GoLive Cs voor webontwikkeling: Goed idee of toch maar DW?

Vroeger (in de tijd van flash 3 en Dreamweaver versie 2) maakte ik zelf ook af en toe websites. Gewoon eenvoudige, niet database, niet eens fatsoenlijke css opmaak. Het werkte wel en zag er goed uit.

Nu heb ik al tijden niet meer sites echt “geprogammeerd”, wel heb ik het ontwerp, de vormgeving ed gedaan door in Illustrator of photoshop een ontwerp op te zetten en veel uit te leggen aan de (PC)jongens die de boel (meestal) fatsoenlijk prgrammeerden. (Behalve op een mac, dar werkte het meer dan de helft van de tijd niet!)

Ik wil het zelf weer gaan oppakken en de meesten hier weten dat ik erg gek ben van het Adobe CS pakket. Maar hoe is dat met GoLive CS? Ik ken het helemaal niet. Ik ken alleen Dreamweaver, maar ik heb hier nu wel licenties van CS en wil met GoLive gaan leren werken.

Goed idee? Of kan ik beter Dreamweaver opnieuw leren en aanschaffen? Can someone fill me in??

Hoewel ik nooit Dreamweaver heb gebruikt schijnt dit pakket bij veel webbouwers toch de voorkeur te hebben. Bij een poll op SpyMac blijkt dat althans. Zelf maak ik sites nog steeds in GoLive en sinds kort ook in CS. Het pakket bevalt prima en werkt goed samen met Photoshop en Illustrator.

De belangrijkste reden voor mij om GoLive te gebruiken is het feit dat ik daar de betaalde licenties voor heb. Dreamweaver moet weer apart worden aangeschaft, hetgeen voor mij niet rendabel is, ook al zullen er misschien betere of andere opties inzitten. Wel ben ik benieuwd in welk opzicht Dreamweaver beter is dan GoLive. Misschien dat de webbouwers hier een kort overzichtje van kunnen geven.

Ik gebruik zelf Golive omdat ik de usability / interface beter en toegankelijker vind dan Dreamwaver. Maar qua functionaliteit staan ze gelijk. Het is gewoon wat je gewent bent denk ik

Aangezien we inmiddels allemaal weten hoe verzot je bent op InDesign, is het ook een optie om eens naar Freeway te kijken....

Zelfde interface als InDesign, enorm gebruiksvriendelijk, en stukken goedkoper…

Maar als hij de licentie van GoLive heeft is dat de goedkoopste optie. Zelf gebruik ik al een aantal jaren Golive (nog van in de tijd dat het van Cyberstudio was), en ben daar best tevreden over. Ik zou het wel aanvullen met een treffelijk tekstpakket zoals BBedit (voor sommige sneel ingrepen) en Stylemaster (voor optimale CSS)

Ik ken Dreamweaver eerder van zien, en vind dat beide paketten zwaar op elkaar beginnen te lijken.

[quote:e5a9980d5b]angezien we inmiddels allemaal weten hoe verzot je bent op InDesign, is het ook een optie om eens naar Freeway te kijken.... [/quote:e5a9980d5b]

:smiley: Ik ken freeway. Al in '98 was het een leuk en snel programma om sites mee te bouwen. Heeft een Xpress internface. Ik herriner me appeltje+P om het hele zaakje als HTML te bewaren…

Maar ik weet niet of ik er wel commerciële sites mee wil bouwen. Was leuk in het onderwijsveld, voor thuis en voor studenten maar voor een serieus project iets ‘te licht’.

Ik heb idd GoLive CS licenties, maar hoe serieus wordt het genomen door de ‘echte’ website-programmeurs:
Is GoLive code een beetje W3C? Is het ‘schoon’? Kan GoLive CSS aan? Is PC vs Mac een groot probleem? Stylemaster (voor optimale CSS) is me helaas onbekend. [/quote]

[quote:a9bd2b91b9="WOZ"]maar voor een serieus project iets 'te licht'. [/quote:a9bd2b91b9] Zonder dollen, maar sinds de Pro versie kun je er werkelijk ALLES mee.

en hetzelfde gemak als Indesign:
native ondersteuning voor adobe documenten, inclusief transparantie,
drag-and-drop direct vanuit de finder, iPhoto, iTunes en zelfs Safari
en een beter save-for-web opslag dan Adobe zelf.

Kijk zelf, en overtuig jezelf… http://www.softpress.com/en/freeway/feature_tour

:slight_smile:

Dreamweaver MX ondersteunt CSS beter dan GoLive, maar beiden doen hun werk op dat gebied maar matig. Ik heb jaren met Dreamweaver gewerkt en er van alles in gemaakt. Golive heb ik destijds ook overwogen maar toch af laten vallen.

Echter… Als je op de CSS toer gaat kun je veel beter kiezen voor BBEdit. Hard coderen en controleren in je browser. Maar een CSS pagina is wel veel makkelijker te lezen dan een door Dreamweaver of GoLive gegenereerde pagina.

