Ik zag The Gimp als leuke freeware vervanger van Fotoshop en heb het gedownload. Na het unzippen kreeg ik een mapje met een voor mij onbegrijpelijke inhoud. Zelfs de installatieaanwijzingen gaan me te ver, dus kan iemand me in begrijpelijke taal vertellen hoe ik het moet installeren. X11 heb ik al, maar dat doet niks.
Je moet met terminal naar de map gaan waar je alles hebt geunzipt (ik neem aan dat je gewoon de source van de site zelf hebt gedownload?) BV als die op je desktop staat: [code:1:7f30799f7a]cd Desktop/[naamgimpmap][/code:1:7f30799f7a] en dan de boel configureren: [code:1:7f30799f7a]./configure[/code:1:7f30799f7a] en dan de boel compilen: [code:1:7f30799f7a]make[/code:1:7f30799f7a] alleen weet ik niet of dat dat laatste make of make install moet zijn. Maar dan als hij klaar is doe je in datzelfde terminal venster: [code:1:7f30799f7a]./gimp[/code:1:7f30799f7a] Het kan zijn dat je eerst X11 nog moet opstarten.
Je kunt [url=http://gimp-app.sourceforge.net/]hier[/url] een kant en klare installer vinden. Of je kunt Gimp installeren via [url=http://fink.sf.net]fink[/url] installeren. In jouw geval lijkt me de eerste oplossing het eenvoudigste.
Hi,
Ik weet niet precies wat je gedownload hebt, maar als je helemaal niks wil compileren en zo aan de slag wil, kan ik je gimp.app enorm aanbevelen. Het wordt gedistribueerd op een disk image, alleen even naar /Applications slepen en klaar!
Gimp.app is in principe gewoon de GIMP, gecompileerd voor Mac (ik denk alleen PPC) en voorzien van wat scripts die vanzelf X11 voor je starten en zorgen dat een file vanuit de finder direct in gimp.app geopend kan worden etc.
Je vind 'm hier:
http://gimp-app.sourceforge.net/
Succes!
P.S. het is zo mac- achtig dat je soms vergeet dat je in de Gimp de Control toets gebruikt waar je het appeltje (cmd) zou verwachten
EDIT: Hi Koen, je was me een minuutje voor!
Bedankt, ik heb de laatste tip gevolgd en gewoon vanaf dmg geïnstalleerd, Van Terminal krijg ik nog steeds terminale verschijnselen. Is het aan te raden om Turn On X11 Focus Follows Mouse ook te gebruiken?
[quote:f3ec35498f="bearwil"]Is het aan te raden om Turn On X11 Focus Follows Mouse ook te gebruiken?[/quote:f3ec35498f] Waarschijnlijk wel, anders moet je elke keer in een venster klikken om dat venster aktief te maken, en daarna kun je pas op het gereedschap, knopje, enz. klikken dat je wilt hebben. Dit omdat de vensters van Gimp geen Apple-stijl gereedschapsvensters zijn, en dus niet reageren op klikken als ze niet de voorste zijn.
Bijvoorbeeld: je hebt een plaatje geladen en wilt daarin een rechthoek selecteren. Dan klik je op het gereedschapsvenster, gevolgd door dubbelklikken op het selectiegereedschap, daarna klikken op het plaatje, en dan pas klikken en slepen om te selecteren … Niet echt makkelijk werken als je er niet bij stilstaat.
Okay, ik snap het. Bedankt Jakko.
Hallo allemaal,
Heb ook net gimp gedownload, maar het ontgaat me een beetje hoe ik x1 installeer. Heb in Tiger het X11SDK.pkg geïnstalleerd, maar gimp blijft zeggen dat ik x11 moet installeren. Ben recent pas overgeschakeld op mac dus kent het systeem nog niet zo heel goed, kan iemand mij misschien helpen?
[quote:0c4c46ea20="nielsepiels"]Heb in Tiger het X11SDK.pkg geïnstalleerd, maar gimp blijft zeggen dat ik x11 moet installeren.[/quote:0c4c46ea20] Vreemd, dan zou hij het volgens mij moeten doen. Staat er een X11 in de map /Programma's/Hulprogramma's ? Zo ja, start die dan eens met de hand op (dubbelklikken op het icoontje dus) en probeer dan nog eens Gimp op te starten.
Werkt het op deze manier wel, dan kun je misschien het beste X11 op laten starten als je inlogt (Systeemvoorkeuren -> Accounts -> Inloggen -> X11 naar het lijstje slepen).