Hoi,
ik hoop dat iemand me kan helpen bij een toch wel vreemd probleem. Ik ben nl op mijn Powerbook 20 Gbyte kwijt. Tenminste dat lijkt zo. De schijf is 50 Gbyte groot en als ik de grootte optel van de mappen op de HD + bureaublad dan mis ik zo'n 20 Gbyte. Ik heb de oude Classic omgeving verwijderd (door mappen met inhoud te verwijderen). Misschien dat het daar mee te maken heeft, maar feitelijk lijk ik nu een HD van 30 Gbyte te hebben ipv 50.
Iemand een idee hoe ik mijn vermiste Gbyte terug kan vinden?
Je harddisk verschijnt op je bureaublad.
Selecteer deze en druk op :apple: + i
Als het goed is krijg je dan gegevens over de schijf, grootte, in gebruik en vrij.
Optellen van de grootte van alle mappen helpt niet, er zijn ook verborgen mappen en bestanden.
Ik kan me een programmaatje, [b:2665c10e75]whatsize[/b:2665c10e75], herinneren waar je dit soort info mee kon vinden
Bedankt voor je reactie. Ik zal eens kijken of Whatsize me kan helpen. Met appeltje-i krijg ik als info dat ik nog 3 Gb vrij heb. Is 20 gB niet erg veel voor verborgen mappen?
Een HD die 50Gb groot moet zijn zal nooooooit 50Gb groot zijn maar altijd minder. Dit heeft met (ver)rekenfactoren te maken. Je kan je dus een slag in de rondte zoeken naar bv 5Gb als je op 45Gb uitkomt....
Ik wil best geloven dat ik nooit precies 50Gb tot mijn beschikking heb. Maar 20 Gb zoek, dat kan toch niet waar zijn. Hebben anderen dan ook verschillen van deze omvang?
[quote:47780907f0="HenkB"]Ik wil best geloven dat ik nooit precies 50Gb tot mijn beschikking heb. Maar 20 Gb zoek, dat kan toch niet waar zijn. Hebben anderen dan ook verschillen van deze omvang?[/quote:47780907f0]
Probeer eerst whatsize maar, dan kunnen we weer gaan schieten op een eventueel probleem wat daar uit voort komt.
Hoor wel eens dat er allerlei cache bestanden van prgs en 'tussenopslag' gegevens van OSX weleens onopgeruimd blijven hangen. En dat kunnen op de duur best grote bestanden worden.
Henk, een 50Gb harddisk wordt in de verkooppraatjes zo genoemd omdat hij ca 50.000.000.000 bytes groot is.
Als je weet dat 1GB=1KBx1KBx1KB= 1.073.741.824 bytes.
op deze manier kom je al snel bij de afrondingsfactor en is je HD slechts 46,6 GB groot.
Dat waren alvast de eerste 3,5 van je verdwenen 20GB. Nu schiet het op en hoef je alleen nog de resterend 16,5 te zoeken.
De Finder laat ook allemaal rommel achter en die is te vinden en op te ruimen met het programmaatje findercleaner.
Het programmaatje WhatSize was een goede tip, want het is me nu in ieder geval duidelijk waar het probleem zit. Ik heb alleen nog geen oplossing om het probleem te verhelpen. Dus ik wil graag opnieuw een beroep doen op jullie kennis.
WahtSize laat zien dat er in de map Volumes twee mappen zijn met Powerbook en Powerbook 1. In die mappen staat weer een folder applications. In die mappen zitten programma's die ook ik de gewone folder Applications zitten, dubbel dus. Maar ook programma's die ik al uit die "gewone" map heb weggeggooid. Dat bij elkaar vormt samen de missende 18 Gb. Geen idee hoe ze er ooit gekomen zijn. Moet al een tijd terug zijn gebeurd. Oplossing lijkt simpel, weggooien.
Maar ja, dat is het dus niet. Ik kan er nl. niet bij. Ook met spotlight vind ik die dubbele toepassing niet.
Suggesties?
Henk, heb je deze mac zelf geïnstalleerd of heb je hem zo 2ehands gekocht?
Als je alle oorspronkelijke installatiedisks er bij hebt zou ik een backup maken van al mijn te bewaren bestanden en dan zou ik hem helemaal nieuw installeren.
Als je het rustig aan doet een klusje van niks en je hebt daarna een systeem zoals je het zelf wil hebben.
Allemaal hartstikke bedankt voor jullie tips, met deze hulp heb ik het probleem kunnen oplossen.
Uiteindelijk heb ik de mappen in Volumes, die ooit zijn aangemaakt (geen idee waardoor) weg kunnen gooien met Terminal. Wel even spannend, want ik had nog nooit met de Unix-code gewerkt. Gelukkig is ook daar in dit Forum weer het nodige over te vinden en natuurlijk ook bij Apple zelf. De mappen zijn nu weg en ik heb mijn Gbytes weer terug.