GIGA bestanden

Ik ben met gebruik van een digitale camera (Sony) m'n analoge video 8 bandjes op de HD aan het zetten. Ik doe dit met iMovie 3, via importeer functie.

Ik heb nu 1 tape van 90 min gedaan en dat levert in totaal 37 Gb!!! aan fragmenten op.

Vragen:
-Waar komt al deze informatie vandaan.
-Is dit beter in te stellen in iMovie.
-Kan ik deze “ruwe” bestanden converteren zonder kwaliteitverlies.

Ik wil eigelijk al m’n tape’s op DVD branden om te bewaren en verder schone montage’s maken.

MacGek

Bestanden van DV zijn van die grootorde, dit is normaal. iMovie heeft dat formaat nodig om die beelden te bewerken, denk niet dat iMovie met gecomprimeerde bestanden kan werken. In final cut express of adobe premiere kan je met andere formaten videobeelden capturen, bewerken of inladen via firewire.

Ook met quicktime pro kan je het beeldmateriaal comprimeren met weinig kwaliteitsverlies. :slight_smile:

[quote:c4ce137b95="MacGek"] Ik heb nu 1 tape van 90 min gedaan en dat levert in totaal 37 Gb!!! aan fragmenten op. [/quote:c4ce137b95]

37 GB voor 90 minuten is niet normaal… Tenminste als je DV importeert naar je harde schijf. Bij mij is het ongeveer 13 GB per DV-bandje van 60 minuten. Wellicht dat het analoge signaal dat door de camcorder verwerkt wordt naar digitaal signaal groter is dan het eigen DV-signaal dat de camcorder opneemt. Zelf heb ik destijds mijn analoge bandjes ( Video-8 ) eerst omgezet naar mini-DV. En dat vervolgens geimporteerd. Dan kom je dus weer gewoon op 13GB per 60 minuten uit.

Als ik jou was zou ik gewoon het ruwe materiaal op mini-DV wegschrijven en en de gemonteerde versie’s op DVD. Een DVD-schijf is weliswaar iets goedkoper dan een DV-cassette maar er past slechts 4.7 Gb op.

succes!