Grafisch ontwerp wenskaarten - Hoeveel vragen?

Hoeveel zouden jullie vragen om een reeks wenskaarten te tekenen? Ik ben al even bezig in bijberoep en vraag per afgewerkte kaart 85 Euro excl. btw voor een normaal formaat (12,5cm op 17 cm) en 140 Euro voor een maxi formaat. Is dit te weinig? Ik vind nergens anders prijzen wat andere ontwerpers vragen.

Hoeveel tijd ben je ermee bezig. En hoeveel kaarten worden ervan gedrukt? Kijk als een fabriekant 3,50 vraagt per kaart en hij drukt er 10.000 dan is 85,- euro natuurlijk een schijntje. Dus er zijn natuurlijk wel verschillende factoren aanwezig. Ik zou gewoon je uren rekenen en matriaal kosten

succes

Het is een vrije markt, dus je zal niet zoveel prijzen vinden. Wellicht heeft de BNO enkele richtlijnen waar je je eventueel aan zou kunnen spiegelen.

Enkele vragen die je jezelf moet stellen:

• Voor wie zijn de kaarten?
  • Wat is het verspreidingsgebied?
  • Wat is de oplage
  • Is het voor eenmalig gebruik of worden ze vaker gebruikt? In het laatste geval zou je kunnen denken aan een afkoopsom voor de gebruiksrechten (meestal is dat 300% van de prijs voor eenmalig gebruik)
  • Hoeveel uur besteed ik per kaart?

als aanvulling @ MacBjorn... is het idd een éénmalig iets ( evenement ?)... of een blijvende reeks?

Het is altijd voor een blijvende reeks. Meestal zitten er 24 of 48 kaarten in een reeks met één of twee centrale figuurtjes. edit: blijkbaar zijn er problemen op mijn hosting-server (hackers?), ik heb het plaatje dan maar verwijderd, want er komen altijd andere afbeeldingen, die niet van mij zijn, door... Lettertype was: Branchingmouse Decker

Mag je dat Diddl lettertype wel gebruiken?

tis wel heel erg Diddle idd... :? Zou ik niet doen!

verder ziet het er cool uit, zelf getekend? :slight_smile:

[quote:0cfb416680="marloez"]tis wel heel erg Diddle idd... :? Zou ik niet doen!

verder ziet het er cool uit, zelf getekend? :)[/quote:0cfb416680]

sluit ik me bij aan: hier gaat je opdrachtgever gegarandeerd problemen mee krijgen. Niet alleen
lettertype maar ook de figuurtjes lijken veel te veel op Diddl en dat is echt een geregistreerd merk
met een mega bedrijf erachter!! (uit Duitsland)

dus ik zou als de diddldokus iets anders verzinnen…

over de uitvoering alleen lof…

wat betreft prijsstelling een fotograaf krijgt bij een groot wenskaarten bedrijf tussen 150 (amateur) en 350 euro (stock)
verspreiding benelux, voor 3 jaar exclusief gebruiksrecht

[quote:89426fbebd="Aardbeihoofd"]Het is altijd voor een blijvende reeks.[/quote:89426fbebd] Dan zou ik proberen met royalties te gaan werken, dus bijv. 5% van de brutowinst ipv van een vast bedrag. Als ze van plan zijn die reeks een tijd te laten lopen en hij loopt goed, dan zijn zij degene die er flink verdienen aan jou ontwerp.

Diddle is een beschermd handelsmerk. Als hier niet officieel toestemming voor verkregen is van de firma die de rechten van Diddle beheerd (en die kans lijkt me uitgesloten) dan gaat jouw opdrachtgever (en jij dus ook!) hier ongelooflijk veel problemen mee krijgen!