ik in de tijd nog de volle pot betaalde voor die 23", maken ze eigenlijk nog winst.

Wat zouden jullie doen? Trouwens, met dat AppleCare verhaal, moet je dat dan regelen via de telefoon (applecare) of via de dealer waar je hem hebt gekocht?

Bedankt, Klaus

Het is duidelijk te zien hoor, en het is helemaal niet normaal dat je scherm zo doet, ik zou toch een vervanging vragen als ik jou was. De nieuwe batch 23" ACD's blijkt blijkbaar beter te zijn dan de vorige.

Het is duidelijk te zien hoor :?

psies, terug dat ding!

Het hangt er natuurlijk ook van af hoe lang je een bepaald beeld op je scherm laat staan. Hoe langer het beeld, hoe langer de ghost. Als je bv. 2 uur met Safari bezig bent in hetzelfde venster, kan de ghost best wel even duren

Laat bv. eens een minuut of 10 een webpagina staan (uitgaande van de situatie dat er op dat moment geen ghost is, bv. 's morgens vroeg), gevolgd door de screensaver (flurry),
die je een seconde of 20/30 laat draaien.

Heb je dan nog steeds een ghost van je webpagina?

Als dit zo is en/of de ghost zowieso al langer blijft staan dan het orginele beeld,
is het tijd om Applecare te bellen

:frowning:

Het is zowieso slim om op LCD’s niet te lang statische beelden te laten staan.
en de screensaver snel te laten aanspreken.

@lampje: dit lijkt me een onzinnig verhaal. Mijn LCD televisietje heeft dit verschijnsle totaal niet (en daar staat een logo van een omroep gedurende een programma op dezelfde plek in beeld) en ook de LCD van mijn iBook heeft dit verschijnsel gewoonweg niet.

Verder werk ik op mijn werk met een nieuwe 17" LCD monitor van Philips, en ook deze laat absoluut geen ghosting zien, terwijl ik uren zit te werken met SQL Enterprise Manager open.

Ik zou teruggaan naar de dealer en een nieuwe vragen; lijkt me een productiefoutje.

Ik ben het er ook helemaal mee eens, dit is iets wat niet hoort (zeker niet bij een scherm met zo'n prijskaartje). Zeker terugbrengen dus. Wat betreft de rare kleuren (magenta en geel), daarvan hoor je de laatste tijd nog maar heel weinig. Volgens mij was dat de eerste productierun en zijn die problemen verholpen.

Succes,
Job

Bedankt allemaal, ik ga maar even contact opnemen met m'n dealer.

Lampje, die situatie die ik op de foto laat zien, daar heb ik die webpagina maar een halve minuut of minder op het scherm laten staan.

Overigens merk je van dit verschijnsel niets als je gekleurde achtergronden hebt, enkel op een donkere egale kleur zie je de ghosting.

Kunnen mensen die recent een 23" hebben gekocht (in 2005 bijvoorbeeld) eens posten of zij ook dit ghosting probleem ervaren en wat gele randen? Ik probeer gewoon zeker te zijn dat de lcd idd aangepast is zodat ik niet nogmaals het scherm moet gaan omruilen/vervangen.

Bedankt.

Volgens mij is de nieuwe batch 23" idd beter. Ik was indertijd erg huiverig om er een aan te schaffen, en ik heb toen de serienummers met bijbehorende productiedata opgezocht (via chipmunk.nl).

Eén dealer had twee displays staan: 1 met nieuw en 1 met ouder serienummer. Die heb ik naast elkaar aan dezelfde Mac laten aansluiten om het verschil te kunnen zien. En het was meteen zonneklaar: de oude had een zwaar roze afwijking, en een verlopende lichtopbrengst, de nieuwe zag er gewoon goed uit.

Die nieuwe staat hier nu een maand of 9, 10, en ik ben er blij mee. (Ondanks dat de kleuren niet over het hele beeld 100% gelijk zijn, maar dat is een lcd kwaaltje, denk ik.)

Kortom: er is wel degelijk (ooit) een omslagpunt geweest in de productie van de 23" schermen!

Succes :smiley:

ik probeer nu tevergeefs een topic terug te vinden over de kwaliteit van apple beeldschermen, waarin ik duidelijk iedereen waarschuw voor de kwaliteit van dergelijke schermen!

voor de laatste keer koop geen brol ook al kost het veel geld, koop u dan een deftige lacie, … maar GEEN apple beeldscherm hé

:x

Heb mijn 23" Alu Display ongeveer 2 maanden geleden gekocht. Ik heb iig nergens last van... Ik zou hier iig snel werk van maken..! Succes!

Ik kreeg daarnet bericht van ITPro dat m'n scherm omgeruild wordt, en ik om het nieuwe kan gaan in de winkel. Ik hoop dat alles in orde is nu.

