Ik heb al veel discussies gelezen mbt de verschillen tussen de MB en de MBP.
Nou heb ik eigenlijk een specifieke vraag over de grafische kaart.
Is het verschil tussen de MB en de MBP goed te merken bij programma's als CS3/Premiere?
Of zitten de verschillen van de grafische kaart met name in de 3D mogelijkheden voor games en 3d rendering..
Priemere kan als het goed is rekentaken uitbesteden aan de grafische kaart, in dat geval heeft de MBP zeker een voorsprong. Daar komt nog eens bij dat de MBP een FireWire 800 poort heeft, wat zeker meerwaarde kan hebben als je met videobewerking bezig bent...
[url=http://macspeedzone.com/html/hardware/machine/performance/07/macbook_5_macbookpro_6.shtml#Graphics]CineBench resultaten voor de MacBook en de MacBook Pro[/url]
Voor Photoshop CS3 zal het niet zo gek veel uitmaken. Voor Premiere zou ik het niet durven zeggen, daar heb ik geen ervaring mee, maar als ik zo de systeemeisen lees, vraag ik me af of je het überhaupt wel op een notebook moet willen draaien :P
Voor écht 3D rendering is de MacBook niet je uitgelezen keuze. Het zal op zich wel werken, want de X3100 videokaart kan wel wat 3D aan, maar de videokaart van de MacBook Pro is natuurlijk véél en véél beter dan een geïntegreerde chip. Plus dat de MBP ook nog eigen videogeheugen heeft natuurlijk.
thx! met name de Cinebench resultaten zijn goed. Overigens ga ik niet echt 3d zaken er op doen. Moet een laptop hebben die redelijk allround is. Vanuit de hobby sfeer doe ik wel eens iets met Premiere en voor mijn foto's gebruik ik photoshop.
Maar niet dagelijks. Gaat toch de MB worden dan maar. Verschil in prijs is groot, verschil in de overall resultaten waar ik het voor ga gebruiken is minimaal.
Alleen jammer dat er geen Multi Touch opzit ;-)
[quote:9b90d2915d="jorikk"]Gaat toch de MB worden dan maar. Verschil in prijs is groot.[/quote:9b90d2915d]
Of je zou een "oude" MacBook Pro 15" 2.2GHz voor 1499 euro kunnen kopen. Die worden momenteel nog aangeboden bij de Apple resellers (en de Media Markt). Dan is het gat met bv de zwarte MacBook (1399) niet zo groot meer...
maar het gat met de witte 2.4 Ghz (de middelste in de store) voor de prijs van 1199
is nog steeds vrij groot ;-) De zwarte heeft alleen een iets grotere schijf. Maar die is in de store bij te kopen voor 99 euries....
Ik heb een jaar oude MacBook en gebruik 'm om erop te werken met programma's als Photoshop en Illustrator, maar ook Final Cut Pro gaat prima. Bij After Effects weet ik het zo net nog niet, maar volgens mij kan je machine daar niet snel genoeg voor zijn.
Ik word helemaal warm van binnen als ik realiseer wat voor een workstation dat kleine witte MacBookje eigenlijk is. Bomvol met dure high-end programma’s… er is niets wat ik er niet mee kan maken. Overal. Lekker filmpje renderen in de trein.