Goedkoopste WiFi oplossing?

Geachte lieden alhier,

Ik ben kabeltjes leggen in mijn studio en huiskamer helemaal beu en wil dus graag naar een draadloze oplossing. Nu zie ik zoveel van dat spul in de winkel liggen voor een leuke prijs maar weet niet of het werkt met de Mac en een Airport is mij te duur.

Wie kan mij vertellen wat de goedkoopste oplossing is. Ik heb 1 iBook waar al een airport kaart inzit, 1G4 450Mhz en een Performa 6400. Internet komt binnen via de kabel (chello) dus wat ik nodig heb is volgens mij alleen 2 Kaartjes in die desktops en een WiFi router??? Maar welke en wat werkt er op de Mac en wat is het goedkoopst…

Wie helpt mij?
Alvacst mijn dank…

In de nieuwe MacUp (duits, zou nu ongeveer in de winkels moeten liggen) staat een artikel over Wireless routers en in het laatste PC magazin (USA) heeft een artikel gestaan met een uitgebreide test. Het is wel een PC-blad, maar dat maakt voor de routers niet uit.

Bijna alle wifi routertjes werken met Airport samen. Ik heb zelf een E-tech ( zie http://www.wifishop.nl ), maar een Linksys of zoiets is ook prima.

Iets duurdere apparaten hebben vaak wel meer mogelijkheid op gebied van security en configuratie en ondersteuning van VPN-protocollen, maar als dat allemaal niet zo van belang is, dan is een goedkope ook prima. Bijna alles werkt volgens mij met Chello, omdat Chello geen exotische verbindingsprotocollen gebruikt, maar gewoon TCP/IP.

Okay.... Router is duidelijk maar huh.... wat voor WiFi kaartje kan ik kopen voor in mijn G4 desktop? Airport kaarten zijn duur... en ik had een WiFi kaartje gekocht bijn de mediamarkt maar die krijg ik niet aan de praat.

nogmaals dank…

Je moet wel even op de snelheid letten: je hebt de 802.11b (=airport) en 802.11g, de laatste is de snelste (=airport extreme). De 802.11g is bijna altijd compatibel met de 802.11b, andersom niet.

Volgens mij vraagt hij voor een alternatief voor airport kaarten... en voor zo ver ik weet zijn er geen alternatieven:-( Er zijn van die USB sticks maar dat is een regerecht drama en die werken niet in een mac. De router kun je dus wel op besparen maar de airportkaarten zijn duur idd. Wat je wel kan doen met twee computers die naast elkaar staan is de internetverbinding delen.. dat is dan een netwerk kabel ertussen en dat scheelt weer een airport kaart.

Miscchien zijn er andere forum leden die goekopere oplossingen weten… er zijn wel eens wat aanbiedingen op www.tweedehandsmac.nl

[quote:1635e0e74b="jeroenimo"]Volgens mij vraagt hij voor een alternatief voor airport kaarten... en voor zo ver ik weet zijn er geen alternatieven:-([/quote:1635e0e74b]

Dus als ik het goed begrijp moet ik een airport kaartje kopen voor in mijn G4 en kan ik dus geen Wireless PCI kaart in mijn G4 proppen? Dat is wel maf hoor… je kunt namelijk al voor 49 euro een PCI Wirelessnetwerk kaartje kopen maar een airpoort kaart is het 3 dubbele.

Please correct me if I’m wrong…

Ik ga binnenkort verhuizen en heb ook geen zin om een nieuw net werk te leggen.

Om de een of andere reden krijgt MacFan het voor elkaar om elke keer weer een artikel te plaatsen wat ik net op dat moment nodig heb. Zo ook nu, waarom een netwerk leggen als je er al 1 hebt, namelijk het lichtnet: Internet uit het stopcontact!

De HomePlug-technologie werkt vrij simpel, hang het basisstation aan je modem en stop het in het dichtsbijzijnde stopcontact. Stop een netwerkstekker bij je computer in de buurt en klik de kabel in je netwerkpoort… Voila!

Lijkt mij een ideale oplossing en het basispakket (basisstation plus 1 netwerkstekker) is relatief goedkoop: €130,- (incl BTW). Meer informatie: MacFan nummer 52 juni 2004 of Develo of Alcadis. Volgens de fabrikant werkt de plug met Windows, Unix, Apple 9.x en 10.x, Xbox en PS2.

[quote:ff11efe34d="Schrijvert"][quote:ff11efe34d="jeroenimo"]Volgens mij vraagt hij voor een alternatief voor airport kaarten... en voor zo ver ik weet zijn er geen alternatieven:-([/quote:ff11efe34d]

Dus als ik het goed begrijp moet ik een airport kaartje kopen voor in mijn G4 en kan ik dus geen Wireless PCI kaart in mijn G4 proppen? Dat is wel maf hoor… je kunt namelijk al voor 49 euro een PCI Wirelessnetwerk kaartje kopen maar een airpoort kaart is het 3 dubbele.