BBEdit heeft inmiddels heel veel ondersteunende functies, complete PHP en CSS bibliotheken en HTML-checks.

Als je GoLive al hebt (met je CS pakket) dan zou ik Dreamweaver maar even laten voor wat het is.

Stylemaster gebruik ik ook omdat het makkelijk is er een redelijk complexe CSS mee op te tuigen zonder eindeloos op te zoeken welke properties waarbij gebruikt kunnen worden. Dat kan overigens ook voor een groot deel in BBEdit.

GoLive, Freeway en Dreamweaver genereren met wat moeite wel W3C code, maar het blijft sleutelen.

[quote:33c2cd43ee="Deskman"]...GoLive, Freeway en Dreamweaver genereren met wat moeite wel W3C code, maar het blijft sleutelen.[/quote:33c2cd43ee] Vandaar die verwijzing naar Bbedit (en Stylemaster)

[quote:37ca7e5984="angorawol"]Vandaar die verwijzing naar Bbedit (en Stylemaster)[/quote:37ca7e5984]

Precies, dat zegt ik. De echte doet het zelfer ken niet zonder barebones en westciv.

(oeps, kennen jullie in B de Gamma bouwmarkten?)

Functionaliteit van Dreamweaver en GoLive is nagenoeg hetzelfde. Ikzelf vind GoLive prettiger om mee te werken, denk wel dat het gewoon heel persoonlijk is (eigenlijk hetzelfde als vroeger FreeHand en Illustrator).

Volgens mij is GoLive gewoon wat vriendelijker om mee te werken, en zeker gemakkelijker aan te leren. En inderdaad; BBEdit erbij (maar de lite versie voldoet prima)!

BBEdit lite? Heeft GoLive geen HTML viewer als Dreamweaver, of ie sie gewoon niet zo geweldig?

Ja hoor, in GoLive kun je gewon de code zien. Maar in GoLive open je in principe altijd een hele site. Bovendien past BBEdit geen code aan, zoals DW en GL wel eens willen doen.

Het gote verschil is dat je met CSS veel meer in de code gaat zitten dan je normaal met een WYSIWYG programma zou doen. Vandaar de tip.

BBEdit-lite is officieel niet meer ondersteund, maar is nog wel verkrijgbaar

Hoewel ik zelf tegenwoordig (voornamelijk met passie voor CSS) vrijwel alles old-fasion met de hand in BBEdit maak verwijt ik web-ontwikkelaars niks als ze Golive of Dreamwaver gebruiken.

Als het wiel al uitgevonden is, waarom dan moeilijk doen?

[quote:bf3d0bceb8="Adriaan Mol"]Hoewel ik zelf tegenwoordig (voornamelijk met passie voor CSS) vrijwel alles old-fashion met de hand in BBEdit maak verwijt ik web-ontwikkelaars niks als ze Golive of Dreamwaver gebruiken.

Als het wiel al uitgevonden is, waarom dan moeilijk doen?[/quote:bf3d0bceb8]

Dat is maar voor de helft zo. Maar als je kiest voor de weg van Zeldman dan is DW en GL ineens niet meer zo heel handig. Je ziet namelijk niet goed meer wat je doet omdat de previewfunctie van allebei niet echt heel goed met CSS-rendering om gaat.

DW en GL zijn prachtpakketten, waar je zonder diepgaande kennis van CSS heel veel prachtigs in kunt maken. Ze leunen echter voor de plaatsing van elementen nogal zwaar op tabelopmaak. Old-school dus.

Klopt, dat gaf ik ook aan in de eerste zin ;)

[quote:7ac94ddc6f]Ze leunen echter voor de plaatsing van elementen nogal zwaar op tabelopmaak. Old-school dus.[/quote:7ac94ddc6f]

Goed, dat is dus ‘voer voor GoLive CS 2’. Ipv tabellen, CSS.

Maar GoLive met Style Master (Bednakt voor tip, ziet er goed uit!!!) is een goede serieuze combi waarvan de pagina’s er professioneel en verantwoord uitzien? En, zo mogelijk, op een PC een een mac ongeveer hetzelfde.

Kijk maar eens goed bij WestCiv van Stylemaster. Er zitten een aatal wizzards bij die je van veel geknutsel afhelpen om een CSS te maken voor menu, voor pagina's en voor basicCSS. Dan begin je in ieder geval met een goede basis. Bovendien zit in stylemaster precies verwerkt wat er door welke browser ondersteund wordt.

Onderin bij die groene balletjes…
[img:36a897763b]http://www.westciv.com/style_master/images/screen_shots/mac_main_big.gif[/img:36a897763b]

Excellent! dit progje makes my day!

het lastige van Adobe Golive is dat als je met wat ingewikkeldere CSS gaat werken dat je werkveld en je preview er helemaal verkeerd uit gaan zien en dan moet je steeds in de webbrowsers laden of het allemaal wel goed is. nou is dit nog geen probleem, maar soms ziet het er zo vaag uit, dat je niet precies meer weet waarmee je bezig bent. dit alleen met extensieve css.