Grafische problemen macbook pro 13'

Hallo allemaal,

Ik ben in bezit van een macbook pro 13 inch uit 2009. Ondanks de leeftijd gaat de laptop al tijden zonder problemen mee. Nu merk ik sinds een tijdje dat de grafische prestaties achteruit gaan. Waar ik het vooral aan merk zijn de ‘multitouch functies’. De animatie naar een overzicht van alle openstaande vensters bijvoorbeeld gaat niet vloeiend maar in een paar schokkerige bewegingen. Weet iemand waar het aan kan liggen en vooral hoe ik dit op kan lossen?

Welke versie van OSX gebruik je? Hoeveel intern geheugen heb je? Hoe vol is de harde schijf?

OS X 10.8.4
4GB 1067 MHz DDR3
160gb hd, 40gb nog vrij
2,26 GHz Intel Core 2 Duo

Harde schijf vervangen door een SSD. Probleem opgelost. MBP loopt weer als een dolle. Alsof je een nieuwe MBP hebt.

Lol, alsof grafische prestaties aan je HD liggen… Desalniettemin is SSD briljant :stuck_out_tongue:

Probeer eerst eens wat reset opties zoals een PRAM-reset.
Mocht je van 10.6, naar 10.7 en weer naar 10.8 hebben geupdate kun je ook eens een verse installatie van 10.8 te doen. Doet soms ook wonderen :wink:

Wat @THX-1138 zegt klopt wel, maar is ook best duur. Iets goedkopere veranderingen die ook zouden kunnen helpen:

1. Upgraden naar 8 GB – werkt vooral goed als je altijd veel programma’s open laat staan, en je in Activiteitenweergave ziet dat je “Gebruikte swap” groter dan 0 bytes is. NIet te veel programma’s open laten na gebruik is natuurlijk ook een optie.
  2. Upgraden naar een grotere harde schijf, bijvoorbeeld 500 of 750 GB (te krijgen voor ca. 50 tot 60 euro). Eventueel een hybride schijf zoals een Seagate Momentum XT. Hoe voller je schijf, hoe langzamer je computer wordt. Zeker als je minder dan 20% vrije schijfruimte hebt.
  3. Geen bestanden op het bureaublad bewaren (kan een fabel zijn, maar ik lees regelmatig dat een Mac daar langzaam van wordt).

Ik heb zelf de 13" MBP 2009 met 2.53 GHz, 4GB en 250 GB HD. Heb daar in april 8 GB ingezet en een nieuwe 7200 RPM harde schijf. Draait allemaal nog steeds als een zonnetje. Ik draai wel nog op Snow Leopard. Deels omdat ik de Lion’s weinig toegevoegde waarde vind hebben, deels omdat ik Logic Pro 8 draai (die officieel niet draait op (Mountain) Lion).

Ik vermoed overigens dat het probleem niet zozeer iets te maken heeft met de grafische prestaties. Ik denk dat vol intern geheugen de oorzaak is. Sowieso heeft de grafische kaart van de 13" MBP geen eigen geheugen, maar gebruikt hij een deel van de 4GB intern geheugen. Als dat geheugen ook nog eens vol zit, en je vraagt de computer om een nieuwe actie te doen, zoals het zoomen, dan zal hij eerst een deel van het intern geheugen moeten vrijmaken. Wat er in het vrij te maken geheugen zit, wordt tijdelijk op de harde schijf bewaard in “de swap”. Daar kan OSX het namelijk snel weer vinden als over 5 seconden blijkt dat hij die geheugeninhoud toch weer nodig heeft.

Door deze werking van de computer is een combinatie van te weinig intern geheugen en een te volle harde schijf vrij dodelijk voor de totale snelheid. Want gegevens naar de swap schrijven en ze er weer uit lezen werkt ontzettend langzaam tov direct het intern geheugen kunnen gebruiken.

controlleer eens je temperaturen van je GPU en CPU !
Download iStat menu’s !

De een spreekt de ander tegen. Het ligt misschien toch aan je HD en dan kan het met een SSD wel opgelost worden aangezien een SSD veel sneller swapt.

Okee een ssd is misschien wel een goed idee om er in te gooien. Is het gokje waard. Iemand tips voor ssd’s? Zelf inbouwen of laten doen? Kosten?

Wat een onzin om er allerlei nieuwe hardware in te stoppen, een schone installatie doen en gaan weer. Net als bij Windows kan dit op een Mac ook helpen. Toen hij nieuw was draaide hij ook supersnel op dezelfde software…