Gloednieuwe Mac Pro maakt raar geluid en loopt vast !

Hoi,

ik heb sinds vorige zaterdag een nieuwe Mac Pro 8 core 2.26 Ghz
De eerste dag merkte ik iets heel raar op, de Mac Pro zat volledig vast (freeze) en maakt een erg alarmerend geluid.

Video hier

Daarna een cold reboot gedaan en sindsdien doet ie het goed, maar vandaag bij het opstarten gingen opeens de USB apparaten uit en kon ik noch muis noch toetsenbord gebruiken…

Ik kreeg ook deze melding

[img:6ab3b7b00e]http://macperformanceguide.com/images/MacProNehalem/MemorySlotUtilityOK.gif[/img:6ab3b7b00e]

Ik heb een poging gedaan om de hardware test te runnen maar deze loopt vast bij het detecteren van de hardware (1 uur laten lopen)

Wie kan me helpen vooraleer ik naar de winkel stap? Wel erg voor een machine welke 3500 euro heeft gekost…

Doet mij denken aan het geluid van mijn iMac, vorig jaar net nieuw en maakte een hels kabaal. Bleek de harde schijf te zijn. Heb je er meerdere harde schijven inzitten? Daarnaast kan het ook een aanlopende fan van de videokaart of mac zelf zijn.

Inderdaad knap balen met zo’n dure nieuwe machine. Ik had hetzelfde gevoel vooral omdat ik drie keer terug moest naar de de winkel voordat ze d’r wat aan deden.

Ik heb er maar 1 HD inzitten van 640 GB.

Ik heb gelijk even een mailtje verstuurd naar de shopmanager van de winkel.
Ik hoop echt dat het ‘maar’ de rams zijn of de HD… :cry:

Het lijkt erop dat het ram geheugen kapot is of dat het niet juist geinstalleerd is. [url=http://manuals.info.apple.com/en_US/MacPro_MemoryDIMM_DIY.pdf]hier[/url] vind je een pdf waarin staat hoe je het geheugen moet plaatsen op de 2 risers.

[quote:3aa3c4481d="piebas"]Het lijkt erop dat het ram geheugen kapot is of dat het niet juist geinstalleerd is. [url=http://manuals.info.apple.com/en_US/MacPro_MemoryDIMM_DIY.pdf]hier[/url] vind je een pdf waarin staat hoe je het geheugen moet plaatsen op de 2 risers.[/quote:3aa3c4481d] Hij kreeg wel de melding dat het RAM geheugen juist geinstalleerd was. Ik zou onmiddellijk terug naar de winkel gaan. Dat geluid en het vastlopen van de hardware test wijzen op een ernstige hardware fout.

Pfff wat een gesakker allemaal.. kan ik een nieuwe machine eisen? Hij is tenslotte pas 5 dagen oud

[quote:b739f20972="piebas"]Het lijkt erop dat het ram geheugen kapot is of dat het niet juist geinstalleerd is. [url=http://manuals.info.apple.com/en_US/MacPro_MemoryDIMM_DIY.pdf]hier[/url] vind je een pdf waarin staat hoe je het geheugen moet plaatsen op de 2 risers.[/quote:b739f20972]

Kapot geheugen lijkt me sterk, want de Mac Pro maakt gebruik van ECC memory!

Als er echt iets met het geheugen is krijg je ECC meldingen in de console.

Dit klink als een HDD die afscheid aan het nemen is.

Is eenvoudig te checken,

Computer uitzetten, HDD tray verwijderen, computer weer aanzetten.

Geen vreemde geluiden meer = defecte HDD.

Wat ook de uitkomst mag zijn je moet in ieder geval terug naar de leverancier.

[quote:ac09863197="MacDave"]Pfff wat een gesakker allemaal.. kan ik een nieuwe machine eisen? Hij is tenslotte pas 5 dagen oud[/quote:ac09863197] Ik zou in elk geval een nieuwe machine eisen, tenzij het de harddisk zou zijn, maar dat betwijfel ik. Misschien nog eens een gokje. Loopt hij niet vast op 256 kleuren dan kan het de videokaart zijn.

Dat is het hem net.. ik heb er (behalve de eerste dag) geen problemen meer mee gehad. Enkel de eerste dag deed ie dat vreemd geluid, en pas vandaag, dag 5, hangt hij en kan ik zelfs geen hardware test doen.

