Goeie backup maken voor her-install Panther

Ik heb al even gezocht en her-install topics doorgelezen maar ben nog niet echt tot een bevredigend antwoord gekomen.

Sinds een maand of 8 heb ik een iMac en ben ik echt verslingerd geraakt aan de mac.
Veel geexperimenteerd met programma’s en prefpanes en weet ik het wat, maar het is nu eens tijd voor een frisse installatie met slechts de dingen die ik echt gebruik.

Alleen de dingen die ik veel gebruik wil ik graag backuppen, zoals een hele zooi geripte cd’s, programma’s, documenten, bookmarks, iPhoto albums etc.

Ik zou de boel kunnen verslepen, maar ik heb geen 2e partitie, een FW schijf of het netwerk zou een eventuele optie zijn.

Nu is de vraag aan jullie; hoe kan ik het beste een backup maken ? Herstelinstallaties ben ik geen fan van, er knaagt dan toch ‘iets’ op de een of andere manier. (Windows trauma?)

Op de PC maakte ik een backup mapje op een andere partitie en knikkerde daar alles in, goed idee ook voor de mac ?

[quote:d4caec08a7="Bob Ross"]Ik heb al even gezocht en her-install topics doorgelezen maar ben nog niet echt tot een bevredigend antwoord gekomen.

Sinds een maand of 8 heb ik een iMac en ben ik echt verslingerd geraakt aan de mac.
Veel geexperimenteerd met programma’s en prefpanes en weet ik het wat, maar het is nu eens tijd voor een frisse installatie met slechts de dingen die ik echt gebruik.

Alleen de dingen die ik veel gebruik wil ik graag backuppen, zoals een hele zooi geripte cd’s, programma’s, documenten, bookmarks, iPhoto albums etc.

Ik zou de boel kunnen verslepen, maar ik heb geen 2e partitie, een FW schijf of het netwerk zou een eventuele optie zijn.

Nu is de vraag aan jullie; hoe kan ik het beste een backup maken ? Herstelinstallaties ben ik geen fan van, er knaagt dan toch ‘iets’ op de een of andere manier. (Windows trauma?)

Op de PC maakte ik een backup mapje op een andere partitie en knikkerde daar alles in, goed idee ook voor de mac ?[/quote:d4caec08a7]

Heb je nog een andere computer? Met firewire? dan koop je een firewire kabeltje, start je je mac op in target mode (opstarten met appletje + T ) en daarna kan je op de andere computer de mac zien, en alles backuppen…

Misschien is het programma Backup van Apple een idee!

http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/backup.html

Werkt erg gemakkelijk.

Succes!

Een tweede partitie of hard disc is wel erg handig, hoewel er back-up programma's zijn die naar CD's of DVD's kunnen back-uppen. Ik gebruik Carbon Copy Cloner om een bootable bu te maken. Verder hebben o.a. ook Dantz en LaCie bu-oplossingen.

Een beetje lastig verhaal... Je kunt met [url=http://www.shirt-pocket.com/]SuperDuper[/url] bijvoorbeeld heel goed een schoon systeem klonen. Alleen de apple standaard app. worden er opgezet. Maar daarmee ben je ook je zelf geïnstalleerde favorieten kwijt. Zolas ik het zie moet je je usermap backuppen (voor zover je geen belangrijke zaken daarbuiten hebt opgeslagen, eventueel programmamapjes ook kopiëren, je schijf opschonen en opnieuw installeren, een nieuwe gebruiker aanmaken met dezelfde naam als je oude systeem en de usermap omwisselen oor de oude. Je programmatuur van zelf geïnstalleerde programmatuur zul je zelf weer moeten doen. Veel programma's zijn 'zelfdragend' en hebben alles in hun .app map zitten, andere hebben toch delen van hun bron in het systeem verstopt. Die zul je zeker opnieuw moeten installeren. Kortgezegd moet alles dat als .pkg er op gezet is weer schoon in het nieuwe systeem gezet worden.