Goed foto-archiveringsprogramma???

Wat is volgens jullie een goed (lees intuitief werkend) foto-archiveringsprogramma? Op mijn nieuwe iMac G5 die hoop ik morgen komt heb ik mij voorgenomen de foto-archivering van mijn digitale foto's beter te doen (zucht). iPhoto vind ik niet prettig werken. Wat zijn goede alternatieven? De try-out van iView media was ik ook niet echt kapot van maar lijkt wel de beste die ik tot nog toe ken. Wie van jullie heeft ervaring met andere programma's die echt 'lekker' werken?

Spotlight! werkt als een zonnetje. Na de aanschaf van een nieuwe g5 met 10.4 er op was ik blij verrast. Spotlight doorzoekt namelijk ook donders snel de IPTC headers van JPG files. Bij het importeren van mijn foto's geef ik altijd een omschrijving mee in de caption van de IPTC header. (kan bijvoorbeeld met picture project van nikon of nikonview) Daarna indexeer ik alles in Cumulus van canto.com maar echt nodig is dat niet meer. Met spotlight doorzoek ik nu 400Gb aan foto's zonder problemen. (kben fotograaf dus helemaal in mijn nopjes hiermee.. )

Succes! Eljee (www.eljee.nl)

iView Media Pro is ondertussen het beste programma dat ik ken. Het is eigenlijk alleen een index, hie je de boel precies opslat en op je HD indeelt moet je (vooral) zelf weten. Ook kun je makkelijk foto's in batch van naam veranderen, automatisch doorgenummerd en wel, keywords toevoegen, sets maken met geselecteerde foto's etc.

Cumulus, Fotostation en Portfolio zijn de bekende alternatieven, maar een echt alternatief voor iView vind ik ze niet.

Cumulus is een iritant programma (op een netwerk in ieder geval) Op mijn werk draaien we het op een Windows server, en het is echt extreem langzaam, zowel op Mac als PC, en er zitten nog maar 70000 bestanden in...

ben ook fan van iView Media Pro. Het voordeel is dat ik in tegenstelling tot iPhoto zelf op de harde schijf een indeling maak van mijn mappen met foto's, vervolgens kan ik mijn foto's indexeren met iview waarbij je erg veel mogelijkheden hebt. Verder kun je ook makkelijk contactbladen printen. Als ik eenmaal genoeg foto's heb (4.4 GB) om te branden dan brand ik altijd de index file mee op de schijf, zo kun je makkelijk op je dvd's zien wat erop staat. Eenmaal gebrand op schijf laat ik de index file trouwens ook nog op de harde schijf staan, je kunt dan met behulp van de tumbnails de foto's zoeken. De naam van de index file komt overeen met de dvd zo kan ik dus makkelijk mijn foto's terugvinden. Het verschil tussen iView en iView Pro weet ik eigenlijk niet, dus ik vraag me ook af waarom je het niet zo'n handig programma vond.

In MacFan 58 staat een recensie van iView, met o.a. de verschillen tussen iView en iView pro.

De verschillen: http://www.iview-multimedia.com/products/compare.php

Ben ook een huge fan van iVMP. Niet alleen voor foto’s, maar ook voor fonts, pdf’s, muziek en filmpjes.

thuis gebruik ik het voor foto's en filmpjes, op mijn werk gebruiken wij hem als beelden archief, alle aangeleverde cd's gaan in iView, dat zijn ook pdf's & foto's maar ook illustrator files.

[quote:e8a74f6679="was frans"]... Als ik eenmaal genoeg foto's heb (4.4 GB) om te branden dan brand ik altijd de index file mee op de schijf, zo kun je makkelijk op je dvd's zien wat erop staat. Eenmaal gebrand op schijf laat ik de index file trouwens ook nog op de harde schijf staan, je kunt dan met behulp van de tumbnails de foto's zoeken. ... [/quote:e8a74f6679]

Me too me too. iView is een fantastisch programma om SERIEUZE fotoverzamelingen te beheren. Ik maak echter niet een apart bestand per CD, maar heb één komplete index van al mijn CDs. Het indexbestand wordt bij het branden van elke nieuwe CD op mijn Mac bijgewerkt, en vervolgens naar de PC van mijn SO gekopieerd. Zo hebben we beiden op onze computer een compleet overzicht van waar al onze fotoos uithangen (je hoeft geen CDs door te bladeren om een foto te vinden).

Henk

@nvangalen

cumulus is ook njiet bedoelt voor zoveel assets.
Ik zou wat professionelers gaan zoeken

greetzz

Cumulus is mijn progje.

wel errug ingewikkeld. het kan meer als dat ik zelf nodig heb, maar het archiveert werkelijk alles!
van fonts tot plaatjes tot PDF’s
En wij hebben er toch echt 120.000 bestanden bijelkaar opgeslagen.
Alles met eigen commentaar in te geven, meta gegevens, automatiseren.
op www.canto.com kun je er vanalles over vinden

dat het als irritant word ervaren (zie boven) kan ik begrijpen, want onder classic draaide het stukken beter!

Ik weet niet of portfolio browser nog bestaat? (extensis)

Portfolio bestaat nog steeds. Is zo mogelijk nog complexer geworden en draait inmiddels een geheel eigen database. Complex en zwaar. Ik heb met een van de voorgangers gewerkt (tot versie 3) die redelijk snel en handig was, maar daarna heb ik er niet meer blij van kunnen worden. Demo is bij Extensis te vinden. 135 MB ofz, dat zegt al genoeg...

OK!!!

Iedereen bedankt voor de inbreng. Ik heb inmiddels begrepen dat Iview Media nogal wat fans heeft. Of de PRO versie voor mij ook een meerwaarde heeft zal ik eens rustig vergelijken.
Nogmaals; Iedereen bedankt!!

Gatekeeper

Er is er voor mij maar 1 en dat is Photo Mechanic. Voor een fotograaf een onmisbaar programma. Kost wat, maar dan krijg je ook wat.

D/L proefje hier: http://www.camerabits.com/

Harry