Gigantische Crash!

Ik heb een probleem. Onze eMac wil niet meer opstarten! Het enigste wat ik krijg te zien na een opstart is een appeltje. Geen ronddraaiend rondje meer. Hij doet helemaal niets, zelfs geen CD er meer uit!

Ik heb hem al op hardware test gedaan en alles is gewoon goed. Dit is de enigste CD die ik kan opstarten.
Als ik Panther of Jaguar erin doe kan ik hem niet opstarten van CD.
Het lijktr net alsof hij het toetsenbord uitschakeld. Ook met alt ingedrukt lukt het niet.

Ik heb ook al het PR geheugen hersteld, maakt niets uit.

Wie weet wat ik moet doen!?

Alvast bedankt!

Met de 'c' ingedrukt opstarten, als het goed is herkent de computer dan de CD en kun je vanaf de CD opstarten.

good luck

macstijn

koppel je toetsenbord eens los en plug hem weer in en probeer dan nogmaals met de C ingedrukt op te starten, en anders eventueel tijdens de herstart de option en appel toets ingedrukt blijven houden....misschien helpt dat eventueel....

Het probleem is juist dat ik niet kan opstarten vanaf een instalatie CD! Ik kan wel een hardware test uitvoeren.

Het probleem is dat hij het toetsenbord uitschakeld. Waardoor hij niet meer ziet dat de C wordt ingetoetst. Ik heb het ook al geprobeerd om stekker erin en eruit te doen.
Maar wil maar niet helpen.

Ik blijf dus maar de hele tijd het apple logo zien dat je bij het opstarten krijgt. En verder doet hij niets meer.

Ik ga er straks met een firwire kabel en een powerbook naar toe. Hopelijk lukt dat.

Wat ik trouwens ook apart vindt is dat OS9 er ook opstart. Als ik Alt indruk tijdens het opstarten kan hij alleen de harddisk vinden met OSX erop en een opstart CD. Dus geen OS9.
Maar welke ik ook kies, hij blijft de hele tijd steken bij het apple logotje.

Heeft iemand ervaring met instaleren vanaf een ander mac?

Alvast bedankt!

Met option toets ingedrukt kan je kiezen van waar je opstart. Dus als alles goed is vanop je HD of vanop de CD

Probeer eens op te starten met Appeltje V. Als dat lukt zie je wellicht wat er fout gaat.

Zoals aal gezegd, heb ik dat al geprobeerd. Maar het helpt niet. je krijgt weer een appeltje te zien en dan doet hij niets meer.

o appeltuje v heb ik nog niet geprobeerd...zal ik zo doen!

je kan ook proberen om met [code:1:9f3c1fea3c] option + appeltje + SHIFT + Delete[/code:1:9f3c1fea3c] op te starten. Met deze combi gaat kijken naar een andere opstart mogelijkheid dan de standaard.

hey,

start ff op in safe mode (appel s)
herstarten en je filestructuur checken
en permissies herstellen

suc6

apple-s = single user boot mode

typ vervolgens “/sbin/fsck -fy” (zonder de " ") om de schijf te controleren

indien er verschijnt “System Was Modified” of iets in die aard, herhaal dan bovenstaand commando tot dat er “The volume xx seems to be OK”, of iets in die aard verschijnt.

typ dan “reboot”

om in safe mode op te starten hou je de shift toets ingedrukt.
zo laadt hij enkel de nodige systeemextensies op die nodig zijn om het os te draaien…

Ik ben blij om jullie te melden dat ik dit bericht op het gecrashte eMacje schrijf. Gelukkig is al mijn data behouden en staat alles er weer goed op.

Ik heb de powerbook van mijn broer geleend, firewire kabel gehaald en opgestart met ‘T’ ingehouden.
Toen konden we op de powerbook alle data op de partitie van de eMac overzetten.
Daarna heb ik alles eraf gehaald en opnieuw een clean install gedaan op de eMac via de powerbook.
Dit ging allemaal goed.
En dit keer zonder Classic. Ik heb toch altijd het gevoel dat dat de oorzaak is van vele crashes.

Maar goed ik haal nu 10.3.4 binnen en dan zijn we weer helemaal tevreden!

Bedankt vanuit Roemenie!

Haaaahhhaaa ferm probleem dus opgelost. Een vraagje woon je echt in roemenie?

Pas maar op dat je appels daar niet gejat worden. Oeps, au, snel de vooroodelen modus weer uit! :sealed:

Yep ik ben echt in Roemenie! Mijn ouders en mijn broer en zus wonen hier dus ik ben hier even op vakantie. Ze hebben hier een kindertehuis vandaar.

Voor meer info over ze
www.hamin-europe.org
www.salt2day.com

De Appeltjes staan wel veilig achter een enorme stalen deur/kluis :wink:
Maar volgens mijn broer zijn ze hier nog niet echt gewild, ze zijn namelijk heel erg Linux minded.
Ik denk tot het moment dat ze ontdekken dat Mac OS X unix is…

Hier is het denk ik plus 30 graden. Daar ook? :smiley:

Bah en nu ben ik alweer terug in een nat nederland.... :(