Go

O

Alleen jammer dat het niet geïntegreerd is in iOS en OS X. Ik blijf toch bij Foto’s. Bevalt mij prima. Geen problemen en lekker snel.

Het meest bizarre aan dit programma is hoe goed het automatisch dingen herkent en tagt. Ik heb even snel een testje gedaan; enkel oude foto’s en dia’s, dus zonder bruikbare exif-data of GPS-coördinaten.

Brugge wordt herkent, waarschijnlijk door de toren van het Belfort.

Parijs ook, dat is dan logisch.

Het Forum Romanum in Rome is evenmin een probleem.

Centre Pompidou in Parijs, ondanks dat het gebouw niet echt in beeld is.

Het weet wat een ski is.

En een baby, al zijn het stiekem meer peuters en kleuters.

Het herkent een kerk, zowel van binnen als van buiten.

Het weet hoe een strand eruit ziet.

Weet wat eten is.

Of hoe een paard eruit ziet.

En een bus.

Of een eend.

Ik vertrouw Google sowieso niet, dus ik gebruik liever gewoon foto’s van Apple. Toch bedankt voor het mededelen. :smiley:

Vierkante thumbs=#BIGFAIL daar is toch niet mee te werken, al die onthoofde foto’s.

Op de voorbeelden van @Zakske zie ik geen enkel onthoofde thumbnail.

En wat wordt er vervolgens met deze data gedaan? Juist, er wordt weer een mooi profiel van je gemaakt voor reclame maatschappijen. Gratis bestaat niet. En onbeperkt is de service ook niet, tenzij je voor compressie kiest (is dus eigenlijk ook een soort limiet).

Verder is het wel een mooie, functionele app. Een aantal dingen mag  zo overnemen, dan kunnen de Android fanboys ook weer lekker zeuren dat Google eerder en beter was.

Overigens wel grappig dat Android M nu dingen van iOS leent…

Dat boeit me werkelijk helemaal niets, want ik gebruik het voornamelijk voor oude foto’s die hier toch maar liggen te verpieteren. Google zorgt ervoor dat ik er nu eenvoudig in kan zoeken, door gewoon “sneeuw”, “hond” of “New York” in te typen, en dat zonder dat ik er ook maar één seconde werk in heb gestoken.

De compressie is werkelijk minimaal, en als je alles in de originele staat wilt bewaren kies je voor “original”. Dan betaal je voor 1 TB wel $10 per maand, wat nog steeds de helft is van wat het bij Apple kost. En ik vind iCloud nou niet echt een snel of storingsvrij platform. Sterker nog; van alle clouddiensten die ik gebruik is iCloud de aller, allerslechtste.

Dit is niet zomaar een functie die je even snel kunt lenen, want dit vraagt enorm veel kennis en rekenkracht. En of je het nu leuk vindt of niet, dat zijn nu precies de gebieden waar Google echt ontzettend goed in is.

Wat is het probleem? Iedereen leent van iedereen. Kijk eens hoeveel dingen iOS van Android heeft geleend; widgets, third-party keyboards, “Hey Siri”, en ga zo maar door. Prima, toch? Dat zorgt er juist voor dat wij als consument de keuze hebben uit verschillende, goede mobiele platforms.

Dat het jou niet boeit, moet jij weten. Maar een hoop mensen hebben hier wel degelijk bezwaar tegen. We zijn het over een paar jaar wel, wie hier het verstandigst heeft gehandeld.

De compressie is geheel afhankelijk van het bronformaat van je foto’s. Foto’s van een spiegelreflex worden toch echt flink comprimeerd, maar ook je huis, tuin en keuken foto’s van je iPhone worden gecomprimeerd. Voor veel mensen geen bezwaar, maar voor een bepaalde doelgroep toch zeker wel. Google biedt niet voor niets de keuze tussen ‘gratis met compressie’ en ‘volledig met betaling’.
Een voordeel van Googles strategie is dat Apple waarschijnlijk ook zijn prijzen gaat verlagen. Persoonlijk heb ik overigens nooit last van storingen bij iCloud, zelfs bij de twee grote storingen van afgelopen maanden. De uploadsnelheid van iCloud voor spiegelreflex foto’s is niet geweldig, maar Dropbox en Google Drive zijn ook niet veel sneller. Synchronisatie binnen foto’s loopt verder als een trein en zonder problemen. Kennelijk heb ik dus steeds mazzel, of zou het komen dat je alleen de probleemgevallen op internet tegenkomt (mensen zonder problemen klagen niet).

Dat was nu precies mijn punt. Vorig jaar werd Apple verweten dingen van Android te lenen, nu zijn de rollen deels omgedraaid. Ik zie het graag dat dit gebeurt, want het is alleen maar voordelig voor de eindgebruiker.