Voorheen gingen de graphics van m'n MBP vrij schokkerig, dan heb ik het over minimaliseren maar ook over het schakelen tussen vensters e.d.
Nu had ik het vermoeden dat dit zou liggen aan m'n HDD, dus heb ik gister m'n standaard HDD vervangen door een andere HDD. Schone installatie van Lion en met migratieassistent een timemachine teruggezet.
Gisteren ging het weer perfect, alles liep heerlijk soepel en zoals het hoort (zelfs tijdens het indexeren van Spotlight).
Nu 1 dag later zet ik m'n MBP weer aan, waarna Spotlight het indexeren weer hervat. Maar de schokkerige graphics zijn ook weer terug! Ik heb de stille hoop dat dit verbeterd als Spotlight klaar is, maar ik ben ook ergens bang van niet aangezien voorheen precies dezelfde klacht aanwezig was en Spotlight toen ook niet aan het indexeren was.
Waar kan dit nou aan liggen? Hardwarematig zou er niets aan de hand moeten zijn, aangezien hij het gister perfect deed. Ik zie het niet zitten om iedere dag een herinstallatie te doen :grin:
Als ik het zo aan hoor is het een probleem van een programma die je naar je installatie van Lion heb geïnstalleerd.
Probeer eens een programma die je na de installatie van Lion heb geïnstalleerd te verwijderen en kijken of het dan werkt, net zolang totdat je het probleem gevonden hebt of geen programma's meer hebt :)
En het is ook handig als je je specs van je MBP vermeld.
Na de installatie van gisteren heb ik niets meer geinstalleerd. Enkel de timemachine terug gezet met de programma's die ik voorheen had. Na het terugzetten van die backup ging alles prima, dus lijkt het mij dat het niet aan die programma's ligt.
Het is een MBP 15" van 2 jaar oud (dec 2009), met een 2.66gHz C2D.
Heb nog wel even gedacht dat het aan m'n RAM geheugen lag, maar de MBP zegt zelf daar geen problemen mee te hebben en wederom ging het gisteren prima met datzelfde RAM.
[b]EDIT[/b]: Zojuist was Spotlight klaar met indexeren. Toen hem opnieuw opgestart en het viel mij op dat zodra hij draait, alles soepel gaat. Maar zodra ik een paar seconde wacht, hij gaat haperen. Ook is Spotlight wéér begonnen met indexeren, wat het voor nut heeft om dat alsmaar te doen mag joost weten.
[b]EDIT 2[/b]: Nu neemt het een nog gekkere, maar wel iets plezierigere vorm aan. Alle opstartprogramma's eruit geknikkerd en opnieuw opgestart. Alles gaat nu soepel op 1 ding na: Minimaliseren naar het dock (CMD+M). Dat gaat nog gepaard met haperingen. Snelheid van het OS is nu wel weer redelijk normaal en de graphics als het vergroten van het dock gaat nu zonder schokken.
Dan zit het waarschijnlijk toch in een bepaald programma wat op de achtergrond draait en je via die Time-Machine back-up hebt teruggezet... en bij het opnieuw inloggen is geopend omdat het onder 'inloggen' bij je accountvoorkeuren staat.
Maak eens een nieuwe gebruiker aan en kijk dan of het probleem wel helemaal weg is...
Ik heb onder inloggen alles weggehaald, maar dan ook echt alles. Nieuwe gebruiker ga ik zometeen eens testen.
Laatste redmiddel zou een herinstallatie zijn en dan zelf programma's terugzetten en met Timemachine m'n documenten terughalen. Maar wie geeft mij de garantie dat het dan hoe dan ook opgelost is.
CPU gebruik valt reuze mee, de grootste verbruikers schommelen tussen de 5 en 10% met soms een piek van 15%.
Wat ik ga doen is het volgende:
- HDD formatteren
- Schone installatie van Lion
- Met Time Machine m'n iTunes bibiliotheek terughalen
- Met Time Machine m'n documenten terughalen
- Adium, PS, ID en AI installeren.
Kijken wat er dan gebeurd.
Ik ben inmiddels de wanhoop op een andere, werkende oplossing nabij.
[quote=Chorro url=http://www.onemorething.nl/community/topic/graphics-gaan-schokkerig-ook-na-herinstallatie#post-2335609 time=1323240543] Ook is Spotlight wéér begonnen met indexeren, wat het voor nut heeft om dat alsmaar te doen mag joost weten.[/quote]
Dat is een bug in Lion. (dat hij onnodig indexeert) Ik heb gelezen dat het in 10.7.3 wordt opgelost.
Op het moment dat het pijltje ronddraait bedoel ik. Dat wil nog weleens voor vertragingen zorgen. Vooral wanneer de HDD of partitie voor TM vol begint te lopen. Dan wordt het steeds zwaarder voor OSX om TimeMachine te laten draaien vanwege het lezen, verplaatsen, overschrijven etc.
Hoe veel vrije ruimte heeft TimeMachine nu eigenlijk?
@AppleStef: Ahh, kijk eens aan. Vond het al zo vaag en storend.
@Maddox: Dat klopt, dat merk ik ook ja. Maar zodra ik niets met Time machine doe en m'n Time machine schijf is losgekoppeld, blijft het probleem van schokkerigheid gewoon bestaan. M'n Time machine schijf heeft 100GB over.
Opzich zijn bovengenoemde problemen nu volledig opgelost. Maar iets kan nooit foutloos gaan, vandaar het volgende:
Nu wil ik zoals ik zei m'n iTunes bibliotheek en m'n documenten terug hebben d.m.v. m'n back-up.
Als ik de timemachine schijf aansluit en de back-up van die bestanden terug wil zetten, kom ik uit bij die mooie timemachinetunnel. Deze laat alleen zien wat er na de herinstall is gebeurd, terwijl op die schijf een back-up staat van voorheen.
Migratieassistent lijkt het wel goed te herkennen, maar dan is mijn vraag: Waar moet ik voor kiezen? Ik kan alleen kiezen voor Gebruikers, Programma's, Instellingen of Andere onderdelen.
Wat valt onder die Andere onderdelen? Is dat alles wat onder Afbeeldingen e.d. stond?
[b]EDIT[/b]: Opgelost. Timemachine schijf aangesloten en via Finder zelf alles gekopieerd wat ik wilde hebben aan documenten. Vooralsnog draait ie super, maar ik juig nog maar niet.