Ik ben vanavond m'n scherm gaan afhalen. Eerst even getest in de winkel, scherm zag er prima uit voor zover ik het daar kon beoordelen (veel tegenlicht).

Wat ik wel zag, was dat het ledje van het display niet volledig correct geplaatst was. Je hebt het gaatje in het aluminium, en het ledje zit er zo wat half naast. Maar aangezien het ledje pas aangaat wanneer het scherm afstaat, dan stoort mij dat niet.

Als ik thuiskwam en alles installeerde, dan merkte ik dat de linkerkant van m’n lcd wel erg fel verkleurde. Ik merkte het aan de hand van een bruine egale wallpaper. Die was links meer naar de gele kant. Zelfs m’n zus (computerleek) merkte het op toen ik vroeg hoe zij het scherm zou beoordelen.

Aan de rechterkant is het ook, maar een minder grote strook en niet zo erg.

Dat wordt volgens mij dus weer een return, maar heb geen zin om dat spelletje te blijven spelen.

Dat moet wel rottig zijn :( Wie weet was het gewoon een oude revisie ACD die ze nog niet verkocht hadden, dat je hebt gekregen?

Maar zo te zien kan ik nog even wachten met de aankoop van mijn 23" ACD…

atropos.

Het ‘nieuwe’ scherm kwam niet uit de winkel, maar werd door Applecare teruggestuurd naar de winkel, en zo kwam het bij mij terecht.

Ik heb het serienummer opgezocht, en wat blijkt, dat het scherm die ik terugkreeg nog vroeger is geproduceerd dan het scherm die ik had. Beide zijn van de band gerold in juli 2004! Terwijl ik hen wel had gezegd dat de problemen allicht waren opgelost bij schermen die recentelijk geproduceerd waren.

Trouwens is het geen volledig nieuw scherm ook niet. Er zijn duidelijk wat kleine beschadigingen aan, in het doorzichtig plastiek aan de linkerkant (dikte vh scherm) zitten wat krasjes en het powerledje zit niet gelijk aan het gaatje in het aluminium.

Ondertussen heb ik naast de grote verkleuring ook opnieuw wat ghostingverschijnselen gezien.

Weet nu echt niet meer wat te doen buiten het feit dat ik deze kwaliteit vn schermen niet aanvaard.

Je hebt gewoon recht op een 'splinternieuw' -out of the box- scherm. Ik begrijp dat je Applecare hebt,... het scherm is nog geen jaar oud, het is een algemeen geconstateerd probleem, je kunt het aantonen en je hebt er ongeveer 2500 euro voor betaald. Toch?

Mijn 23’ Display is nog altijd goed van kleur. (februari 2005.)
Zonder Applecare,… maar als dat betekent dat je een ‘gebruikt’ scherm als vervanging krijgt is dat gewoon een SCHANDE! en ben ik stilletjes blij dat ik dat niet gedaan heb.

:x

Ja, ik heb hem gekocht toen hij net uitkwam, en toen was het om en bij de 2500€. Maar zelfs voor de prijs die het nu is (+-1600€?) moet je gewoon krijgen waarvoor je betaald. Punt.

En ja, ik heb AppleCare, ook op m’n scherm, want die is aangekocht samen met m’n G5.

Ik ben blij dat uw scherm goed is van kleur, en dat doet me nog meer denken dat de recentste 23" modellen wel goed zijn van kleur. Dat er 1 dode pixel aanwezig is op beide schermen die ik nu kreeg, kan me redelijk gestolen worden. Die valt met moeite op, en kan ik gerust negeren.

Ik heb reeds m’n dealer gemaild, wacht nog op antwoord, maar heb hen gezegd dat ik eerst even AppleCare zelf bel, om te horen wat hun standpunt is. Ik heb gewoon geen zin om 6x m’n scherm om te ruilen om uiteindelijk opnieuw met een minder kwalitatief scherm te zitten.

Ik heb al gedacht over het ruilen van dit scherm voor 2x 20" schermen, maar dan verlies ik allicht applecare op 1 van die 2 schermen, en ik vind de 20" net iets te klein in de hoogte, een 23" is perfect voor mij.

Ander alternatief is een 30", maar daarvoor zal ik weer moeten opleggen, EN dan moet ik nog een nieuwe videokaart kopen van +500 (tenzij die ati 9650 apart kan gekocht worden)

Ik kan gelukkig momenteel werken op een 20" acd (vorige generatie), zodat ik verder kan. Maar vrolijk wordt ik er alleszins niet van, en het neemt nog ook eens veel tijd af, en die heb ik al zo weinig.

[img:2929ad2073]http://users.skynet.be/bk318948/uneven_explained_small.jpg[/img:2929ad2073]

Hier zie je wat ik juist bedoel, en wat velen meemaakten met hun schermen.