Please correct me if I’m wrong…[/quote:ff11efe34d]

Het klopt dat een airport kaart van Apple duur is in vergelijking met een PC Wifi kaart,
maar ik raad je aan om toch een Airport kaart te kopen, omdat dit geintergreerd is
met MacOS! er schijnen wel usb stickjes of pci kaarten te zijn die te zouden doen onder
MacOS maar of te perfect werkt is de vraag! ik heb zelf een powerbook met extreme een
linksys router het werkt perfect!

WiFi routers van belkin (89 euro) en de WiFi kaarten van Belkin werken op mac. Je hoeft er geen software voor te installeren en de kaarten worden herkent als airportkaart. Je hebt pc kaarten en pci kaarten.

[quote:5970c8d000="digitalguru"]WiFi routers van belkin (89 euro) en de WiFi kaarten van Belkin werken op mac. Je hoeft er geen software voor te installeren en de kaarten worden herkent als airportkaart. Je hebt pc kaarten en pci kaarten.[/quote:5970c8d000]

Waarschijnlijk een hele domme vraag maar huh welke moet ik dan hebben… PC of PCI kaart?

:? :? :?

[quote:855f15a4c1="Schrijvert"][quote:855f15a4c1="digitalguru"]WiFi routers van belkin (89 euro) en de WiFi kaarten van Belkin werken op mac. Je hoeft er geen software voor te installeren en de kaarten worden herkent als airportkaart. Je hebt pc kaarten en pci kaarten.[/quote:855f15a4c1]

Waarschijnlijk een hele domme vraag maar huh welke moet ik dan hebben… PC of PCI kaart?

:? :? :?[/quote:855f15a4c1]

euhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
een PCI kaart natuurlijk, de aanduiding ‘pc kaart’ geeft aan dat
ie voor een pc gemaakt is

[url]http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Merchant_Id=&Section_Id=201748&pcount=&Product_Id=144708&Section. Section_Path=%2FRoot%2FNetworking%2FDraadloosnetwerken%2F80211gdr%2E%2E%2Eetwerken%2F[/url]

Deze zou dus moeten werken?

[quote:17704f6a14="maarten20"] euhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh een PCI kaart natuurlijk, de aanduiding 'pc kaart' geeft aan dat ie voor een pc gemaakt is[/quote:17704f6a14]

Ik denk toch echt dat er met pc kaart een pcmcia kaart wordt bedoeld.
Neemt niet weg dat je de PCI moet hebben.

[quote:e92511b4a4="maarten20"]euhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh een PCI kaart natuurlijk, de aanduiding 'pc kaart' geeft aan dat ie voor een pc gemaakt is[/quote:e92511b4a4]

ehm,… uh huh… als je zo letterlijk zou kijken is een mac ook een pc… [i:e92511b4a4]personal computer[/i:e92511b4a4]
met een pc kaart wordt gewoon een PCMIA kaart bedoeld en geen kaart die speciaal voor pc’s zou zijn.

grtz

Kijk eens bij [url=http://sweex.nl]Sweex[/url]. Een Airport Extreme Basestation variant kost daar zo'n 90 euro.

Dat is idd de kaart die je nodig hebt. Kost hier 60 euro.

Inderdaad dat belkin spul werkt prima op de mac, zie [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=14184]een eerdere post[/url]

Tenminste als je aan 11 mbit genoeg hebt en een USB oplossing wilt, anders een PCI 802.11g kaart kopen. Overigens was in mijn geval de mediamarkt zeker NIET de goedkoopste, Dynabyte bleek teegen de verwachting in stukken voordeliger. Dus let goed op wat het kost en welk type je krijgt!

Die router maakt idd geen bal uit, alleen kan je een Dell of Linksys met de airportsoftware configureren, wel zo handig maar iets duurder…

Ik heb me ook een Belkin WiFi router (Mediamarkt; €85) en een Belkin PCI-Wifi-kaart (Mediamarkt €45) aangeschaft voor in mijn G4 MDD tower (OS X 10.3.4).

De router is met Safari te benaderen en in te stellen maar wordt niet door de Apple Airport-software als Airport-station herkend. Maar goed, dat is dus geen echt probleem.

De PCi-kaart wordt daarentegen als Airportcard herkend en werkt perfect! Geen extra drivers nodig; hij werkt gewoon met Apple’s eigen drivers -ook de nieuwste updates

Let op: bij elkaar opgeteld dus €130 uitgegeven voor 802.11.g (54Mb/s) waarvoor je bij Apple meer dan het dubbele uitgeeft!
Apple Airportkaart (802.11.b; dus 11mb/s): €94
Apple Basestation (Wel inclusief modem en antenneaansluiting): €229

Een prijsverschil van maar liefst €194! Dat is NLG 427!
Voor een sneller en verder identiek product, sorry Apple dit is echt te gortig!

Mmmm, je hebt dus nu een 54mbps kaart erin terwijl je eerst een 802.11b (11mb) zou moeten hebben vanwege de compatibiliteit met je G4 (airport past wel airport extreme niet)??

Nu heb ik een Powerbook die (volgens Apple) alleen werkt met 802.11b. Maar als ik het goed begrijp kan er misschien wel een Belkinkaart in voor 802.11g???!!!

Lijkt me wel een leuke optie…heb toch al een Extreme BS in huis!

Iemand ervaringen hiermee??