gpuRestart issues MacBook Pro retina 2012

Hey forum leden,

Laatste tijd (deze maand) heb ik al een aantal keer gehad dat de MacBook vast loopt (paar seconden) en dan switcht naar het login scherm (default behaviour wanneer WindowServer crasht/stopt).

Een paar maandjes terug had ik dat ook geregeld, waarna ik besloten heb mijn (toen net naar de release versie van High Sierra geupdatete MacBook) te herinstalleren met Sierra en nog even niet te upgraden. Tot deze tijd geen issues meer gehad, maar deze maand zijn ze terug gekomen.

Iemand nog een suggestie wat ik kan proberen? Vreemd genoeg crasht hier de Intel HD “GPU” en niet de NVIDIA GPU. Eerst dacht ik dat dit ‘just another gpu issue’ zou zijn met Macs maar gezien het de integrated graphics betreft lijkt me dit eerder een software probleem.

Ik ga eens kijken of de problemen ook aanhouden wanneer ik alleen de dedicated gpu gebruik (ik zal dit aanvinken in System Preferences onder Energy). Echter zijn suggesties/ideeën welkom!

Wed Dec 13 18:47:32 2017

Event:               GPU Reset
Date/Time:           Wed Dec 13 18:47:32 2017
Application:         WindowServer
Path:                
Tailspin:            /Library/Logs/DiagnosticReports/gpuRestart2017-12-13-184732.tailspin
GPUSubmission Trace ID: 0
OS Version:          Mac OS X Version 10.12.6 (Build 16G1036)
Graphics Hardware:   Intel HD Graphics 4000
Signature:           813

Report Data:

===========================================================================
                         Intel GPU Hang Summary
                              version 1.0.0
===========================================================================

-- Summary of Status for ALL Rings --
MAIN Ring	is hung in a batch buffer	 <-- ROOT CAUSE!
MEDIA Ring	is idle
BLT Ring	is idle

Misschien teveel monitor eraan hangen?

Ik zou sowieso eens alle randapparatuur loskoppelen van de machine.

@Shmoo

Bedankt voor je reactie! Op het moment van de crash had ik er geen monitors aan hangen (als ik een monitor aansluit switcht hij ook direct naar de Nvidia kaart) verder was er geen randapparatuur aangesloten.

Heb je wat ruimte over op een (externe) harddisk, maak daar dan eens een extra (± 10 GB) partitie op aan en installeer daarin een schone versie van MacOS. Dan NVRAM en SMC resetten. Vervolgens van de schone MacOS partitie (bij opstarten ALT ingedrukt houden en nieuwe opstart-partitie selecteren) opstarten en testen of het probleem zich blijft voordoen.