Google zeikt wederom om RCS in iMessage: "het speelt een vies spelletje"

Google heeft voor de zoveelste keer uitgehaald naar Apple. Het Amerikaanse bedrijf wil RCS-ondersteuning voor iMessage. Maar is het eerlijk?

https://www.onemorething.nl/2022/08/google-zeikt-apple-rcs/

Dit topic dient als reactie-hub voor bovenstaand artikel. Via dit topic kun je op het artikel reageren. Je reactie wordt ook automatisch onder het artikel op de website getoond.

Wat een pro-Apple artikel. Als Apple 88% van de markt in handen heeft is het een monopolist en daarvoor gelden andere regels dan alleen marktwerking. In dit geval zou Apple gedwongen moeten worden het protocol open te stellen voor andere marktpartijen.

Waar de strijd met Apple in Europa redelijk gelijk opgaat.

Huh, Android heeft zo’n 70% marktaandeel in Europa, bij mijn familie en kennissen is het Android percentage nog veel hoger.
https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/europe

Hierdoor is iMessage alleen voor SMS-berichten en moet ik helaas Whatsapp gebruiken om berichten te sturen. Dus een goede interoperabiliteit tussen die twee lijkt me wel wat, dan kan ik Facebook’s Whatsapp van mijn telefoon afgooien.

Ik vind het streven om meer geld te verdienen legitiem voor elk bedrijf.
Persoonlijk zou ik het heerlijk vinden als ik in 1 klap Whatsapp, Skype, Messenger, Berichten, Telegram, enz weg kon flikkeren, en nog maar 1 IM-app hoefde te gebruiken.

“Ja en innovatie dan?” Wat wil je nog meer dan?

Dus: kom maar op met je RCS, de eerste stap in de unificatie van al die apps

RCS heeft gewoon extra functionaliteiten waar Apple gebruikers (vooral als ze met anderen willen communiceren) beter mee af zijn dan wat Apple zelf biedt.
Dat feit achterwege laten/verzwijgen in een artikel over RCS lijkt me eerder een vies spelletje dan het simpele commerciële belang van Google (waar Apple dan zeker verre boven staat, whaha…!)

De RCS-standaard is in 2007 gedefinieerd door de GSMA (GSM Association - de "bobo’s die de GSM standaard en opvolgers beheren), Google heeft vervolgens vrij rap RCS in zijn telefoons ingebouwd en enkele mogelijkheden toegevoegd, maar het is en blijft een standaard die hoort bij de GSMA en niet bij GOOGLE …

Apple had hier geen zin in. De grote drijfveer hierachter is natuurlijk iMessage. Voordeel van RCS zou natuurlijk zijn dat het tussen platforms zou moeten kunnen werken en ook diverse aanvullende diensten biedt die met SMS en MMS niet mogelijk zijn.

Het vieze spelletje dat gespeelt wordt is door Apple. Die zich in deze thematiek als een waare kl**tz*k opstelt en zelfs de GSMA standaard (waar RCS een integraal onderdeel vormt van LTE en opvolger) deze links te laten liggen. Vervolgens malle eppie speelt en doet voorkomen als Google de ware boeman is. Erger nog, de misvatting de wereld inhelpen door te stellen dat RCS Google’s variant is van iMessage. Ja, Google heeft meegedacht aan de standaard, als een van de velen. Apple heeft hierin strategisch een andere keuze in gemaakt omwille economische gronden.

En ja, natuurlijk is dit Apple’s verkoopargument. Maar hierin stelt het zich dus net zo kwalijk op als Microsoft met Internet Explorer in de jaren negentig, of met welk ander treurig voorbeeld uit de jaren 80, 90 of 00 van welke (toenmalige) grote partij dan ook. Denk aan Nokia, denk aan Blackberry … Denk aan Palm, denk aan …

Ik heb de beschikking over ook een Android telefoon met RCS … En als ik van Simkaart wissel in sommige landen waar ik verblijf is er ook 100% RCS ondersteuning. En dus gebruik ik het … En weet je, het werkt gewoon hartstikke top. Net als bellen over WiFi en HD Voice en bellen over LTE …

Lange berichten, foto’s, video’s, documenten, alles werkt gewoon … Snel en … Je hoeft je ziel en zaligheid niet aan WhatsApp, Signal, Telegram, Threema, Snapchat of wie dan ook te verkopen.

Oh wacht, maar het draait alleen op Android? Klopt, met dank aan Apple, niet Google … En sinds de recentere Android versies (11, 12 en binnenkort 13) is er - in alle eerlijkheid - ook steeds minder nood om een iOS toestel te kopen. Android werkt inmiddels gewoon goed, fijn, stabiel en biedt vele functies. Natuurlijk zijn er ook (nog steeds) bepaalde zwakheden en is het erg merk-afhankelijk. Maar ook dat wordt met elke Android iteratie minder.

Apple is al verplicht gesteld om USB-C te ondersteunen op al haar apparaten. Een heel ander punt is dat sinds december 2020 in de EU geen radio-toestel meer mag worden in de EU ZONDER dat deze DAB ondersteuning biedt. Dus radio’s met alleen FM-band verkopen mag niet meer, tenzij het hier nog oude voorraad betreft. Maar hierop wordt binnenkort een stuk actiever op getoetst.

En een van de volgende zaken? RCS ondersteuning. Waarom? Omdat dit een integraal onderdeel vormt van de standaard …

… en de EU kan hierin stelliger zijn dan je denkt. Kijk maar DAB …

Zo ook geldt dit inzake USB-C …

… en straks ook RCS …

Met deze aanpak volgen ze EXACT hetzelfde patroon van hun voorgangers als Nokia, BlackBerry en vele anderen … Tijd zal het leren, maar hoogmoed komt voor de val … Omgekeerd kun je ook stellen dat als Apple nog steeds voortsukkelt op enkel de berichtendienst en dit inmiddels, behalve dan het design aspect, nog een van de weinige unieke verkooppunten is van een iPhone, dan wordt het tijd voor Apple om toch echt wat pro-actiever naar het product te kijken en niet kleinzerig te doen over RCS wat dus gewoon een internationale standaard is … En niet Google’s “Appje”.

Terwijl in Android land wordt ge-experimenteerd met opvouwbare telefoons en tablets en nog vele andere zaken, is bij de iPhone de echte vernieuwing sinds de iPhone 10 … … … … ? 5G ??? De Camera ???

Als ik dat afzet tegen het Android speelveld, dan is Apple’s innovatie eigenlijk in een woord samen te vatten: zielig …

Klinkt hard en harteloos, maar het weerklinkt hier uit monde van iemand die uitermate kritisch is inzake Apple, maar deze nog steeds gebruikt sinds de Macintosh SE/30 en zal blijven gebruiken. Zij het wat minder dan voorheen, maar het blijft het geliefde fruitmerk … Hoop dat het bedrijf zich herpakt en opnieuw uitvindt, want de hoge beurskoers en huidige productportfolio ziet er allemaal leuk uit … Maar is niet echt toekomstzeker. Daar is keiharde vernieuwing voor nodig en soms dus ook gewoon durf om standaarden te ondersteunen die op het eerste gezicht je markt lijken te cannibaliseren. Apple had prima RCS kunnen ondersteunen en Messages gewoon verder uitbouwen met nieuwe extra’s die RCS niet zal kunnen bieden. Genoeg te verzinnen nog.

Dus 1 wereldstandaard voor communicatie? Ja graag!

Apple speelt en vies spelletje ze willen dat je alles van apple grbruikt hypocrieten android is beter