Goede projector/beamer voor thuisgebruik

Ik ben op zoek naar een goede projector/beamer voor thuisgebruik. Gewoon een apparaat waarop ik mijn iBookje kan aansluiten en waarmee ik mijn keynote presentaties kan laten zien.

Mijn apparaat moet wel een scherp, helder beeld geven. Nu heb ik even rondgekeken, en ik zie apparaten met een lichtopbrengst van 1200 lumen, en apparaten met een lichtopbrengst van 2000 lumen; apparaten die een beeld van 680 x 840 beeldpunten geven, en apparaten die een beeld met veel meer beeldpunten geven.

Mijn eerste vraag: merk je bij huis-tuin-en keukengebruik wat van dat soort verschillen, of niet? Geeft een apparaat van 2000 lumen altijd een helderder, mooier beeld dan een apparaat van 1200, of is dat alleen onder bepaalde omstandigheden het geval, en is het verschil tussen 1200 en 2000 in de meeste omstandigheden overkill?

En vraag 2: heeft iemand een tip welk apparaat ik zou kunnen overwegen? Ik zie bv. de Sharp XR 10S, en de Epson EMP TWD 1, dat zijn allebei apparaten van zo rond de 750 euro, en die worden vrij gunstig beoordeeld. Iemand ervaring met deze en / of andere projectoren in deze prijsklasse (goedkoper mag natuurlijk ook, maar duurder wil ik eigenlijk niet gaan)?

Ik kan je geen specifiek model adviseren, maar een paar dingen om op te letten:

• Het licht wordt verdeeld over het scherm. Hoe groter het beeld, hoe meer licht je nodig hebt. En 's avonds thuis in een donkere kamer heb je natuurlijk veel minder licht nodig dan in een goed verlicht kantoor. Het verschil tussen 1200 en 2000 lumen is niet zo groot als je zou denken.

• Let goed op de aansluitingen: het best is DVI of HDMI, want dat is digitaal. Met VGA valt redelijk te werken, maar component hebt je in Europa over het algemeen niet zo veel aan. Als je er ook televisie op wilt kijken is scart, S-video en/of composiet noodzakelijk.

• Bij lagere resoluties zie je een soort raster over het beeld tussen de beeldpunten. Ik zou niet met minder dan 800x600 genoegen nemen of liever nog 1024x768. Als je ook televisie wilt kijken of DVDs vloeiend wilt afspelen is het erg prettig als de beamer naast 60 beeldjes per seconde ook 50 aankan.

• Je hebt LCD-beamers die als nadeel hebben dat het zwart vaak niet al te donker is (hogere contrastratio is beter) en DLP die een vreemd “regenboogeffect” kunnen geven vanneer je met je oog van het ene deel van het scherm naar het andere gaat. Zelf zien hoe het beeld is is altijd verstandig.

Dank, Iljitisch, voor je suggesties. In de tussentijd heb ik een uitgebreide discussie met veel tips over dit onderwerp gevonden op het zusterforum: zie http://www.macfreak.nl/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=5&topic=7295&highlight=beamer .

ik had een beamer 800*600 met 800 lumen Werkte goed,maakte wel veel lawaai (is belangerijk) en te licht bevonden, het moet al echt donker zijn om een groot beeld te kunnen beamen. Ook is 1024*768 aan te raden.

En de prijzen zijn toch reeds beduidend lager dan 6 jaar geleden.
Sony heeft voor het moment hele goede beamers.