Het rare is dat ik na de reboot gewoon kan werken, ik heb zelfs X-Plane op hoogste resolutie net gedraaid en dat ging prima. Ik heb ook even een kijkje genomen binnen in de Mac Pro maar daar zie ik alle fans netjes draaien.

Dat vreemd geluid heeft hij dus enkel en alleen de eerste dag gedaan en daarna niet meer.

Jezus… ik voel het al aankomen… dit wordt moeilijk om uit te leggen en het probleem te zoeken.

Het zekerste zou ik zijn moest ik een nieuwe machine kunnen hebben (alleen dan weet je zeker dat het niet meer zal voorkomen), maar dat zal niet zo makkelijk zijn vrees ik.

Loop ik nu gods ganse tijd te piekeren over m’n mooie mac :frowning:

@Mac Hammer: ik zal morgen nog eens jou idee proberen, al betwijfel ik of dat het probleem is want met games doet hij het prima

Het feit dat de hardware test vastloopt is toch een argument dat je hebt om naar de winkel te gaan en te zeggen dat de machine niet in orde is. Doen!

Net een mail gestuurd waarin ik verwijs naar de 7 dagen omruilgarantie en het feit dat de machine vastloopt bij de hardware test en ons 3500 euro heeft gekost.

Ik stel hen onmiddellijk voor dat ik de machine vrijdag binnen breng en dat ze een nieuwe bestellen. Alleen zo zal ik met een gerust hart op m’n Mac Pro kunnen werken denk ik.

Nu maar hopen dat ze een nieuwe willen bestellen.

Indien niet, kan ik nog iets ondernemen om toch een nieuwe te krijgen?

Het hele zaakje terugbrengen en de volgende dag een nieuwe kopen bij dezelfde winkel. Is niet echt geloofwaardig, maar je staat wel in je recht. Sowieso kun je de koop ontbinden binnen 7 dagen na aankoop...

Tenenkrommend dat geluid in het filmpje. Dat lijkt op een mechanisch defect. Een ventilator (er zitten er ook bij de voeding die je amper kan zien) of harddisk. Niet gaan sleutelen in je nieuwe machine maar terug ermee, en dit filmpje laten zien.

[quote:bc507e4226="MacDave"]Net een mail gestuurd waarin ik verwijs naar de 7 dagen omruilgarantie...[/quote:bc507e4226] [quote:bc507e4226="sypie"]Sowieso kun je de koop ontbinden binnen 7 dagen na aankoop...[/quote:bc507e4226] Hoe komen jullie hier bij?! Jullie halen koop op afstand en kopen in een winkel door elkaar...

Maar dat je recht hebt op een nieuwe Mac, òf reparatie, da’s wel duidelijk.

(Kapot RAM geeft trouwens ‘beepjes’; het lijkt me idd dat de HD niet lekker is…)

Mee heen gaan, binnen 7 dagen kunnen ze het gewoon omruilen.

Ik heb zo iets van.. wat als ik nu geen filmpje had gemaakt, hoe had ik dit in godsnaam kunnen uitleggen? Niemand die me waarschijnlijk zou geloven !

Binnen een half uurtje bel ik met de winkel, wish me luck !

OEF !!

Dit kreeg ik als antwoord op mijn mail:

[i:30a6794d8f]Wij zullen vrijdag het toestel van u in ontvangst nemen, en de DOA-procedure opstarten. Hopelijk kunnen wij u snel een perfect werkend toestel bezorgen.[/i:30a6794d8f]

Prima service van deze APR !

We duimen voor jou dat je vlug een perfect werkend toestel krijgt.

en anders heb je altijd nog een prima koffiemaler :evil:

Téring…wát een geluid

Ok blijkbaar nog niet helemaal in orde...

hun DOA is als volgt:

Eerst gaat de technische dienst van Switch nakijken of het aan het ram geheugen, HD of videokaart ligt. Ze gaan tevens een hardware test doen, maar ik ben bang dat het probleem dan niet zal voorkomen…

Bij mij raakt de hardwaretest zelfs niet voorbij het detecteren van de hardware!

Als blijkt dat de hardware test inderdaad niet lukt dan gaan ze hem terugsturen naar Apple en dan pas krijg ik een nieuwe.

Beetje gemengde gevoelens dus…