graag meer unix-commando's!

Ik gebruik al een pc sinds 1986, toen DOS dus ik had tijdens overstappen naar OS X totaal geen probleem met het gebruiken van unix-commands. De basis unix-commands onder tips en trucks vond ik erg leuk om te lezen, jammergenoeg kon ik ze al. Een ander commando dat ik graag gebruik is ftp, maar ik zou graag meer unix-commando's zien in dit onderdeel van tips en trucks! Dat is het grootste nadeel van unix, je weet niet welke commando's beschikbaar zijn en wat elke doet. Het laatste weet je natuurlijk wel, via [b:41c400344a]man <commando>[/b:41c400344a]

Heeft iemand ervaring met gevorderde commando’s in unix of gebruikt iedereen het maar om mappen te verwijderen die met de finder niet te verwijderen zijn?

Ja, veel commando's zijn programma's. Op de tips & truuks-pagina staan gewoon veel gebruikelijke commando's om te kunnen navigeren, etc. De rest is een beetje over aan de gebruiker.

gebruik 'apropos' eens:

apropos ftp

levert je allerhande informatie, maar ook commando’s die met ftp te maken hebben. en ff gluren in /usr/bin is ook altijd leuk

[quote:c5a699362b="araminta"]en ff gluren in /usr/bin is ook altijd leuk[/quote:c5a699362b]

Damn, dat zijn nogal wat commands! 8)

Hier nog een lijstje: http://www.tuxzine.net/cli-quick-reference.html is eigenlijk bedoeld voor linux maar de meeste werken ook gewoon onder osx